
Hyundai Ioniq 6 – Täyssähköauto, jonka jousitus toimii tavallista paremmin
Huyndai Ioniq 6 kääntää päitä liikenteessä. Hurjan ulkokuoren sisään on ladattu erittäin pätevää tekniikkaa.
Kun sitä katsoo takaa, mieleen tulee hakematta Porsche 911 – Ioniq 6:n perässä on hyvin paljon samaa kuin tuossa legendaarisessa automallissa, aina spoilerin tynkää myöten. Etuvinkkelistä Ioniq näyttää tyypilliseltä litteänaamaiselta sähköautolta, vähän Teslaakin ilmeessä tietysti on. Auton sivuprofiili on jännä: matkustamon kohdalla on vähän korkeampaa, mutta keulaa ja perää kohti korilinjat laskevat voimakkaasti. Eksoottisissa muodoissa ei ole kyse kikkailusta, vaan aerodynamiikasta. Ioniqin Cd-arvo on vain 0,21, mikä on erittäin alhainen lukema.


Hyundai on valinnut sähköautomallistonsa rakentamisessa mielenkiintoisen taktiikan. Ioniq 5 ja 6 ovat sisaruksia, mutta niiden olemus poikkeaa täysin toisistaan. Siinä missä Viitonen näyttää kulmikkaan ultramodernilta, on Kuutonen hyvin erikoinen muotoilututkielma – kuin tuotantoon päässyt prototyyppi. Jotain magneettista noissa muodoissa on, sillä ohikulkijat tuijottavat Ioniqia pitkään. Rohkeimmat kulkijat tulevat parkkipaikoilla ihmettelemään autoa lähietäisyydeltä, jolloin pian alkaa sataa vuolaita kehuja juuri noista muodoista. Tällainen avoin kommunikointi toisilleen tuntemattomien ihmisten kanssa on Suomessa hyvin harvinaista.

Luulin Ioniqiamme ensin mustaksi, mutta se oli sittenkin tummanvihreä. Tumman ulkokuoren vastapainoksi auton sisutus oli hyvin vaalea. Kun lisävarustelistalta on ruksittu vielä kattoluukku, matkustamoon syntyy akvaariomainen tunnelma.
Ajettavuudeltaan Ioniq on yllättävän sulava. Sähköautot ovat aina painavia, ja niissä on tämän takia usein paukkukova jousitus. Hyundain insinöörit ovat onnistuneet tällä saralla keskimääräistä paremmin, sillä Ioniq 6 ei ole töyssyissä mikään kivireki. Ajokokemus on kaikin puolin miellyttävä, mutta kyllä jotain ärsyttävääkin löytyy – nimittäin sivupeilit. Ne kun eivät ole mitkään peilit, vaan oviin, varren päihin kiinnitetyt kamerat. Kameroiden näytöt sijaitsevat kojelaudan kummassakin päässä. Ne ovat riittävän isot, ja kuva on tarkka. Silti fiilis ajossa on aika outo. Useampikaistaisella väylällä kummallakin ruudulla tuntuu vilisevän enemmän autoja kuin niitä tosiasiassa onkaan. Kameroihin on vaikea oppia luottamaan, joten päätä saa käännellä alvariinsa. Kaikkeen tottuu, mutta jos tällaisen auton ostaisin, tilaisin siihen perinteiset peilit. Tämä on onneksi mahdollista.

Ioniq 6:n teoreettinen toimintamatka yhdellä latauksella on peräti 585 kilometriä. Me pääsimme 15 asteen lämpötilassa noin 440 kilometriä, mikä on sekin kunnioitettava lukema. Ioniq kykenee lataamaan 800 voltin latausasemalla jopa 240 kW:n teholla, jolloin akun lataaminen välillä 10-80 % kestää optimaalisissa olosuhteissa vain noin 15 minuuttia.

Hyundai Ioniq 6
- 77 kWh 325 hv AWD Ultimate
- Moottori Kaksi sähkömoottoria
- Teho/vääntö 239 kW (325 hv) / 605 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,1 s
- Huippunopeus 185 km/h
- Akkukapasiteetti 77 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW / 240 kW
- Yhd. eu-kulutus 15,1 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 585 km
- Mitat: Pituus 4 855 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1 495 mm, akseliväli 2 950 mm, tavaratila 410 l
- Omamassa 2095 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein: 65 390 €, Mallisto alkaen: 60 390 €
- Plussaa: pitkä toimintamatka, nopea pikalataus, kiehtova tyyli
- Miinusta: Sivupeileinä toimivat kamerat vaativat totuttelua
Kenelle?
Jos haluaa erittäin tyylikkään ja persoonallisen näköisen sähköauton, niin tässä olisi juuri sellainen.
