Tuulilasi

Huima arvio: Ainoastaan kolme automerkkiä selviämässä EU:n tiukentuvista päästörajoista ilman sakkoja

Huima arvio: Ainoastaan kolme automerkkiä selviämässä EU:n tiukentuvista päästörajoista ilman sakkoja

Konsulttifirma PA:n raportin mukaan suurin osa autonvalmistajista joutuu maksamaan tuntuvia sakkoja, koska ne eivät pääse EU:n tiukentuviin hiilidioksidipäästövaatimuksiin vuoteen 2021 mennessä.
Teksti Max Lange
Kuvat Volvo Cars
Mainos

Raportin mukaan yhdestätoista autonvalmistajasta ainoastaan kolme, Toyota, Volvo ja Renault-Nissan, ovat pääsemässä tiukkaan 95 g/km CO2-päästörajaan vuoteen 2021 mennessä. Raja tarkoittaa sitä, että koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

Jokaiselle autonvalmistajalle on laskettu oma erillinen päästötavoite, joka perustuu autonvalmistajan malliston painoon. Fiatille raja on erityisen tiukka (91,1 g/km), koska se valmistaa paljon pieniä ja kevyitä autoja. Jaguar Land Roverin valmistaessa huomattavasti vähemmän ja isompia autoja, on sen raja peräti 130 g/km.

EU:n on pitänyt tietenkin antaa huomattavasti keppiä autonvalmistajille, jotta he pyrkisivät oikeasti saavuttamaan tiukentuvat päästörajat. Sakko on tuntuva, sillä jokaista myytyä autoa kohden autonvalmistaja joutuu maksamaan 95 euroa per rajan ylittävä gramma.  

PA:n raportin ennusteen mukaan esimerkiksi VW-konserni joutuisi maksamaan vuonna 2021 1,36 miljardia euroja sakkoja, FCA:lle eli Fiat-Chryslerille sakkoa olisi tiedossa 950 miljoonaa euroa.

Autonvalmistajia mahdollisesti uhkaavat sakot tarkoittavat myös sitä, että ne pyrkivät kaikin mahdollisin keinoin olla maksamatta sakkoja, kerrotaan raportissa. Tämän takia autonvalmistajat ovat haluttomia luopua dieseleistä, koska niiden CO2-päästöt ovat alhaisempia kuin bensiiniautojen.

Myös viimeaikainen paine sähköautoilun kehittämiselle juontuu tästä. EU:n CO2-laskentatavassa sähköautolle annetaan arvoksi 0 g/km, mikä on erittäin hyvä autonvalmistajille päästötavoitteisiin pääsemisessä. Lisäksi päästötavoitteisiin yritetään päästä 48-volttisen kevythybridijärjestelmän turvin, jonka uskotaan korvaavan pienempien autojen dieselmoottorit kokonaan.

Lähteet: Automotive News Europe, PA:n raportti

Julkaistu: 26.9.2017