
Hyundai Ioniq 5: Nuorekas nelivetosähkäri N Line -varustelulla – plussaa erinomainen lataustahti – miinuksena hinta
Hyundai Ioniq 5:n puolivälipäivitys parantaa autoa entisestään, ja N Line -varustelu kutkuttaa makuhermoja.
Hyundai Ioniq 5:n projektijohtaja ja muotoilija Lee Ji-heon on aikoinaan tehnyt erinomaista työtä.
Ioniq 5:llä alkaa olla ikää jo viisi vuotta piirustuspöydältä lähtemisestään, mutta auto näyttää edelleen tuoreen raikkaalta ja nuorekkaalta.
Tämä on merkki onnistuneesta teollisesta muotoilusta. Ioniq 5 oli ensimmäinen Hyundain auto, joka valmistettiin E-GMP-perusrakenteelle, ja sille on sittemmin tehty useita menestyneitä Hyundai- ja Kia-malleja.

Ioniq 5:n akseliväli on poikkeuksellisen pitkä, tasan kolme metriä. Se auttaa tarjoamaan runsaat sisätilat, ja tämäkin puoli on autossa erinomaisella tolalla. Koska aika kuitenkin raksuttaa vääjäämättömästi eteenpäin, oli Ioniq 5:lläkin aika uusiutua.

Perustaan ei koskettu, mutta pieniä päivityksiä muotoiluun tuli. Etu- ja takapuskuri tsempattiin uuteen malliin, takaspoileria pidennettiin ja myös takalasille saatiin nyt pyyhin. Mallistoon tulee lisäksi sporttinen N Line -varustetaso. Se tarjoaa ennestään onnistuneeseen autoon uusia lisäherkkuja. Nelivetomallista on tarjolla Premium- ja N Line -varustetasot.

Ajoakuston bruttokapasiteetti kasvaa 77,4 kWh:sta 84,0 kWh:iin, ja WLTP-toimintamatka sen myötä 546 kilometriin. Tästä saavutimme sekalaisessa ajossa alkukesässä noin 460 kilometriä, joten Ioniq 5 on arkiajoissa varsin huoleton peli: latausta ei tarvitse miettiä lähimainkaan joka päivä.
Nelivetoinen N Line kulutti alkukesän koleudessa keskimäärin 21,0 kWh sadalla, keskinopeuden ollessa sekalaisessa ajossa 41 km/h.

Akuston esilämmityksen saa nyt päälle myös manuaalisesti, ja 800 voltin pikalatausasemalla auto latautuu parhaimmillaan 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa. Erinomainen tahti.
Asiakkaitakin on kuunneltu. Infotainment-järjestelmän sekä ilmastoinnin hallintalaitteiden sijoittelua on paranneltu, ja mikä parasta, keskikonsolissa on nyt fyysinen painike usein käytetyille herkuille, kuten ensimmäisen rivin lämmitettäville ja tuuletetuille istuimille, lämmitettävälle ohjauspyörälle ja pysäköintiavustimelle.

Päivitetyt iskunvaimentimet ja entistä jäykempikori tekevät autosta entistä vakaamman ajettavan, mutta pientä keinumista jousituksessa on edelleen havaittavissa, sillä 2,2 tonnin omamassa ei voi olla tuntumatta.
Yleisesti ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin mainiot.
Hyundai Ioniq 5 84 kWh 325 hv AWD N Line
- Moottori Sähkömoottorit etu ja taka
- Teho/vääntö 239 kW (325 hv) / 605 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,3 s
- Huippunopeus 185 km/h
- Akkukapasiteetti 80,0 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/263 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,8 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 546 km
- Mitat Pituus 4 655 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 3 000 mm, tavaratila 520 l, perävaunu 750/1600 kg, omamassa 2 190 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 59 999 €, mallisto alkaen: 58 399 €
Kenelle?
Suorituskykyistä, tilavaa ja nuorekasta nelivetosähkäriä tarvitsevalle luonteva valinta. Myös pitkää takuuta on helppo pitää arvossaan.
Plussaa
Tuoreena säilynyt muotoilu
Suorituskyky ja latausnopeus
Miinusta
- Keskinkertainen tavaratila
- Korkeahkoksi karkaava hinta
