Eeva

Etkö jaksa liikkua?

Etkö jaksa liikkua?
Pitkään jatkunut väsymys horjuttaa hormonitoiminnan tasapainoa.
Kuvat
  1. Jos olosi on jo pitkään ollut uupunut, aloita liikuntaharrastus rauhallisesti ja matalatehoisesti. Erinomaista liikuntaa saat tekemällä lyhyitä kävelylenkkejä metsässä, rannalla tai muualla luonnossa. Muita hyviä lajeja ovat pyöräily ja hiihto tasamaalla, jos voimasi riittävät. Jos olosi on niin uupunut, ettet jaksa edes kävellä, voit istua puutarhassa tai avata ikkunan ja nauttia tuulenvireestä. Väsynyt keho rakastaa happirikasta ilmaa ja luonnon rauhaa.
  2. Älä soimaa itseäsi laiskaksi, jos et jaksa liikkua. Liikkumisen raskaus voi johtua hormonaalisesta epätasapainotilasta. Kun hormonitoiminta on tasapainossa, ihminen liikkuu yleensä mielellään.
  3. Vältä kehon rääkkäämistä, sillä uupuneella on kehossaan usein hormonaalinen epätasapainotila. Normaalikuntoisella keho erittää stressitilanteessa toimintakykyhormoni kortisolia, joka auttaa selviytymään kuormittavasta tilanteesta. Jos stressi jatkuu pitkään, kortisolin tuotanto ja säätely heikkenevät. Jos kortisolia ei erity tarpeeksi, keho alkaa tuottaa enemmän adrenaliini-hormonia, jota tavallisesti tarvitaan vain ääritilanteissa. Korkea adrenaliinitaso rasittaa erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöä.
  4. Seuraa omaa jaksamistasi. Olotilaa kannattaa seurata sekä liikunnan aikana että sen jälkeen. Ylikuormittumisen oireet voivat tulla vasta parin päivän kuluttua. Jos olosi on jälkeenpäinkin hyvä, kuormitustaso on ollut oikea. Varsinkin syvenevä väsymys ja sydänoireet ovat merkkejä siitä, että kuormitusta on ollut liikaa.
  5. Tarkkaile kehosi merkkejä. Voit esimerkiksi mitata kehon lämpötilan useana aamuna peräkkäin. Jos se on säännöllisesti 35 astetta tai alle, hormonitasot on hyvä tutkia.

Asiantuntija: liikuntafysiologi, osteopaatti Jani Somppi Amplia Klinikalta.

Juttu on julkaistu Eevassa 11/2019.

Julkaistu: 1.5.2020
Kommentoi »