Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Ensituntuma: GMC Sierra – lava-autojen aatelia

GMC:n täysikokoisella avolavalla on mittaa komeat 5,83 metriä.

21.2.2014 Tuulilasi

Akseleiden väli on 3,65 metriä. Lisäksi työjuhta on tarkoitettu kantamaan selässään 888 kilon kuormaa. Ja kun katto tulee vastaan vasta 1,88 metrin kohdalla, tarkoittaa se sitä, että ohjaamoon on pakko kiivetä. Se onnistuu toki helposti näyttävien astinlautojen avulla.

Ensimetrit paljastavat ohjauksen kevyeksi ja melko tunnottomaksi, mutta kyseessä ei olekaan kurvailulaite. Jousitus ei pompota edes tyhjänä, mikä on pieni ihme, sillä takana luotetaan perinteisesti jäykkään akseliin ja lehtijousiin. Edessä on sentään erillisjousitus.

Muutenkin kori tuntuu jämäkältä, mikä ei yllätä, sillä rakenteissa on käytetty suurlujuusterästä. Tämä tuntuu myös ajon aikana laatuna, sillä kori ei vello, eivätkä muoviosat natise sisällä röykkyiselläkään pinnalla edettäessä. GM:llä on oikeasti ymmärretty, että autojen laatu on pakko saada nykyaikaiselle tasolle. Stetsonin nosto heille siitä.

Sierraa saa kolmella moottorilla. Pienin näistä on V6, muut ovat oikean kokoisia eli kaseja. Ajoimme pienemmän 5,3-litraisen V8:n, jonka 385 etanolihevosta laukkaavat iloisesti, kunhan kaasupolkimen kanssa toimitaan riittävän määrätietoisesti. Kumi vinkuu helposti. 6,2-litrainen V8 ja sen 426 heppaa lienevät tarpeen vain todellisille heavy duty -sankareille. Auton kokoon nähden kulutus on joka tapauksessa varsin maltillinen, kiitos mm. sylintereiden lepuutuksen.

Lue GMC Sierra 1500 4WD Crew cab SLT:n ensikoeajoraportti Tuulilasin numerosta 2/2014. Samassa lehdessä myös katsaus Detroitin autonäyttelyyn.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt