Eeva

Flunssakausi on täällä taas – näin pidät pöpöt kurissa



Flunssakausi on täällä taas – näin pidät pöpöt kurissa

Moni suomalainen torjuu flunssaa vitamiineilla ja rokotteella, mutta unohtaa, että ylirasittunut keho on altis sairastumiselle.
Teksti Outi Rastas
Kuvat Fotolia

Valkosipulia villasukassa, inkivääriä, hunajaa, sinkkiä ja C-vitamiinia. Meillä kaikilla on omat konstimme flunssan torjuntaan. Mitä niistä sanoo työterveyshuollon erikoislääkäri Jari Malmström Lääkärikeskus Aavasta?

”Tutkimusten mukaan suuret C-vitamiiniannokset saattavat lyhentää flunssan kestoa, mutta oikotietä onneen ei ole. Todellisuudessa mikään yksittäinen asia ei pidä flunssaa loitolla.”

Tässäkin pätevät tutut säännöt: tärkeintä on huolehtia hyvästä peruskunnosta, välttää tupakointia ja liikkua riittävästi.

”Monipuolisesta ruuasta saa kyllä riittävästi hivenaineita, sinkkiä ja seleeniä”, sanoo Malmström.

Hän itse käyttää ravintolisistä vain D-vitamiinia. Lisäksi hän luottaa rokotteisiin.

”Rokotteisiin kohdistuvat pelot liittyvät aiempiin tapauksiin. Nykyinen influenssarokote on turvallinen. Koko viisihenkinen perheeni ottaa sen. Arjessamme on iso asia, jos jokainen perheenjäsen välttää rokotteen ansiosta seitsemästä kymmeneen päivää kestävän kuumetaudin.”

Lepää, älä ylisuorita!

Vaikutus jää plussan puolelle, vaikka rokotteesta saisi sivuvaikutuksena lieviä ja lyhytaikaisia flunssaoireita.

”Laumasuojan ansiosta influessarokotteesta hyötyisi koko Suomi, jos tarpeeksi moni ottaisi rokotteen.”

Työterveyslääkäri kantaa huolta myös ihmisten elämänrytmistä. Stressaantunut sairastuu muita helpommin.

”Tuntuu, kuin nykyisin pitäisi elää koko elämä yhdessä päivässä. Jos sekä töissä että vapaa-ajalla on koko ajan yhtä kiireistä, emme ehdi koskaan palautua.”

Liikuntakin voi olla stressin lähde.

”Liikuntaan liittyy ylisuorittamisen riski”, varoittaa entinen maratoonari, joka nykyisin suosii palauttavaa liikuntaa ja pelailee sulkapalloa kavereiden kanssa.

Terveyden ylläpitämisen yksinkertaisiin keinoihin kuuluu myös uni.

”Flunssan torjumisen voi aloittaa vaikka nukkumalla riittävästi.”

Juttu on julkaistu Eevan numerossa 12/2016.

Julkaistu: 23.10.2017