
Ford Kuga Hybrid Active X AWD – Neliveto on Suomen oloissa valtti – alusta toimii ja jousitus on mukava
On hybriditekniikkaa, varusteita ja sopivasti tilaa. Perusvarma Ford Kuga taipuu moneen menoon.
Kuga-mallisto on aika monipuolinen. Myynnissä on neljä muunnosta samasta perusteemasta. Perusmalli kulkee 1,5-litraisen bensiinimoottorin voimin, ja sen vaihteistona on kuusipykäläinen manuaali. Kolme muuta mallia ovat enemmän tai vähemmän sähköistettyjä kulkupelejä, hybridejä siis. Niiden kaikkien perusmoottori on 2,5-litrainen bensakone. Kehittyneimmässä Kugassa on latausmahdollisuus, jolloin ajo pelkällä sähkölläkin onnistuu. Kaksi muuta sähkösiiliä ovat niin sanottuja itselataavia hybridejä. Yksi on etuvetoinen ja toinen nelivetoinen. Ajoimme nyt tämän nelivetoversion.
2,5-litraisen bensakoneen teho on 183 hevosvoimaa, mutta sähkömoottorin tehoa ei ilmoiteta. Vääntölukemat sen sijaan kerrotaan. Bensakone vääntää 200 newtonmetrin voimalla, ja sähkömoottorista irtoaa 320 newtonmetriä. Vaihteistona on portaattomasti toimiva CVT-laatikko. Tuo on sinänsä nerokas keksintö, koska veto on katkotonta. Mutta toisaalta menossa on usein vähän kuminauhamainen tunne. Sähkömoottorin reipas vääntömomentti kuitenkin rajoittaa bensakoneen kiljahteluhaluja.



Jos ei aja koko ajan pedaali pohjassa, bensiinimoottorin kierrokset pysyvät maltillisella tasolla. Tämä miellyttää korvaa ja alentaa polttoaineen kulutusta. Sekalaisessa ajossa Kuga vie noin kuusi litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Tuo on 1,8 tonnia painavalle autolle oikein kohtuullinen lukema. Valmistajan mukaan Kuga loikkaa paikaltaan satasen vauhtiin 8,3 sekunnissa, eli kulkuhaluja löytyy tarvittaessa ihan sopivasti. Ajettavuudeltaan Kuga on perusvarma ja helppo. Se viihtyy niin taajamaissa kuin maantielläkin.
Ajamamme Kuga oli varustetasoltaan Active X. Aika kummallinen mallinimi, vai mitä? Minulla tulee X-kirjaimesta mieleen legendaarisen Hurriganes-yhtyeen kappale, jossa lauletaan jotenkin näin: ”Mr X has come to town…” Nimestä viis, koska varusteita on joka tapauksessa mukavasti. Kosketusnäyttö on 13,2-tuumainen. Matkamusaa voi kuunnella Bang&Olufsenin audiojärjestelmän kautta. Kaiuttimia on ympäri matkustamoa peräti 10 kappaletta. Mokää saadaan ilmoille takuulla riittävästi, sillä pakettiin kuuluu myös varsinkin nuorison arvostama subwoofer.
Tiloiltaan Kuga on niin sanotusti mukiinmenevä. Edessä on tietty väljää, ja takana on erikoisuutena se, että istuimen paikkaa voi säätää pituussuunnassa.


Ford Kuga Hybrid Active X AWD
- Moottori R4, bensiini + sähkömoottori
- Iskutilavuus 2 485 cm3
- Teho 135 kW (183 hv) / 6 250 r/min
- Vääntö 200 Nm / 2 000–4 500 r/min
- Voimansiirto Neliveto, CVT-autom.
- 0−100 km/h 8,3 s
- Huippunopeus 196 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,8 l/100 km
- CO2-päästöt 133 g/km
- Mitat Pituus 4 645 mm, leveys 1 882 mm, korkeus 1 681 mm, akseliväli 2 711 mm, tavaratila 628 l
- Omamassa 1 765 kg
- Koeajettu auto vakiovarustein 49 064 € Mallisto alkaen: 36 211 €
Kenelle?
Ford Kuga on mitä mainioin koko perheen yleiskone. Ei liian iso, muttei myöskään piinallisen piukea.
Plussaa
Rehti perusauto
Takapenkin säätömahdollisuus
Miinusta
CVT-vaihteiston lievä kuminauhamaisuus
