Tuulilasi

Espoolaissähköautoilijat menettivät ilmaiset pikalaturit – tilalle paremmat

Espoolaissähköautoilijat menettivät ilmaiset pikalaturit – tilalle paremmat

Espoossa on aiemmin voinut pikaladata sähköautonsa ilmaiseksi Tapiolan ja Nihtisillan ABC-asemilla. Ilmaisuus poistui, mutta tilalle tuli laadukkaampaa rautaa.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Kirjoitin aiemmin, että saamani tiedon mukaan Fortumilta on tulossa loppusyksyllä helpotusta pikalatausinfran tökkimiseen ja kuvittelin, että ranskalaisen DBT:n latureiden CCS-puolta softa- ja rautaviat on paikallistettu ja ne korjataan valmistajan toimesta.

Saatiinkin jotain vielä parempaa: Fortum vaihtoi tällä viikolla Nihtisillan ja Tapiolan pikalaturit tuliteriin ABB:n latureihin, joista löytyy:

  • 50 kilowatin CCS-tasavirtapikalataus eurooppalaisille autoille (mm. Volkswagen e-up! ja e-Golf sekä BMW:n i3)
  • 50 kilowatin CHAdeMO-lataus aasialaisille autoille (mm. Nissan Leaf ja e-NV200) sekä adapterilla Tesla
  • 43 kilowatin Type 2 -vaihtovirtalataus joka toimii lähes kaikissa autoissa – se, kuinka paljon tehoa saa ulos, riippuu auton sisäisestä laturista: esim. e-Golf ottaa vain 3,7 kilowattia, B-mersu 11 kilowattia ja Tesla 22 kilowattia).

Huono uutinen oli, että samalla laturit muuttuivat maksullisiksi. Toisaalta tämä on täysin ymmärrettävää ja itse maksan ihan mielelläni toimivasta latauksesta. Sitä paitsi e-Golfille kun ei ole ollut pikalatureita Espoossa ollenkaan, eli tämä oli selkeä parannus. CHAdeMO-puoli on toiminut niissä DBT:issäkin joten Nissan-kuskeille tämä oli heikennys.

ABB:n laturit ovat vankkaa tekoa ja minulla ei ole koskaan ollut niiden kanssa ongelmia. Esimerkiksi Volkswagen Center Airportin pihassa oleva on toiminut joka ikisellä kerralla moitteetta.

Tasavirtapikalataus maksaa 20 senttiä minuutilta ja vaihtovirtalataus 10 senttiä minuutilta. Volkkarin "tyhjä tankki" täyttyy puolessa tunnissa lähes 90 %:iin, eli hintaa tankkaukselle tulee 6 euroa, mikä ei ole paha hinta. Sen sijaan se, että tuon viimeisen 10 prosentin tankkaaminen maksaa saman verran kuin tankin täyttäminen lähes puolilleen, tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Vetoankin Fortumiin, että he muuttaisivat veloituksensa kilowattituntipohjaiseksi. Latausvirta kun hiipuu loppua kohti ja joskus voi olla tilanne, että perille päästäkseen tarvitsee aivan täyden tankin.

Nyt kun vain saataisiin kaikki yskivät DBT:n CCS-pikalaturit vaihdettua ABB:n (tai Enston*) latureihin, niin sähkövolkkarikuskien (ja sähköbemarikuskien) elämänlaatu kohenee kertaheitolla. 

Myös Tesla laajentaa pikalatausverkkoaan, mikä on kiva juttu sekin.

* Enstonkin laturi yski mutta toisin kuin DBT, he ottivat vakavasti tuon vian korjaamisen ja kävin viime maanantaina Porvoossa testaamassa miten e-Golf juttelee uuden softaversion kanssa. Huomenna nähdään toimiiko se Paimion laturi nyt!

Julkaistu: 27.11.2015