Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ford Puma uudistui – Puma kompastelee juuri nyt vanhalla Fordin vahvuusalueella – Onko Ford kadottanut maagisen otteensa?

Fordin pienin katumaasturi Puma on saanut päivityksen. Vaikka auto on jo neljä vuotta vanha, muutokset ovat lähinnä kosmeettisia.

7.1.2025 Tuulilasi

Ulkoisesti näkyvimmät muutokset ovat Ford-logon uusi sijoitus ja uudistetut valot. Puman värivalikoimassa on nyt kuusi vaihtoehtoa, joista yksi on ihan uusi (kaktuksenharmaa). Sisätiloissa uudistukset ovat merkittävämpiä.

Ohjaamo on kokenut huomattavan modernisoinnin, sillä kuljettajan edessä on nyt 12,8-tuumainen digitaalinen mittaristo, joka on tuttu Tourneo Courierista, ja kojelaudassa on lähes yhtä suuri kosketusnäyttö. Tieto- ja viihdejärjestelmä on päivitetty modernimpaan versioon, ja siinä on nyt 5G-yhteys sekä Alexa-virtuaaliavustaja. Myös kuljettajaa avustavia järjestelmiä on lisätty.

Täyssähköistä Pumaa odotellaan jo, mutta kun 1.5-litrainen bensakone on poistunut valikoimasta, niin toistaiseksi ainoa moottorivaihtoehto on 1,0-litrainen kevythybridi, jota myydään kolmena eri tehoversiona (125, 155 ja 200 hv.).

Pieni 48 voltin kevythybridijärjestelmän akku on sijoitettu apukuljettajan istuimen alle ja se antaa virtaa hihnakäyttöiselle, integroidulle käynnistin-laturille.

Suomessa on myynnissä yksi manuaalivaihteistolla varustettu malli, kun taas muut mallit käyttävät 7-vaihteista kaksoiskytkinboksia. Uutuutena kaikissa malleissa on neljä ajotilaa: Normal, Eco, Sport ja Slippery.

Ford Puman penkit ovat hyvät ja rattikin säätyy asiallisesti.
Penkit ovat hyvät ja rattikin säätyy asiallisesti.
Ford Puma on pienenpuoleinen, ns. B-segmentin auto, joten takana on väistämättä vähän pinkeää. Passeli lapsimatkustajille ja kauppakasseille.
Kyseessä on pienenpuoleinen, ns. B-segmentin auto, joten takana on väistämättä vähän pinkeää. Passeli lapsimatkustajille ja kauppakasseille.

Koeajossamme ollut Puma oli varustetasoltaan mallia ST-Line X Hybrid, joka reilun 37 tuhannen euron hinnaltaan oli malliston toiseksi kallein versio. Edellä vain 160-heppainen Puma ST, se sporttiversio siis.

Auton 155 -hevosvoimainen moottori ei tehnyt järin ihmeellistä vaikutusta. Arkiset asiat kyllä hoituvat, mutta tuntuma jäi valjuksi. Ongelman ytimenä on se, että hybridijärjestelmä ei toimi saumattomasti yhteen automaattivaihteiston kanssa. Varsinkin kaupunkiajossa voimalinjaa voi moittia sulavuuden puutteesta.

Puma ei loista myöskään Fordin perinteisellä vahvuusalueella, eli ajattavuudessa. Ohjaus on jotensakin tunnoton ja keskittää keinotekoisen voimakkaasti alhaisissa nopeuksissa. Maantieajossa tilanne paranee, eikä Puman suuntavakaudessa ole moittimista. Auton alusta toimii sinällään hienosti.

Nahkansa luoneen Puman hinnat alkavat manuaalivaihteisesta Titanium-mallista. 29 505 euron hinta on varsin kilpailukykyinen, eikä automaatin temppuilusta tarvitse kantaa huolta. Se voisi olla fiksu valinta.

Ford Puman faceliftin myötä ohjaamo näyttää nyt modernilta. Valitettavasti ilmastoinnin säädöt on siirretty isoista kiertokytkimistä tietoviihdenäyttöön. Kaikkeen toki tottuu.
Faceliftin myötä ohjaamo näyttää nyt modernilta. Valitettavasti ilmastoinnin säädöt on siirretty isoista kiertokytkimistä tietoviihdenäyttöön. Kaikkeen toki tottuu.
Ford Pumassa tavaratilaa on käytössä mukavat 456 litraa.
Tavaratilaa on käytössä mukavat 456 litraa.
Ford Puma on tyylikäs auto. Mutta ei tämä(kään) SUV ole mikään maasturi; maavaraa on tavanomaiset 163 mm.
Puma on tyylikäs auto. Mutta ei tämä(kään) SUV ole mikään maasturi; maavaraa on tavanomaiset 163 mm.

Plussaa

  • Onnistunut muotoilu

  • Ohjaamon modernisointi

Miinusta

  • Voimalinjan toiminta

Ford Puma 1.0 Hybrid Powershift ST-Line X

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt