
Ford Tourneo Grand Connect Titanium 2.0 EcoBlue – Kun koko ja tilavuus ratkaisee
Uusi Ford Tourneo Connect on iso ja kätevä tila-auto. Kuljetuskapasiteettia piisaa, mutta takapenkkitilat voisivat olla paremmat.
Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää – ja tämä pätee Ford Tourneo Connectiin. Puolassa valmistettava tila-auto kun ei oikeastaan ole Ford vaan Volkswagen. Käytännössä Fordia on vain keula, muuten tämä tuote on käytännössä sama auto kuin Volkswagen Caddy.
Toisaalta välikös sillä – sukulaisiaan ei voi valita. Autojen perinnöllisyytiede on sitä paitsi erilaista kuin ihmisten, joten sovitaan, että kyse on tässä tapauksessa serkuista.
Pakettiautolta näyttävä kulkupeli on hyvin henkilöautomainen ajaa. Se on helppo käsitellä, ajoasento on miellyttävä ja meno tasaista. Kaksilitraisesta turbodieselistä irtoaa tehoa 122 hevosvoimaa, mikä takaa hyvän etenemisen sekä kaupungissa että sen ulkopuolella. 7-lovinen Powershift-automaattivaihteisto toimii sulavasti, eikä siinä juuri ilmene Volkswagenin DSG:lle tyypillisiä nikotteluita. Kyseessä on täysin sama aski, joten ehkäpä VW on viimein päässyt tästä ominaisuudesta eroon.


Jos ajo-ominaisuudet ovat ehtaa henkilöautoa, niin ohjaamon yleisilmeessä mennään kursailematta hyötyautojen maailmaan. Kyseessä ei ole täysin riisuttu työjuhta, mutta muovisuus ja kaiken yksinkertaistaminen näkyy selkeästi. Monet ratkaisut ovat varsin rationaalisia ja loogisia, mutta tietoviihdejärjestelmään upotetut toiminnot tuntuvat hankalilta. Varsinkin kosketusnäppäimet jaksavat ärsyttää.
Kun siirrytään auton takaosaan, on aika hämmästellä. Tilaa on reilusti, sillä pituutta on 4 853 milliä, leveyttä 1855 mm ja korkeutta 1 835 mm, mutta silti jalkatilaa on etummaisella takapenkillä nihkeästi. Keskimittainen henkilö istuu vielä varsin mukavasti, mutta jos perheessä on pitkänhuiskeita koripallonuoria, niin vaihtopenkiltä saattaa alkaa kuulua nurinaa. Ongelmana on se, että mittasuhteet on tasoitettu takapenkkien suhteen, eikä niitä voi liikuttaa pituussuunnassa. Pieni liikkumavara muuttaisi pelin luonteen täysin, sillä tilastahan ei periaatteessa todellakaan tule pulaa. Vaikka käytössä olisi kaksi takapenkkiriviä, niin silti tavaratilaa on tavanomaisiin tarpeisiin aivan riittävästi.


Kaikkein takimmaiset penkit eivät ole mukavuudeltaan kaksiset, joten jos mieli halajaa autolomalle Eurooppaan, luvassa ei ole mikään ratkiriemukas reissu kuudennelle ja seitsemännelle henkilölle. Kyseessä ovatkin lähinnä tilapäismatkustukseen suunnitellut istuimet.
Kokonaisuus kuitenkin toimii. Tilaa on paljon ja sen käyttöä tukevat liukuovet sivuilla. Jos takimmaiselta riviltä ottaa yhden tai vaikka molemmat penkit pois, tavaratila on suorastaan ruhtinaallinen. Kun lasketaan yhteen auton ajo-ominaisuudet ja tilat, on kyseessä toimiva paketti suurperheelle, tai muuten vaan reilusti tilaa tarvitsevalle autoilijalle.

Ford Tourneo Grand Connect Titanium 2.0 EcoBlue
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo
- Iskutilavuus 1968 cm3
- Teho 91 kW (122 hv)
- Vääntö 320 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 7-nop. autom.
- 0−100 km/h 11,4 s
- Huippunopeus 186 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,3 l/100 km
- CO2-päästöt 140 g/km
- Mitat Pituus 4 853 mm, leveys 1 855 mm, korkeus 1 835 mm, akseliväli 2 970 mm, tavaratila 1 213 – 2 556 l
- Omamassa 1721 kg
- Plussaa Ajettavuus, Tavaratila
- Miinusta Viihdejärjestelmän kosketusnäppäimet, Takapenkin jalkatilat
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 40 132 €, Mallisto alkaen: 27 506 €
Kenelle?
Suurelle perheelle tai muuten vaan tilaa arvostavalle autoilijalle. Mainio ratkaisu vaikkapa aktiiviselle pyöräharrastajalle tai ison koiran omistajalle.