
Ford Tourneo Custom – Tilava ja muunneltava lataushybridi on kankea kaupungissa, mutta kulutus pysyy kohtuullisena
Kookkaan henkilökuljettimen ohjaimissa ei tarvitse hötkyillä, sillä matka itsessään on jo miellyttävä kokemus kyyditettäville.
Fordilla iso tila-auto on nykyisin nimeltään Tourneo. Sen voi nyt valita joko täyssähköisenä takavetona, etuvetoisena lataushybridinä tai nelivetoisena dieselinä. Edullisimmillaan uutuuteen pääsee käsiksi plugarina. Koria on kahta pituutta, joista ajoimme pidemmän. Molemmissa pituuksissa on kolme istuinriviä ja paikkoja vakiona kahdeksan.
Korkealta ohjaamosta on helppo havainnoida muuta liikennettä, mutta auton keulaa sieltä ei oikein näe, ja vankat A-pilarit sekä kookkaat sivupeilit häiritsevät näkymää. Etuistuimet voisivat liikkua hieman taaemmaksikin; muutoin ajoasento on henkilöautomainen. Istuin- ja rattilämmitys toimivat nopeasti.
Keskinäyttö on asennettu hieman alaviistoon. Pakolliset varoitus-äänet ovat maltilliset, led-ajovalot tehokkaat ja automaattipitkät toimivat pätevästi. Peruutuskamera likaantuu helposti, ja silloin näkyvyys taakse on hyvin rajoittunut.


Autossa on sivuliukuovet molemmin puolin vakiona. Jos matkustajat haluavat rentoutua, voidaan istuimet siirtää ns. kokousmuotoon, jolloin kuusi henkilöä voi istua vastakkain kahdessa rivissä. Toisen rivin keskimmäinen istuin voidaan taittaa tasaiseksi kokouspöydäksi. Mikäli matkustamotilaa ei tarvita, kiskojärjestelmä mahdollistaa istuimien nopean siirtämisen tai irrottamisen. Istuimet ovat tosin melko raskaat irrottaa. Takatilojen muunneltavuus on silti huippuluokkaa, ja selkänojat saa kaadettua myös tavaratilan puolelta.
Plugari-Tourneon bensanelikko on Ford Kugasta napattu 2,5-litrainen, joka tuottaa 118 pollea. Sen apuna hyrrää 152-hevosvoimainen sähkömoottori ja kaikki voima siirtyy etupyörille portaattoman e-CVT-automaatin avulla. WLTP-standardoitua sähköajoa plugarille on mitattu 49 kilometriä, mikä on nykyisin melko vähän. Ajoakun nettokapasiteetti on hyvin pieni, 11,8 kWh, ja lataustehokin perin matala, 3,6 kW.
Kookas auto rauhoittaa ajamista ja turha höntyily unohtuu. Pelkällä sähköllä ajaessa ei jää jalkoihin kaupungissa, mutta maantiellä ja moottoriteillä voimat alkavat hiipua. Akkua ei kuitenkaan koskaan päästetä aivan tyhjäksi. Sähköajon pituus on tyypillisesti hieman yli 30 kilometriä. Auto heilahtelee kuopissa ja töyssyissä huomattavasti, mutta jousitus ottaa tien epätasaisuuksia silti ansiokkaasti vastaan, ja kokonaisuudessa on miellyttävästi letkeyttä. Sekalaisessa ajossa Tourneo kulutti keskimäärin 7,7 litraa sadalla.


Kommentti
Pikkubussit ja suuret tila-autot ovat leppoisia laitteita, jotka eivät aina saa ansaitsemaansa huomiota. Ne suoriutuvat tehtävästään keskimäärin mainiosti. Mutta kaupungissa 5,5-metrinen Tourneo Custom on toki kankea.
– Harry Kuurio –

Ford Tourneo Custom Active L2/H1 232 hv PHEV
- Moottori R4, bensiini, lataushybridi
- Iskutilavuus 2 488 cm3
- Teho 170 kW (232 hv)
- Vääntö 320 Nm
- Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h ei ilmoitettu
- Huippunopeus 140 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,9 l/100 km
- CO2-päästöt 44 g/km
- Mitat Pituus 5 450 mm, leveys 2 032 mm, korkeus 1 981 mm, akseliväli 3 500 mm, tavaratila 819 l
- Omamassa 2 560 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 64 160 €, Mallisto alkaen 60 767 €
Kenelle?
Runsaasti kuljetuskapasiteettia kaipaavalle oiva valinta. Tilataksiksi Tourneosta soveltunee parhaiten nelivetoinen dieselversio.
Plussaa
Erittäin hulppeat takatilat
Vankka ja vakaa ajettava
Miinusta
Kaupunkikäsiteltävyys ja pysäköinti
Lyhyehkö sähköajo
