
Kysyikö pankki tilitietojasi puhelussa? – Kyseessä oli huijari ja silloin tulee toimia näin
Mahdollisessa huijaustilanteessa on tärkeää muistaa pysähtyä ja järkeillä tilannetta. Jos puhelu vaikuttaa epäilyttävältä, tärkeintä on olla antamatta ja käyttämättä omia pankkitunnuksia.
Pankin toimihenkilö tai muu viranomainen ei utele pankkitunnuksia puhelussa. Jos näin käy, voi kyseessä olla huijari. Omia pankkitunnuksia ei tulisi luovuttaa uhkailun tai kiristyksenkään alla.
Suomessa pankkien tietoon tuli huijausyrityksiä vuonna 2024 noin 107 miljoonan euron edestä. Maksuista noin 44 miljoonaa euroa onnistuttiin pysäyttämään tai palauttamaan.
Hälytyskellojen pitäisi soida viimeistään silloin, jos tunnuksia alkaa kyselemään jokin viranomaisena esiintyvä, kuten poliisi tai pankki, kertoo rikosylikomisario Sakari Tuominen Sisä-Suomen poliisista. Tuomisen mukaan viranomaiset eivät tarvitse pankkitunnuksia asioiden edistämiseen tai todentamiseen.
— Omaa arviointia on tärkeä käyttää ja miettiä, voiko asia pitää paikkaansa, Tuominen sanoo.
Kun kiireen tuntua pyritään luomaan, voi Tuomisen mukaan usein olla kyse huijauksesta. Siinä henkilölle luodaan paine, että jotain pahaa tapahtuu, jos ei toimi määrätyllä tavalla.
Jos epäilys herää, niin puhelu tulee katkaista heti, ohjeistaa Tuominen. Sen jälkeen tulee olla yhteydessä siihen tahoon, joka puhelussa esiintyi. Yhteydessä kannattaa olla sellaisen varman numeron kautta, jonka on esimerkiksi tallentanut itselleen, kertoo Tuominen.
”Jos pankki tai viranomainen kyselee maksuja turvatileille, sellaisia ei edes ole.”
Itselleen voi tehdä selväksi, ettei käytä pankkitunnuksia linkkien kautta, sanoo Nordean petostorjunnan asiantuntija Sara Helin.
— Jos pankki tai viranomainen kyselee maksuja turvatileille, sellaisia ei edes ole, Helin sanoo.
Kun ihminen saadaan puhelimen päähän, huijauksen tapahtuminen on Helinin mukaan todennäköisempää. Uhri on hänen mukaansa lähes aina itse se, joka vahvistaa toimenpiteitä.
Huijaustapausten ratkomiseksi pankit tekevät Helinin mukaan erilaisia toimia. Ne esimerkiksi monitoroivat, huolehtivat turvallisista palveluista ja tekevät yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Sähköpostihuijaukset eivät mene enää niin helposti läpi, vaan rikosylikomisario Sakari Tuomisen mukaan niiden suhteen on kehitytty. Aikaisemmin huijauksissa riitti linkki, koska ihmiset kuvittelivat sen olevan aito, sanoo Tuominen. Hänen mukaansa tietoisuus on lisääntynyt ja moni ymmärtää, ettei epämääräisiä linkkejä kannata klikkailla.
Sähköpostihuijauksissa on Tuomisen mukaan yleensä jokin puhelinnumero, johon tulisi soittaa tai linkki, jota painaa. Välillä numeroista voi olla hankala tunnistaa huijareita, koska maakoodi voi olla naamioitu suomalaiseksi, numero voi olla piilotettu tai siinä voi jopa lukea jonkun nimi.
On olemassa uusi robopuhelinmenetelmä, joka toteuttaa myös huijauksia, kertoo Tuominen. Siinä ensimmäisessä vaiheessa ihmisen täytyy painaa esimerkiksi robotin sanomaa numeroa ja puhelu ohjautuu eteenpäin oikealle ihmisille, joka voi saattaa huijauksen loppuun.