Tuulilasi

Golf Sportsvan lähtee lapasesta – "autoa vie järjestelmä, ei kuljettaja"

Golf Sportsvan lähtee lapasesta – "autoa vie järjestelmä, ei kuljettaja"

Golf Sportsvanissa käytetään samaa Continentalin valmistamaa MK 100 ABS/ESP -järjestelmää kuin muissakin MQB-rakenteen omaavissa Golf-malleissa eli viistoperässä ja Variant-farkussa.
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Paavo Martikainen
Mainos

Vaikka rauta on samaa, on softapuolessa luonnollisesti muutoksia – ovathan autot ovat keskenään varsin erimallisia.

Me Tuulilasissa katsomme lähtökohtaisesti väistökokeissamme positiivisemmaksi (lue turvallisemmaksi) käytökseksi aliohjautuvuuden kuin yliohjautuvuuden. Tämä siksi, että voimakkaaseen yliohjautumiseen liittyy auton pyörähtämisen vaara. Tällöin kuljettajalta vaadittaisiin vastaohjauksen hallitsemista, eikä sekään aina riitä.

Nykyisillä ajonvakautusjärjestelmillä autojen käytöstä saadaan suitsittua erittäin tehokkaasti. Suurin osa markkinoilla olevista autoista onkin ääritilannekäytökseltään melko yllätyksettömiä.

Sportsvanin peruskäytös olisi ilman ajonvakautusta yliohjaavan puolella – mallisisariensa tapaan. Tällaisesta käytöksestä olemme perinteisesti rokottaneet autoja vertailujemme pisteissä. Auto on ollut kuitenkin vielä kuljettajan ajettavissa väistökokeen läpi.

Tässä tapauksessa sitä, että ajonvakautus tekee Sportsvanista aliohjautuvan, ei kuitenkaan voi pitää mitenkään positiivisena ominaisuutena. Tähän on kaksikin syytä. Ensinnäkin aliohjautuminen tapahtuu väistössä vastaantulijoiden kaistalla, mistä pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti takaisin omalle kaistalle.

Toisekseen kuljettaja ei voi, vaikka osaisi, tehdä mitään muuta kuin odottaa, että ajonvakautus hellittää otteensa auton keulasta. Vasta tämän jälkeen paluu omalle kaistalle onnistuu.

Kärkkäitä ajonvakautuksia on tullut aikaisemminkin vastaan, mutta yleensä ne vain ottavat vauhdin pois. Sportsvanissa autoa vie järjestelmä, ei kuljettaja.

Lue Volkswagen Golf Sportsvanin perusteellinen testi Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 12/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 23.9.2014