Tuulilasi

Ford itsevarmana Euroopan päästörajoitusten selvittämisestä: "Meidän ei tarvitse yhdistyä tai myydä autoja alehintaan"

Ford itsevarmana Euroopan päästörajoitusten selvittämisestä: "Meidän ei tarvitse yhdistyä tai myydä autoja alehintaan"
Eri medioissa on spekuloitu, mitkä autonvalmistajat tulevat olemaan tiukassa paikassa EU:n uusien päästörajoitusten myötä. Yhtenä niistä on mainittu Ford, mutta yhtiö on itse eri mieltä.

Koska keskimääräinen päästöraja riippuu osin myös mallistosta, Fordin hiilidioksidin päästöraja on 96,6 g / km. Vuonna 2018 Fordin uudet autot päästivät keskimäärin 122,7 g/km, joten kirimistä riittää.

Automotive Newsin mukaan Ford vyöryttääkin jo tänä vuonna Euroopan markkinoille 14 uutta sähköistettyä mallia saavuttaakseen tavoitteet. Ne tulevat olemaan mietoja hybridejä, täyshybridejä ja lataushybridejä. Laajin hybriditarjonta tulee kompaktiin SUViin Kugaan, mihin on luvassa kaikki kolme versiota.

”Suunnitelmamme on tehdä tämä mallistomme kautta. Emme odota saavamme mitään sakkoja, eikä meidän tarvitse yhdistyä kenenkään kanssa tai myydä autoja alehintaan”, sanoo Fordin kansainvälisten operaatioiden johtaja Joe Hinrichs itsevarmasti.

Vuoden lopussa Fordilta tulee myyntiin myös täyssähköinen Mach E SUV.

Ford teki Euroopassa vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä tappiota 182 miljoonaa euroa. Sen jälkeen se teki ison rakenneuudistuksen Euroopassa ja Venäjällä. 2019 viimeinen neljännes tuottikin jo 19 miljoonan euron voitot. Koko vuodesta tuli toki yhä 43 miljoonaa euroa tappiota.

Uudelleenorganisointisuunnitelman mukaan kuusi tehdasta lopetetaan tai myydään ja 12000 työntekijää laitetaan pihalle. Osa uudistuksista on jo tehty.

”Tämä uudelleenorganisointi oli aivan pakko tehdä. Emme ole kajonneet Euroopan toimintoihimme vuosikausiin”, sanoi Fordin pääjohtaja Jim Hackett.

Muiden toimien lisäksi Ford lopetti kannattamattomien Ka+:n, C-Maxin ja B-Maxin tuotannon.

Julkaistu: 7.2.2020
1 kommentti