Autot ja liikenne
Tuulilasi

Honda CR-Z: Tehoa ja ajamisen hauskuutta

Honda CR-Z: Tehoa ja ajamisen hauskuutta

Hondan päivitetty hybridisportti CR-Z on entistä ketterämpi ja tuo formulafiilistä maantielle. Malli sai vähän yli kahden vuoden markkinoilla olonsa jälkeen kasvojenkohotuksen.
Teksti AMS, Jörn Thomas
Kuvat Honda
Mainos

On jännää, että juuri hybridiauto vie kuskin takaisin ajamisen perusasioiden äärelle. Pikkuinen 2+2-paikkainen auto kiihtyy ripeästi, siinä on tarkka ohjaus ja se on ketterä ajaa.

Etu- ja takapään muutokset jäävät helposti huomaamatta. Niistä tärkeimpiä ovat uudistukset konehuoneen puolella: kierrosherkässä 1,5-litraisessa koneessa on nyt 121 heppaa eli seitsemän enemmän kuin ennen.

Sähkömoottori avustaa puolestaan bensakonetta nyt 15 kilowatin (20hv) voimin. Kasvua on tullut siis 5 kW. Pelkästään sähköllä CR-Z:lla ei voi vieläkään ajaa.

Sport-asetus päällä vain 1170 kilon painoinen CR-Z lähtee kuin hauki rannasta. Honda lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 9 sekuntia, kun edellisessä versiossa kiihtyvyys oli 9,9 sekuntia. Kiihtyvyys tuntuu kuitenkin tätä nopeammalta, mikä voi johtua siitä, että autossa istutaan erittäin matalalla pystyssä olevan ratin takana. Melkein kuin formulassa siis.

Julkaistu: 19.8.2013