Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ensityypit: Mazda CX-60 tähyää premier-luokkaan – Jymy-yllätys 3,3-litrainen dieselmoottori

Mazda todellakin kulkee omia polkujaan. Nyt CX-60:een tulee upouusi 3,3-litrainen dieselmoottori.

21.6.2023 Tuulilasi

On todella pitkä aika siitä, kun yksikään henkilöautovalmistaja on viimeksi esitellyt täysin puhtaalta pöydältä suunnitellun uuden dieselmoottorin. Sellainenkin ihme nyt kuitenkin nähdään, kun Mazdan tuoreen CX-60:n keulalle saadaan viimeisimmän sukupolven e-Skyactiv D -kevythyb­ridipata. Jos pelkkä uuden dieselin esittely ei vielä tarpeeksi hämmästytä, lisäkummastusta tuovat moottorin iskutilavuus ja konstruktio: pontevat 3,3 litraa, suora kuutonen. Tällaisia uutuuksia ei olla nähty miesmuistiin.

Mazdan toisen sukupolven Skyactiv-tekniikan ytimessä on uudentyyppinen männän laen muotoilu, jossa on kahden munanpuolikkaan muotoinen palotilaratkaisu. Uutuuden avulla polttoaineseoksesta voidaan tehdä entistä laihempaa, jolloin kulutus ja päästöt laskevat. Kulutuslukemat jäävät viiden litran tuntumaan sadalla kilometrillä, mikä on tämän kokoluokan autolle ehdottomasti hyvä lukema.

Kojelaudan keskinäyttö on järkevän kokoinen. Mazda tähyää CX-60:llä premium-luokkaan.

Moottorista tulee myyntiin kaksi eri tehoversiota: 200- ja 254-heppaiset. Ensin mainittu on aina takavetoinen, jälkimmäinen nelivetoinen. Lisähintaa nelivetoversiolle kertyy vajaat kuusi tuhatta euroa.

Hinnoittelultaan CX-60 haluaa asemoitua selkeästi premium-ryhmään. Jos tavoite hymyilyttää, on syytä muistaa, että vaikka brändi ei ehkä kokonaisuutena premiumia olisikaan, yksittäinen malli voi sitä hyvinkin olla. Uusi roteva moottori tukee Mazdan pyrkimyksiä. Jäntevän muotoilun lisäksi CX-60:n sisälle siirtyminen ei petä asetettuja odotuksia. Muovisuutta ei tarvitse sietää sen enempää kuin kilpailijoissakaan.

Diesel-CX-60:ssa on kaksi ajotilaa: normaali ja sport. Kookkaan moottorin käyntiääni on dieselille tyypillinen. Perusajossa käyntiääntä ei kuitenkaan kuule lainkaan sisälle, ja auto on muutenkin hiljainen. Ajotuntumaltaan CX-60 on vakaa tien päällä, mutta jousitus on säädetty turhan pintakovaksi. Tasaisilla pinnoilla mennään nätisti, mutta kuopissa ja töyssyissä jousitus välittää tien pinnan epätasaisuudet sisätiloihin.

CX-60:een kehitetty uusi kahdeksanvaihteinen ja oppiva automaatti ilman momentinmuunninta toimi ensitestillä dieselin kanssa paritettuna siististi. Ensitestissä ollut laimeampikin takavetoversio takaa kohtalaisen hyvät kyydit, vaikka suorituskyky ei räjähtävää olekaan. Ja kulutus tuntuu pysyvän hyvin aisoissa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt