Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Fernando Alonsolle Aston Martinin hyperauto – V12-moottori ja 1 155 hevosvoimaa – tällainen on Valkyrie

Katso, miltä näyttävät F1-kuljettaja Fernando Alonson uusi hyperauto, Renaultin sähköinen retromalli, Smartin iso SUV ja Cupran hybridi, joka kulkee sähköllä yli 100 kilometriä.

25.10.2024 Tuulilasi

F1-kuski Fernando Alonso sai syyskuun alussa Monacossa alleen Aston Martinin tuoreen ja menevän Valkyrie-hyperauton. Ihan tavallinen menopeli ei ole kyseessä, sillä V12-moottorin ja sähkön avulla tuotetaan yhteensä tehoa 1155 hevosvoimaa.

Englantilaisten autojen tekniikasta riittää vitsejä, ja nyt niitä on varmasti vielä muutama lisää, sillä pian luovutuksen jälkeen Valkyrielle tilattiin jo hinausauto.

Niin tai näin, tämä auto tulee aikoinaan olemaan keräilyharvinaisuus. Alonsoa varteen autoon lisätty yksityiskohta on kaasupolkimeen koristeltu numero 14. Se on tietysti Alonson ajonumero, ja numerolla on myös oma merkityksensä Alonsolle. Hän voitti kartingin maailmanmestaruuden 14-vuotiaana 14.7.1996 – ja tietysti autolla numero 14.

Ja totta kai Alonson kädenjälki näkyy autossa muuallakin, sillä hän on ollut mukana kehittämässä autoa – erityisesti sen ajo-ominaisuuksia.

Ennen oli...

...kaikki paremmin? Tähän lopputulokseen tulee väkisinkin, kun katselee sitä, millä innolla autotehtaat itse kaivelevat inspiraatiota menneestä. Tuorein esimerkki on Renaultin uusin muotoilututkielma, joka peilaa vuonna 1971 Pariisin autonäyttelyssä esitellyn R17:n muotoja. Ja mikäs tuosta on ammentaessa, R17 on komea R12:n coupé-versio.

Uusi retropainos on syntynyt yhteistyössä ranskalaisen muotoilijan Ora Ïton, eli Ito Morabiton kanssa. Häntä ei tunneta niinkään autoista vaan muista design-töistään mm. Watchille, Nikelle ja Heinekenille. Miehen portfolio on uskomattoman laaja ulottuen huonekaluista ja metrovaunuista aina kännykkäkoteloihin asti.

R17 retromod on tietysti sähköinen, ja sen muodot peilaavat alkuperäistä popahtavalla nykyvivahteella – siis Ora Ïton tyylillä. Kyseessä on puhdas tutkielma, jonka pohjalta ei olla tekemässä tuotantoversiota. Tästä kielii jo sekin, että restomod on luotu alkuperäisen R17:n itsekantavan korin päälle.

Renault R17 retromod.

Cupristelua

Cupran mallisto on päivittynyt vauhdilla uuden ilmeen mukaiseksi, ja tuorein tuota keulaa kantava perheenjäsen on 4,52 metriä pitkä Terramar. Mielenkiintoisin voimalinja on yli 100 kilometrin toimintamatkan sähköllä lupaava ladattava hybridi, jossa on paukkuja enimmillään 200 kW (272 hv). Kevythybridi, 110 kW (150 hv), on puolestaan vaihtoehto heille, joilla ei ole halua tai mahdollisuutta ladata autoa. Sen hinnat alkavat alle 40 000 eurosta. Terramarit valmistetaan Unkarissa sijaitsevalla Győrin tehtaalla, josta valmistuvat myös sen Audi-sisaret, eli uudet Q3:t.

Cupra Terramar.

Smartilta iso SUV

Mercedes ja kiinalainen Geely puhaltavat vimmalla uutta elämää smartiin. Uusin tulokas on #5, ja se on luonnollisesti suurin smart tämän pienellä kirjoitettavan brändin historiassa. Puhutaan siis jo D-segmentin SUVista, jolla on mittaa 4,705 metriä. Alkuperäisen smartin ideasta ei ole enää mitään jäljellä, sillä jo #5:n 2,9 metrin akseliväli on 40 senttiä pidempi kuin alkuperäisen fortwon kokonaispituus. Muiden smartien tapaan myös #5 on sähköinen, ja sen akustot sekä moottorit tarkentuvat myöhemmin. Suurimman akun kapasiteetiksi luvataan 100 kWh.

Smart #5.

Numeroiden valossa

312 km/h on nykyinen nopeusennätys maalla – joskaan kyseessä ei ole auto, vaan maan pintaa kahden suihkumoottorin voimin kiitävä, Thrust CCS -nimeä kantava menopeli. Tuo nopeus tarkoittaa samalla sitä, että äänivalli rikkoutui.

414 km/h on puolestaan nopeus, jota tšekkiläinen miljonääri Radim Passer ajoi pari vuotta sitten Bugatti Chironilla saksalaisella baanalla Berliinin ja Hannoverin välillä. Tuokaan tempaus ei aiheuttanut toimenpiteitä, sillä Saksassa on yhä monilla moottoriteillä vapaat nopeudet, ja videomateriaalin perusteella Passer ei aiheuttanut vaaraa muille – koska tie oli ajon aikaan lähes tyhjä.

1 228 km/h on maailman ensimmäinen ajoneuvolla suoritettu nopeusennätys. Vuosi oli 1898 ja ajokki oli ranskalaisen insinöörin Charles Jeantaudin rakentama virtaviivainen ja avonainen Duc Profilée. Ja kyseessähän oli luonnollisesti sähköauto.

63,15 km/h on uusi nopeusennätys viisivuotiaiden sarjassa. Kuski on turkkilaisen entisen moninkertaisen ratapyöräilyn maailmanmestarin Kenan Sofuoğlun poika Zayn. Autona suljetulla lentokentällä suoritetussa tempauksessa toimi sutjakka Lamborghini Revuelto. Maailma on aika hullu paikka nykyään.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt