
Ensityypit: Mazda CX-60 tähyää premier-luokkaan – Jymy-yllätys 3,3-litrainen dieselmoottori
Mazda todellakin kulkee omia polkujaan. Nyt CX-60:een tulee upouusi 3,3-litrainen dieselmoottori.
On todella pitkä aika siitä, kun yksikään henkilöautovalmistaja on viimeksi esitellyt täysin puhtaalta pöydältä suunnitellun uuden dieselmoottorin. Sellainenkin ihme nyt kuitenkin nähdään, kun Mazdan tuoreen CX-60:n keulalle saadaan viimeisimmän sukupolven e-Skyactiv D -kevythybridipata. Jos pelkkä uuden dieselin esittely ei vielä tarpeeksi hämmästytä, lisäkummastusta tuovat moottorin iskutilavuus ja konstruktio: pontevat 3,3 litraa, suora kuutonen. Tällaisia uutuuksia ei olla nähty miesmuistiin.
Mazdan toisen sukupolven Skyactiv-tekniikan ytimessä on uudentyyppinen männän laen muotoilu, jossa on kahden munanpuolikkaan muotoinen palotilaratkaisu. Uutuuden avulla polttoaineseoksesta voidaan tehdä entistä laihempaa, jolloin kulutus ja päästöt laskevat. Kulutuslukemat jäävät viiden litran tuntumaan sadalla kilometrillä, mikä on tämän kokoluokan autolle ehdottomasti hyvä lukema.

Moottorista tulee myyntiin kaksi eri tehoversiota: 200- ja 254-heppaiset. Ensin mainittu on aina takavetoinen, jälkimmäinen nelivetoinen. Lisähintaa nelivetoversiolle kertyy vajaat kuusi tuhatta euroa.
Hinnoittelultaan CX-60 haluaa asemoitua selkeästi premium-ryhmään. Jos tavoite hymyilyttää, on syytä muistaa, että vaikka brändi ei ehkä kokonaisuutena premiumia olisikaan, yksittäinen malli voi sitä hyvinkin olla. Uusi roteva moottori tukee Mazdan pyrkimyksiä. Jäntevän muotoilun lisäksi CX-60:n sisälle siirtyminen ei petä asetettuja odotuksia. Muovisuutta ei tarvitse sietää sen enempää kuin kilpailijoissakaan.
Diesel-CX-60:ssa on kaksi ajotilaa: normaali ja sport. Kookkaan moottorin käyntiääni on dieselille tyypillinen. Perusajossa käyntiääntä ei kuitenkaan kuule lainkaan sisälle, ja auto on muutenkin hiljainen. Ajotuntumaltaan CX-60 on vakaa tien päällä, mutta jousitus on säädetty turhan pintakovaksi. Tasaisilla pinnoilla mennään nätisti, mutta kuopissa ja töyssyissä jousitus välittää tien pinnan epätasaisuudet sisätiloihin.
CX-60:een kehitetty uusi kahdeksanvaihteinen ja oppiva automaatti ilman momentinmuunninta toimi ensitestillä dieselin kanssa paritettuna siististi. Ensitestissä ollut laimeampikin takavetoversio takaa kohtalaisen hyvät kyydit, vaikka suorituskyky ei räjähtävää olekaan. Ja kulutus tuntuu pysyvän hyvin aisoissa.

