Apu

Eroon rasvaisen ruoan haitoista



Eroon rasvaisen ruoan haitoista

Pohjoismainen ruokavalio sisältää täysjyväviljaa, vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita ja rypsiöljyä.
Teksti Apu-toimitus
Kuvat Mika Haaranen

Terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio voi vähentää runsasrasvaisen ruoan haittoja sekä tulehdukseen liittyvien geenien ilmentymistä ihonalaisessa rasvakudoksessa. 

Itä-Suomen yliopiston johtamassa pohjoismaisessa tutkimuksessa havaittiin, että tulehdukseen liittyvien geenien toimintaan voi vaikuttaa ruokavaliolla ilman painonpudotusta. Ruokavaliossa tämä tarkoittaa täysjyväviljaa, vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita ja rypsiöljyä.

Myös kalaa suositellaan nautittavaksi 2–3 kertaa viikossa. Siitä saatavat omega-3-rasvahapot ovat elintärkeitä myös hermosolujen toiminnalle.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg harmittelee, että suomalaiset eivät syö riittävästi kalaa, vaikka sen monet terveyshyödyt tiedetään.

– Ihmiset syövät silti keskimäärin yhden kala-aterian viikossa. Se on kaukana suositellusta määrästä, Borg sanoo. 

Toisessa Itä-Suomen yliopistossa julkaistussa tutkimuksessa on todettu mustikan syömisen vähentävän runsasrasvaisen ruokavalion haittoja. Matala-asteinen tulehdustila ja kohonnut verenpaine ovat usein lihavuuteen liittyvien sairauksien taustalla.

Hiirillä tehdyssä kokeessa mustikka vähensi rasvaisen rehun tulehdusta lisäävää vaikutusta. Se ehkäisi myös rasvaisen rehun aiheuttamaa verenpaineen nousua.

Mustikan terveysvaikutukset liitetään sen sisältämiin polyfenoleihin, joita metsämustikassa on enemmän kuin pensasmustikassa. 

Lähteet: uef.fi

Julkaistu: 3.9.2015