
Ensituntuma: Opel Adam Rocks – uusi moottori ja crossover-meininkiä
Yhden litran kolmipyttyinen turbomoottori alkaa olla pakollinen varuste pikkuautoissa. Nyt myös Opelissa.
Rocks-erikoismalli tulee Adam-hinnastoon parhaiten varustelluksi ja hitusen miehekästä katumaasturiutta henkiväksi huippumalliksi. Viime mainittua edustavat lähinnä 15 millin korotus maavaraan sekä pohjapanssarin näköiset muovilevyt etu- ja takapuskurien alla.
Varsinainen uutuus on kolmisylinterinen yhden litran bensiiniturbomoottori, josta on kaksi versiota: 90- ja 115-hevosvoimainen.
Eilen ajettiin tehokkaammalla painoksella. Moottori on tehty laajasti vääntäväksi ja sitä se totta vie on: Tasainen veto alkaa nöyrästi 1000 r/min kohdalta. Kuusipykäläisen manuaalivaihteiston välitykset suosivat taloudellisuutta ja kaupunkiajoa, jossa Aatami onkin omimmillaan.
Ohjauksen kaupunkiasetus keventää ratinvääntöä nurkka-ajossa ja pysäköinnissä, jossa hieman jää kaipaamaan tiukempaa kääntyvyyttä: Halkaisijaltaan lähes 11-metrinen kääntöympyrä synnyttää ahtailla kujilla ”vekslaamisen” tarvetta.
Varustepuoli ei jätä varsinkaan pikkuautoksi toivomisen varaa: Perushinnassa mukana ovat esimerkiksi sähköllä avautuva kangaskatto, osittainen nahkaverhoilu, automaatti-ilmastointi, bluetooth ja ratin sähkölämmitys. Lisähintaan saa vaikkapa lisäwatteja stereoihin, pysäköintiavustimen ja kaistavahdin.
Adam Rocksin hinnat alkavat Suomessa vuoden vaihteessa noin 20 000 eurosta.
Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.