
Ford Explorer – Perusvarma sähköauto ajaa yhdessä asiassa eri suuntaan kuin koko autoteollisuus
Yleensä autot kasvavat, kun mallisukupolvi vaihtuu. Ford Explorer on poikkeusmalli, joka vahvistaa säännön.
Ford Explorer – eikös tämä ole se jättimäinen Trumplandiasta kotoisin oleva katumaasturi? Kyllä ja ei. Aiemmin Eurooppaan tuotiin tuota möhköfanttia, mutta nyt Ford on säveltänyt meille ihan oman Explorerinsa. Edellinen malli oli lataushybridi. Auto oli nelivetoinen, yli viisimetrinen ja 2,5-tonninen.
Uudella Explorerilla ei ole mitään muuta yhteistä edeltäjänsä kanssa kuin nimi. Suurin ero näiden kahden Fordin välillä löytyy tekniikasta. Uusi Explorer kun on täyssähköauto. Explorer-nimeen liittyy mielikuva maasturin ominaisuuksista. Mutta kas kummaa, uuden sukupolven Explorer onkin takavetoinen. Jatkossa tarjolle tulee myös nelivetoversio.
Lähdin syksyn koeajolle hiukan hämmentynein mielin. Kun avasin oven, ja istahdin ratin taakse, päässä alkoi surista aina vaan enemmän. Katselin Explorerin hallintalaitteita, joissa oli jotakin tuttua – ai perhana, tämä Ford onkin Volkswagen! Niin sanottu vaihdekeppi, eli oikeammin suunnanvalitsin, on juuri siinä paikassa missä Volkkarin sähköautoissakin, eli ratin takana oikealla. Kojelaudan vasemmasta päästä löytyvät valojen kytkimet ovat tasan tarkkaan samanlaiset kuin Volkswageneissa. Jos Volkswagenin mallistosta poimisi Exploreria vastaavan auton, niin se olisi ID.4.


Nyt karataan jo vähän sivuraiteelle, mutta todettakoon, että Fordin ja Volkswagenin välillä virtaa verta kahteen suuntaan. Volkswagen Amarok kun on jetsulleen sama auto kuin Ford Ranger.
Mutta millainen tämä Explorer sitten oikeastaan on? Edessä on hyvin tilaa ja taaksekin mahtuu. Tavaratila on riittävän kookas. Koeajoyksilömme oli Premium-tasoa. Varusteista mainittakoon liikuteltava 14,6 tuuman keskinäyttö, kymmenen kaiuttimen Bang&Olufsen -audiojärjestelmä ja 20 tuuman vanteet. Lisävarusteiksi oli valittu mm. Driver Assistance Pack. Automaattinen pysäköintiavustin ja 360 asteen kamera ovat osa tätä pakettia.
Perusvarustein tämä Explorer maksaa 50 220 euroa, ja lisävarusteineen 54 520 euroa. Jälleen kerran on pakko mainita, että näissä summissa ei ole mukana senttiäkään autoveroa. Mistäköhän rutiköyhä Suomen valtio jatkossa kerää ne veroeurot, jotka on tähän saakka napattu bensa- ja dieselautoilijoiden lompakoista? On siinä miettimistä niin nykyisellä valtiovarainministerillä kuin tulevillakin.



Ford explorer Premium RWD Extended Range
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/Vääntö 210 kW(286 hv)/545 Nm Voimansiirto Takaveto
- 0−100 km/h 6,4 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Akkukapasiteetti 77 kWh (netto)LATAUS AC/DC 11/135 kW
- Yhd. EU-kulutus 15,3 kWh /100 km
- WLTP-toimintamatka 572 km
- Mitat Pituus 4 468 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 630 mm, akseliväli 2 767 mm, tavaratila 530 l
- Omamassa 2 102 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 50 220 € – Mallisto alkaen 43 020 €
Plussaa
Asiallinen toimintamatka
Ketterä kääntymään
Miinusta
Takaveto ei sovi talveen
Kenelle?
Olisiko hakusessa moderni ja näyttävä sähköauto? Ford Explorer on juuri tällainen. Kannattaa käydä ottamassa tyypit.
