Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Katumaasturiksi Alfa Romeo Stelvio on hämmästyttävän kiva ajettava, mutta bensaa palaa – Saatavana myös 520-hevosvoimainen erikoisversio niille, joille mikään ei riitä

Tributo Italiano -varusteversio tuo Alfa Romeo Stelvioon ripauksen aitoa Italiaa.

11.8.2024 | Päivitetty 17.9.2024 | Tuulilasi

Aito Italia tarkoittaa tässä tapauksessa pettämätöntä tyylitajua ja silmää yksityiskohdille. Erinomaiset nahalla päällystetyt istuimet, kojelaudan punaiset tikkaukset, musta sisäkatto, 14 kaiuttimen Harman Kardon -äänentoistojärjestelmä, ja niin edelleen.

Mutta on tämä mallivuoden 2024 Stelvio myös teknisesti edistyksellinen: neliveto, tasauspyörästön lukko, Brembon jarrut, aktiivijousitus, adaptiivinen vakionopeudensäädin. Ja auton sydämenä 280 hevosvoimainen bensamoottori 400 Newtonin väännöllä. Kokonaisuuden kruunaa ZF:n mainioksi tiedetty, kahdeksannopeuksinen vaihdelaatikko.

Kuljettajan istuimen sivuttaistuki on hyvä. Myös säätövaroja piisaa. Kädet yltävät rattiin, vaikka penkki olisi kauempanakin.
Kuljettajan istuimen sivuttaistuki on hyvä. Myös säätövaroja piisaa. Kädet yltävät rattiin, vaikka penkki olisi kauempanakin.
Takapenkit ovat istuinmukavuudeltaan poikkeuksellisen miellyttävät: kiitos selkänojan optimaalisen kallistuskulman.
Takapenkit ovat istuinmukavuudeltaan poikkeuksellisen miellyttävät: kiitos selkänojan optimaalisen kallistuskulman.

Stelvio tuli markkinoille upouutena automallina 2017 ja auton perusrakenne on yhä ennallaan – toki päivityksiä on tehty matkan varrella paljon. Kankeakäyttöistä tietoviihdenäyttöä lukuunottamatta auto tuntuu edelleen modernilta ja ajantasaiselta. Ehkä sitä tosiasiaa lukuunottamatta, että lataushybridiä ei ole saatavilla. Toisaalta jos miettii pikkuveli Tonalen lievästi sanoen laimeanoloista plugariversiota, niin ehkäpä parempi niin...

Auton tilat ovat suhteellisen hyvät, edessä on suorastaan hulppeat oltavat. Ergonomiaan on panostettu: kaikki kytkimet ja vipstaakit tuntuvat olevan juuri oikeilla paikoillaan. Huomionarvoista tietenkin on se, että niitä kytkimiä ylipäänsä ohjaamosta vielä löytyy. Nykytyyliin kun on tapana, että kaikki toiminnot siirretään tietoviihdenäyttöön hiplailtavaksi, mikä kenties tuo säästöä valmistuskustannuksissa, mutta on käyttäjän kannalta selkeästi huonompi ratkaisu.

Takapenkit ovat selkänojan oikeaoppisen kallistuskulman ansiosta harvinaisen mukavat istua – istuinpehmusteiltaan kohtuuttoman napakkaa keskipaikkaa lukuuunottamatta.

Tavaratila on 525-litraisena oikein hyvä tämän kokoluokan autoon.

Ohjaamo on tyylikäs ja käyttäjäystävällinen.
Ohjaamo on tyylikäs ja käyttäjäystävällinen.
Keskikonsolin pyörylästä voi valita eri ajotiloja: N on normaali (natural) ajotila, D tarkoittaa urheilullista (dynamic) ja A taloudellista (advanced) ajotilaa.
Keskikonsolin pyörylästä voi valita eri ajotiloja: N on normaali (natural) ajotila, D tarkoittaa urheilullista (dynamic) ja A taloudellista (advanced) ajotilaa.

Vaikka perhekäyttöön hyvin kelpaakin, Stelvio on samalla tyylipuhdas ajajan auto. Ohjaus on nopea, mutta ei lainkaan hermostunut tai levoton. Tien pinnasta välittyy kuljettajalle täsmällistä palautetta ajo-olosuhteista.

Varsinkin mutkatiellä Stelvio on elementissään, mutta vakautensa ansiosta sillä lähtee mielihyvin myös pidemmälle maantietaipaleelle.

2-litrainen bensaturbo antaa maistuvat kyydit. Moottorin lauluääni ei tosin ole samanlainen kuin vanhan liiton Alfoissa, mutta kaikkeahan ei voi saada.

Takakontti on hyvän mallinen ja siististi verhoiltu.
Takakontti on hyvän mallinen ja siististi verhoiltu.

Plussaa

  • Mainiot ajo-ominaisuudet
  • Hieno moottori
  • Tyylikkyys

Miinusta

  • Bensaa palaa
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt