Tuulilasi

Fiat korhatelee pahasti - markkinaosuus Italiassa pienempi kuin koskaan ennen

Fiat korhatelee pahasti - markkinaosuus Italiassa pienempi kuin koskaan ennen
Fiatin markkinaosuus romahti maaliskuussa Italiassa alimmilleen koskaan. Fiatin markkinaosuus Italiassa on ollut parhaimmillaan yli 50 %, mutta nyt se oli vain 9,9 %.

Koronavirus iski rajusti Italian autokauppaan, myynti laski maaliskuussa peräti 85 %, kun autokaupat pakotettiin laittamaan ovensa säppiin maaliskuun toisella viikolla. Fiatin myynnin lasku oli vielä tylympi, 91 %.

Fiatin myynti on sakannut jo pitkään. Asiantuntijoiden mukaan syynä on pääosin brändin innottomuus uudistaa mallistoaan. Myös osa heikosti myyneistä automalleista on vedetty kokonaan markkinoilta. Vielä vuonna 1990 Fiatin markkinaosuus oli noin 40 %, 1998 enää noin 30 % ja 2000-luvulla se on kivunnut korkeimmillaankin vain 26 prosenttiin. Viime vuonna markkinaosuus oli 15 %.

Muualla Euroopassa Fiatin markkinaosuus on ollut melko tasainen pitkälti miniauto 500:n ansiosta, mutta lukemat ovat pyörineet 2,5 – 3,5 prosentin tuntumassa. JATO Dynamicsin tilastojen mukaan Fiat 500 löysi viime vuonna kaikkiaan 140 530 ostajaa. Mallin myynti oli peräti 43 % Fiatin kokonaismyynnistä Euroopassa.

”Fiat 500:lla ei ole oikeastaan kilpailijoita omassa miniautojen semi-premiumsegmentissään. Se on edelleen suosittu auto monin paikoin Eurooppaa. Sen sijaan muut Fiatin mallit ovat kilpailijoihinsa nähden auttamatta vanhentuneita”, sanoo JATO:n analyytikko Felipe Munoz.

”Toinen iso puute Fiatilla on SUV:t, joiden markkinaosuus on kasvanut mailmalla koko ajan. Vain 500X kilpailee markkinoista tässä segmentissä todella monien muiden valmistajien mallien kanssa.”

Fiatin uuden täyssähköisen 500 mallin on odotettu myyvän tänä vuonna liki 15 000 kappaletta. Arvio voi olla kuitenkin rajusti optimistinen, sillä Fiatin tehdas Torinossa on ollut suljettuna jo viisi viikkoa, eikä tuotanto pääse käyntiin kuin aikaisintaan toukokuussa.

Julkaistu: 20.4.2020
3 kommenttia