Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Hyundai Ioniq 5 N – Hyundai rakensi Ioniq vitosesta katurakettiversion, josta ei hauskuutta puutu

Kulkupuoli on näillä tehoilla olympiatasoa. Rykäisy sataseen reilussa kolmessa sekunnissa on huikea suoritus, ja huippuja riittää yllin kyllin. Erinomainen pikalataustahti täydentää kokonaisuuden.

15.9.2024 Tuulilasi

Hyundain pikataival rallimaailmassa ei ole sujunut ihan kuin elokuvissa, mutta siviiliautopuolella hommat ovat menneet viime vuosina mukavasti putkeen.

Ioniq 5 on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden, ja nyt siitä on sorvattu nelivetoinen tehoversio, joka kantaa Hyundain sporttiosaston tunnistetta N. Ioniq 5 N on Hyundain tuorein siviililinkki rallimaailmaan, josta halutaan ammentaa merkille sporttisempaa imagoa.

Sähköautoissa tehon lisääminen sujuu vaivattomasti. Riittää kun vain lisätään toisellekin akselille moottori, mikä polttomoottorimaailmassa olisi käytännön mahdottomuus. Eikä Hyundai ole lähtenyt tähän leikkiin puolivillaisella meiningillä, vaan autosta irtoaa potkua parhaimmillaan 650 pollea. Se on hämmästyttävästi vain 5 hevosvoimaa vähemmän kuin uusimman Chevrolet Corvette C8 E-Rayn huipputeho. Vette on toki puolisen tonnia kevyempi, mutta Hyundain kevyesti bodatulta näyttävä neliovinen sähköperheauto on joka tapauksessa todellinen raskaan sarjan susi (2,2 tonnia) lampaan vaatteissa.

Etuistuimet ovat kelpo kompromissi perusistuinten ja aitojen kuppipenkkien välillä. Istuimissa on lämmitys- ja viilennystoiminnot, mutta ristiselän tuen säätö puuttuu.
Takana on auton ulkomitat huomioiden varsin hyvin tilaa.

Jotta painavan 5 N:n hallittavuus olisi kunnossa, on sen koria vahvistettu hitsauspisteitä ja liimasaumoja lisäämällä. Kori onkin 11 prosenttia vääntöjäykempi kuin tavallisen Ioniq 5:n kori. Myös etu- ja taka-apurunkoja on vahvistettu. Akseleita rukkaamalla on vähennetty jousittamatonta massaa. Ohjausakseli on vaihdettu nopeampaan, jotta auto olisi reaktiivisempi.

Etuakselilla voimaa jauhaa 166 kW:n sähkömoottori ja takana 282 kW:n motti. Akseleiden tehonjakoa voi säätää itse. Koska sähköpatit reagoivat välittömästi, auto kiihtyy järisyttävän nopeasti. Alustassa on sähköisesti säätyvä jousitus, mutta se on jopa ekomoodissa jämäkkä ja rauhatonkin. Kori heilahtelee epätasaisuuksissa melko lailla, ja pientä nypyttämistä voi havaita.

Virtuaalivaihteet, keinotekoiset moottoriäänet ja erityinen driftausmoodi saavat jo epäilemään setin järjellisyyttä. Onko auto jo lapsellinen, ja alkaako aikuinen mieli kyllästyä kaikkeen hauskuuteen ajan mittaan? Se on jokaisen itse arvioitava. Toisaalta ilme kyllä varmasti vakavoituu hintalappuun kurkatessa.

Ioniq 5 N kulutti kesäisellä koeajojaksolla sekalaisessa ajossa keskimäärin 20,7 kWh sadalla, mutta pitkän ajanjakson keskikulutus oli 24,4 kWh sadalla. Hyvän sään kantama yhdellä latauksella asettuu siis jonnekin 300 kilometrin paikkeille.

Kuljettajalla on Ioniq 5:ssä mallikkaat oltavat. Ajoasento on luonteva.
Punainen N Grin Boost -painike vapauttaa auton kaikki voimat kymmeneksi sekunniksi.

Plussaa

  • Suorituskyky

  • Ajamisen sietämätön hauskuus

Miinusta

  • Hieman takakireä jousitus

  • Niukahko tavaratila

Tavaratila on perus-Ioniq 5:stä poiketen hieman matalampi, sillä välipohjan alla on elektroniikkaa.

Kommentti

Tämä auto on varmasti kukkahattutätien kauhistus – ällistyttävän nopea ja näppärä perheauto. Mihin tällaista muka tarvittaisiin? Ei välttämättä yhtään mihinkään, mutta ehkäpä elämästä on joskus lupa ihan vaan nauttia.

– Harry Kuurio –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt