Tuulilasi

Honda CR-Z: Tehoa ja ajamisen hauskuutta


Hondan päivitetty hybridisportti CR-Z on entistä ketterämpi ja tuo formulafiilistä maantielle. Malli sai vähän yli kahden vuoden markkinoilla olonsa jälkeen kasvojenkohotuksen.
Kuvat Honda

On jännää, että juuri hybridiauto vie kuskin takaisin ajamisen perusasioiden äärelle. Pikkuinen 2+2-paikkainen auto kiihtyy ripeästi, siinä on tarkka ohjaus ja se on ketterä ajaa.

Etu- ja takapään muutokset jäävät helposti huomaamatta. Niistä tärkeimpiä ovat uudistukset konehuoneen puolella: kierrosherkässä 1,5-litraisessa koneessa on nyt 121 heppaa eli seitsemän enemmän kuin ennen.

Sähkömoottori avustaa puolestaan bensakonetta nyt 15 kilowatin (20hv) voimin. Kasvua on tullut siis 5 kW. Pelkästään sähköllä CR-Z:lla ei voi vieläkään ajaa.

Sport-asetus päällä vain 1170 kilon painoinen CR-Z lähtee kuin hauki rannasta. Honda lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 9 sekuntia, kun edellisessä versiossa kiihtyvyys oli 9,9 sekuntia. Kiihtyvyys tuntuu kuitenkin tätä nopeammalta, mikä voi johtua siitä, että autossa istutaan erittäin matalalla pystyssä olevan ratin takana. Melkein kuin formulassa siis.

Julkaistu: 19.8.2013