Tuulilasi

Gigafactoryn akkutuotanto alkoi – ensimmäiset akut eivät tule sähköautoihin



Gigafactoryn akkutuotanto alkoi – ensimmäiset akut eivät tule sähköautoihin

Tesla on käynnistänyt uusien akkukennojensa tuotannon Nevadassa sijaitsevassa Gigafactoryssä.
Teksti Max Lange
Kuvat Tesla Motors

Ensimmäiset tehtaalta ulos tulevat akut eivät kuitenkaan mene Teslan sähköautoihin, vaan Powerwall 2- ja Powerpack 2- laitteisiin. Molemmat ovat kotitalouksien energiansäilöntään tarkoitettuja akkupaketteja.

Uudet Panasonicin kanssa yhteistyössä kehitetyt 2170-akkukennot ovat Teslan omien sanojen mukaan maailman energiatiheimpiä. Samaa tosin väittävät tuoreet Lucid Motors ja Faraday Future omista akkukennoistaan, kertoo Electrek.

Odotetun Tesla Model 3:n tuotanto pitäisi käynnistyä vuoden puolessa välissä ja kyseinen auto saa ensimmäisenä nauttia uusista 2170-akuista. Sen lisäksi, että uudet akut ovat erittäin energiatiheitä, ne ovat Teslan mukaan myös kaikista halvimpia akkuja maailmassa. Alhaisen hinnan turvin Tesla voi pyytää tulevasta Model 3:sta vain 35 000 dollarin hintaa.

Akun hinta saadaan puolestaan alas Gigafactoryn valtavalla kapasiteetilla sekä tuotantolinjojen automaatiolla. Kun akkuja tuotetaan kerralla niin valtava määrä, laskevat akkutuotannosta syntyvät kulut myös yhtä lailla. Gigafactoryssä tehdään koko akunvalmistusprosessi yhden katon alla.

Vaikka Gigafactoryn tuotanto on jo alkanut, on rakennuksesta valmis vasta kolmannes. Valmistuessaan siitä tulee yksi maailman suurimmista rakennuksista. Tesla on kaavaillut toisen Gigafactoryn rakentamista Eurooppaan, ja Vaasan kaupunki on ilmoittanut hakevansa tehdasta Suomeen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 5.1.2017