Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Ensimmäinen autoni

Kylmiltään auton ostanut Eeva Eloranta ei tiennyt, että se tarvitsee talvirenkaat ja öljyä, mutta luopuessa pääsi itku: ”Sopertelin, että onneksi se pääsee hyvään kotiin”

Näyttelijä Eeva Eloranta viettää juhlavuottaan teatterin lavalla, mutta autoilemaan hän ei MS-taudin takia enää pysty. Toisin oli hurjapäisessä nuoruudessa 1990-luvun alussa.

24.9.2025 Tuulilasi

Ensimmäinen autoni: Eeva Eloranta & Nissan Cherry

Teatterin lavalla 50 vuotta jatkunutta uraansa näyttelijänä kesällä juhlistanut Eeva Eloranta ilahtuu, kun kuulee aiheen.

”Oi mitä liikuttuneita muistoja se herättää!”

Eloranta tuli tunnetuksi 1980-luvulla muun muassa elokuvissa Pohjanmaa ja Riisuminen sekä televisiosarjoissa Kivisydän ja Vihreän kullan maa.

Elorannan yksi tunnetuimmista rooleista oli 1990-luvulla Blondi tuli taloon -televisiosarjassa Margit Haukkamaana. Kaikki alkoi kuitenkin teatterista.

Ensimmäisen autonsa hän osti 1989 Helsingin Kalliossa sijainneesta autokaupasta Linjoilta, kun tarvitsi sitä työssään eri työpaikkojen välillä liikkumiseen.

”Minulla ei ollut markkaakaan rahaa, joten maksoin sitä nuorena vapaana näyttelijänä varmaankin viisi vuotta. Ostin auton kokonaan änkyllä, niin kuin sanotaan.”

Eloranta selventää, että änkky tarkoittaa osamaksulla ostamista – siis ostamista änkyttämällä.

”Sen minulle kertoi mieheni, joka on autokauppias taustaltaan. Joitain alan termejä siis.”

Auto oli vähän käytetty vuosimallin 1985 viininpunainen Nissan Cherry, ”Antti Reino Antti, 593”.

”Se oli söpö, aivan hurmaava auto!”

Auton ostaminen tuntui isolta ratkaisulta.

”Olin sinkkudaami ja ostin auton. Ne ovat isoja vaiheita elämässä.”

Ostopäätös sukeutui värin perusteella. Tekniikasta viis.

Sitä kukaan ei usko, että en ollut tiennyt talvirenkaista.

”En ollut edes tietoinen siitä, että öljyt pitää katsoa. Muistan miten pikku hiljaa aloin käsittää, että on olemassa öljytikku ja minun pitää se jonnekin pistää. Olin ajanut vuoden verran, kun löysin tikun ääreen, ja se oli aivan pikimusta. Öljyä oli enää puolitoista senttiä.”

Myös jäähdyttäjä aiheutti päänvaivaa.

”En ollut koskaan kuullutkaan, että jäähdyttäjään pitäisi laittaa vettä. Mutta sitä kukaan ei usko, että en ollut tiennyt talvirenkaista.”

Eloranta ajelikin ensimmäisen talven posliinisilla kesäliukkailla.

”Hyvä luoja! Onneksi ajoin vain Helsingissä. Ihme että mitään kauheaa ei tapahtunut.”

Ainoa kolari sattui toisen aiheuttamana talvella 1993 Agricolankadulla. Se syöpyi mieleen mieskunnan tökeryyden vuoksi.

”Olin ajamassa mäkeä alas, kun perääni liukui pakettiauto. Sitä ajoi mies, joka nousi autosta naureskellen, eikä edes pyytänyt anteeksi! Syy oli hänen. Hänestä se oli hyvä vitsi…”

Eloranta myi autonsa pian sen jälkeen ollessaan Riihimäen kaupunginteatterissa vierailevana näyttelijänä. Cherry päätyi maskeeraajan ystävättärelle.

”Maskeeraaja tiesi, että koska olen naisautoilija ja Eeva, auto on hoidettu hyvin ja huoltokirja on sellainen, jossa ei valkoista paperipohjaa näy.”

”Totta kai huollatutin autoani, kun en itse ymmärtänyt mitään autoista.”

Minulta valuivat kyyneleet silmistä. Sopertelin, kun en muuta voinut, että onneksi se pääsee hyvään kotiin.

Myynti oli karmea kokemus. Ainakin tunteikas.

”Sain naiselta rahat käteen ja hän nousi kuljettajan paikalle, käynnisti ja lähti ajamaan. Minulta valuivat kyyneleet silmistä. Sopertelin, kun en muuta voinut, että onneksi se pääsee hyvään kotiin.”

Sittemmin autoja on ollut useampia, mutta enää 70-vuotias Eloranta ei voi ajaa. Näyttelijä on ollut julkisuudessa sairastamansa MS-taudin vuoksi.

Näyttelemään hän kykenee, samoin kuin uuteen uraan kirjailijana. Syksyllä ilmestyy vuoden päästä esikoisesta jo toinen moderni rakkaustarina Yhdeksän karaatin unelmat (Docendo) ja kolmas on nyt työn alla. Autoilu on ollut kuitenkin lopetettava.

”Kynnys on kasvanut liian isoksi. En pystyisi muutenkaan ajamaan kuin automaattivaihteista autoa, koska vasen jalkani ei toimi.”

Nissan Cherry

Cherry oli Suomessa valtaisa menestys, kuten sitä edeltänyt 100 A. Alun perin Nissan Cherry oli Datsunin samanniminen malli. Sitä valmistettiin vuosina 1970–1986. Japanissa auto tunnettiin nimellä Pulsar. Viimeinen Cherry-sukupolvi tuli markkinoille vuonna 1982. Se tunnettiin mm. Lähi-Idässä Holdenina, sillä australialaismerkki valmisti tuolloin Cherryä myös. Myös Alfa-Romeo valmisti Cherryä omalla Arna-mallinimellä. Cherryn korvasi hieman isompi 1200 Finn, eli Sunny-malli.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt