Apu

Huuhkajien vieraspelit: Nelosen lähetyksessä näkyi Suomessa kiellettyjä mainoksia – Poliisihallitus selvittää

Huuhkajien vieraspelit: Nelosen lähetyksessä näkyi Suomessa kiellettyjä mainoksia – Poliisihallitus selvittää
Suomen jalkapallomaajoukkueen televisioiduissa Kansojen liigan otteluissa näkyi kentän laidalla ulkomaisten nettikasinojen suomenkielisiä mainoksia. Ulkomaisten rahapelien markkinointi on Suomessa kielletty. Poliisihallitus tutkii asiaa.
Julkaistu: 20.11.2020

Suomen jalkapallomaajoukkue pelasi sunnuntaina Kansojen Liigan ottelun Bulgariaa vastaan Sofiassa.

Televisiokanava Nelosen lähetyksessä näkyi jalkapallokentän laidalla ulkomaisten rahapeliyhtiöiden mainoksia suomen kielellä. Sama toistui keskiviikkona Huuhkajien vierasottelussa Walesia vastaan.

Ulkomaisten rahapelien markkinointi on kuitenkin kielletty Suomessa. Ulkomaisten rahapeliyritysten pelejä saa pelata netissä, mutta arpajaislainsäädännön mukaan vain valtion monopoli Veikkaus saa järjestää ja markkinoida rahapelejä manner-Suomessa.

Ensin käytössä pehmeät keinot

On kyseenalaista, voiko ulkomaalainen rahapeliyhtiö mainostaa suomalaisella televisiokanavalla suomeksi, vaikka lähetys tulisi ulkomailta.

– Tapaus on Poliisihallituksen tiedossa, asia on selvittelyssä ja valvonnallisia toimenpiteitä harkitaan, kertoo ylitarkastaja Antti Karjala Poliisihallituksesta sunnuntaisesta Bulgaria-pelistä.

Ensin Poliisihallituksessa arvioidaan, onko markkinointi kohdistettu nimenomaan Suomeen. Tässä arvioinnissa painottuu mainonnan kieli, joka siis Huuhkajien pelien tapauksessa oli suomi.

– Arpajaislain vastaisesta markkinoinnista vastaa ensisijaisesti se taho, jonka lukuun markkinoidaan eli rahapeliyhtiö. Myös rahapeliyhtiön puolesta markkinointia harjoittava taho voi olla vastuussa markkinoinnista. Eri osapuolilla, kuten mainospaikan myyjällä ja tapahtumajärjestäjällä, voi olla rooli markkinoinnin toteuttamisessa, Karjala sanoo.

Poliisihallitus lähestyy valvontatapauksissa rahapelien markkinoijia ensin niin sanotuilla pehmeillä keinoilla, kuten markkinoijille lähetettävillä infokirjeillä tai selvityspyynnöillä.

"Tänä vuonna on annettu kolme kieltopäätöstä. Kaikissa niissä oli kyse verkkomedioiden toimitukselliseksi sisällöksi naamioidusta rahapelien markkinoinnista."
Ylitarkastaja Antti Karjala, Poliisihallitus

Ulkomaiseen yhtiöön voi vaikuttaa välillisesti

Valvontamenettely etenee raskaisiin keinoihin portaittain. Valvontamenettelyn lopputuloksena voidaan antaa kieltopäätös markkinoida rahapelejä tai rahapelitoimijoita itseään. Tällainen kielto annetaan joko rahapelifirmalle itselleen tai sille, joka markkinoi pelifirmaa.

Se, onko ulkomaiselle firmalle annetulla kiellolla vaikutusta, onkin toinen juttu. Välillisesti kielto voi vaikuttaa. Jos Suomessa laittomasti mainostava yhtiö toimii jossain toisessa maassa luvanvaraisesti, suomalaiset viranomaiset voivat olla yhteydessä yhtiön kotimaan viranomaisiin ja kertoa, että yhtiö toimii Suomessa lain vastaisesti. Tämä taas voi vaikuttaa rahapelifirman lupiin sen kotimaassa.

Rikosilmoitus poliisille on myös mahdollinen keino. Silloin asiaa voidaan käsitellä hallinnollisen valvonta-asian rinnalla erillisenä rikosasiana. Rikosilmoitukseen ulkomaisesta yhtiöstä liittyy samoja vaikeuksia kuin kieltopäätökseenkin.

Toimilla on kuitenkin vaikutustakin. Toukokuussa 2016 Apple poisti sovelluskaupastaan maltalaisen rahapeliyhtiö sovelluksia Poliisihallituksen vaatimuksesta. Yhtiö haastoi Poliisihallituksen oikeuteen kärsimistään tappioista, mutta ei menestynyt.

Tänä vuonna kolme kieltopäätöstä

– Vuonna 2020 markkinointiin on puututtu kieltopäätösten lisäksi lähettämällä infokirjeitä sekä selvityspyyntöjä. Poliisihallitus on puuttunut yksityishenkilöiden harjoittamaan rahapelien markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä verkkomedioiden toimitukselliseksi sisällöksi naamioituun rahapelimarkkinointiin. Rahapelien suoramarkkinoinnin osalta on meneillään valvontamenettely muutamaa ulkomaista toimijaa kohtaan, Karjala kertoo.

Kieltopäätösten määrä vaihtelee vuosittain.

– Tänä vuonna on annettu kolme kieltopäätöstä. Kaikissa niissä oli kyse verkkomedioiden toimitukselliseksi sisällöksi naamioidusta rahapelien markkinoinnista. Muutama valvontaprosessi on etenemässä kieltopäätösvaiheeseen tämän vuoden puolella.

Suomeen kohdistuvaan mainostukseen upotetaan rahaa

Kun mainostaminen on ulkomaisille rahapeliyhtiöille Suomessa kielletty, keksivät ne entistä ovelampia keinoja sääntöjen kiertämiseksi. Poliisihallitus on myös pyrkinyt estämään ennakolta arpajaislain vastaista markkinointia esimerkiksi ennen kesätapahtumia.

– Ennakollinen tiedottaminen tuo tapahtumanjärjestäjän tietoisuuteen lainsäädännön ja viranomaisvalvontamenettelyn mahdollisuuden. Se nostaa kynnystä ottaa tapahtumiin rahapelisponsoreita, tai vaikkapa jakaa tapahtumissa rahapeliyhtiön oheistuotteita.

Karjalan mukaan verkossa toimivat rahapelifirmat käyttävät Suomeen kohdistuvaan markkinointiin paljon rahaa.

– Yksinomaan verkossa toimivien rahapelioperaattoreiden markkinointikulut voivat olla jopa kolmasosa vuosikatteesta. Suomeen kohdistuvan markkinoinnin suuruusluokkaa emme ole arvioineet.

2 kommenttia