
Katumaasturiksi Alfa Romeo Stelvio on hämmästyttävän kiva ajettava, mutta bensaa palaa – Saatavana myös 520-hevosvoimainen erikoisversio niille, joille mikään ei riitä
Tributo Italiano -varusteversio tuo Alfa Romeo Stelvioon ripauksen aitoa Italiaa.
Aito Italia tarkoittaa tässä tapauksessa pettämätöntä tyylitajua ja silmää yksityiskohdille. Erinomaiset nahalla päällystetyt istuimet, kojelaudan punaiset tikkaukset, musta sisäkatto, 14 kaiuttimen Harman Kardon -äänentoistojärjestelmä, ja niin edelleen.
Mutta on tämä mallivuoden 2024 Stelvio myös teknisesti edistyksellinen: neliveto, tasauspyörästön lukko, Brembon jarrut, aktiivijousitus, adaptiivinen vakionopeudensäädin. Ja auton sydämenä 280 hevosvoimainen bensamoottori 400 Newtonin väännöllä. Kokonaisuuden kruunaa ZF:n mainioksi tiedetty, kahdeksannopeuksinen vaihdelaatikko.


Stelvio tuli markkinoille upouutena automallina 2017 ja auton perusrakenne on yhä ennallaan – toki päivityksiä on tehty matkan varrella paljon. Kankeakäyttöistä tietoviihdenäyttöä lukuunottamatta auto tuntuu edelleen modernilta ja ajantasaiselta. Ehkä sitä tosiasiaa lukuunottamatta, että lataushybridiä ei ole saatavilla. Toisaalta jos miettii pikkuveli Tonalen lievästi sanoen laimeanoloista plugariversiota, niin ehkäpä parempi niin...
Auton tilat ovat suhteellisen hyvät, edessä on suorastaan hulppeat oltavat. Ergonomiaan on panostettu: kaikki kytkimet ja vipstaakit tuntuvat olevan juuri oikeilla paikoillaan. Huomionarvoista tietenkin on se, että niitä kytkimiä ylipäänsä ohjaamosta vielä löytyy. Nykytyyliin kun on tapana, että kaikki toiminnot siirretään tietoviihdenäyttöön hiplailtavaksi, mikä kenties tuo säästöä valmistuskustannuksissa, mutta on käyttäjän kannalta selkeästi huonompi ratkaisu.
Takapenkit ovat selkänojan oikeaoppisen kallistuskulman ansiosta harvinaisen mukavat istua – istuinpehmusteiltaan kohtuuttoman napakkaa keskipaikkaa lukuuunottamatta.
Tavaratila on 525-litraisena oikein hyvä tämän kokoluokan autoon.


Vaikka perhekäyttöön hyvin kelpaakin, Stelvio on samalla tyylipuhdas ajajan auto. Ohjaus on nopea, mutta ei lainkaan hermostunut tai levoton. Tien pinnasta välittyy kuljettajalle täsmällistä palautetta ajo-olosuhteista.
Varsinkin mutkatiellä Stelvio on elementissään, mutta vakautensa ansiosta sillä lähtee mielihyvin myös pidemmälle maantietaipaleelle.
2-litrainen bensaturbo antaa maistuvat kyydit. Moottorin lauluääni ei tosin ole samanlainen kuin vanhan liiton Alfoissa, mutta kaikkeahan ei voi saada.


Plussaa
- Mainiot ajo-ominaisuudet
- Hieno moottori
- Tyylikkyys
Miinusta
- Bensaa palaa
