Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Näetkö sinäkin kasvot auton keulassa? Pieni ja edullinen sähköauto Hyundai Inster hipsii autonostajan lompakolle psykologisen ilmiön voimalla

Hyundai Inster on pienikokoinen, helppo pysäköidä ja puikkelehtii kaupungissa kuin hauki kaislikossa. Koostaan huolimatta se etenee vakaasti myös suurissa nopeuksissa.

25.8.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 6.34

Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Mikä tekee pikkuautosta symppiksen? Vastaus on usein ilmiö nimeltään pareidolia, joka tekee esineistä inhimillisiä. Pareidolia on mielen ominaisuus, joka sallii kokijan nähdä kasvoja ja muita inhimillisiä hahmoja yllättävissä paikoissa. Ilmiö pätee myös autoihin. Mitä helpommin auton keulassa on mahdollista nähdä ihmiskasvojen piirteitä, sen symppiksempi se on. Kuten nyt vaikkapa tämä Hyundai Inster: keulasta on hauska poimia silmät, nenä ja suu – olkoonkin ilme hieman irvistävä. Pareidolia ajaa monien mielessä jopa mittasuhteiden pienten häiritsevien epätäydellisyyksien ohi.

Hyundailla muotoillaan ja suunnitellaan autoja nykyisin moneen makuun. Mallit eivät ole toistensa kokoskaalattuja kopioita, vaan aidosti omanlaisiaan, kuten uusi pieni Inster. Sen sympaattinen muotoilu, teeskentelemätön rehellisyys ja edullinen hinta ovat tänä päivänä hyviä vetonauloja. Inster ei silti ole täysin uusi malli, vaan Euroopan markkinoiden ulkopuolelle jo lähes neljä vuotta sitten esitellyn Hyundai Casperin pidennetty täyssähköversio. Nelipaikkainen Inster osuu A-SUV ja B-SUV-segmenttien väliin. Sen pituutta on venytetty polttomoottori-Casperista kokonaiset 23 senttiä ja akseliväliäkin 18 senttiä; siitä huolimatta auto on pituudeltaan vain 3,8-metrinen paikkaansa puolustava pienokainen.

Hyundai Insterin sisätilat ovat kapeat, mikä tuntuu myös ohjaamossa. Toiminnallisuus on kuitenkin miellyttävän sujuvaa ja ajoasento luonteva.
Sisätilat ovat kapeat, mikä tuntuu myös ohjaamossa. Toiminnallisuus on kuitenkin miellyttävän sujuvaa ja ajoasento luonteva.
Hyundai Insterin mutkatonta käytettävyyttä sujuvoittavat ilahduttavasti monet fyysiset painikkeet. Virkistävä poikkeus.
Insterin mutkatonta käytettävyyttä sujuvoittavat ilahduttavasti monet fyysiset painikkeet. Virkistävä poikkeus.
Hyundai Insterin tavaratila ei ole suuren suuri, mutta sen kokoa pystyy säätämään takaistuinta liikuttamalla.
Tavaratila ei ole suuren suuri, mutta sen kokoa pystyy säätämään takaistuinta liikuttamalla.
Hyundai Inster on pieni, mutta silti luokkansa yllättäjä. Tilaa on jopa neljälle pitkälle aikuiselle mukavasti – vain sisätilojen kapeus saattaa tuntua häiritsevältä.
Hyundai Inster on pieni, mutta silti luokkansa yllättäjä. Tilaa on jopa neljälle pitkälle aikuiselle mukavasti – vain sisätilojen kapeus saattaa tuntua häiritsevältä.

Inster rakentuu Hyundain K1 BEV -perusrakenteelle. Sisällä laadullinen ensivaikutelma on hinnasta huolimatta positiivinen yllätys, ja perusvarustelutaso kokoluokassaan huomattavan kattava. Suomessa tärkeät lämpöpumppu, automaatti-ilmastointi, navigointi, akuston esilämmitys navigoitaessa ja jopa mukautuva tasanopeussäädin ovat aina vakiona. Hienoa! Nämä pitää ollakin, jos aikoo nykymarkkinoilla pärjätä. Akkukokoja on kaksi, 42 ja 49 kWh, ja näistä isommalla saavutimme koeajolla toimintamatkaa 381 kilometriä. Inster kulutti koleissa kevätkeleissä keskimäärin vain 15,1 kWh sadalla, kun keskinopeus oli sekalaisessa ajossa 47 km/h. Erinomainen tulos ottaen huomioon, että moottoritielläkin ajettiin ihan kunnon siivuja.

Insteristä on ulos hyvä näkyvyys, ja molemmilla istuinriveillä on tilaa kapeudesta huolimatta yllättävän paljon. Auton ajotilat ovat eco, normal, sport ja snow. Ohjaustuntuma on hieman hontelo ja tunnotonkin, mutta silti korkeahko Inster seuraa toivottua ajolinjaa uskollisen vakaasti. Lattiaan sijoitettu akku auttaa vakauden ylläpidossa, eikä auto ei kallistele juurikaan. Jousitus on topakaksi säädetty, mutta tarjoaa onneksi myös anteeksiantavaa letkeyttä, mikä lisää matkustusmukavuutta. Inster on kohtuullisen hiljainen myös moottoritienopeuksissa, eikä juurikaan vaadi paimentamista pitkillä suorilla.

Hyundai insterin etuistuimet tarjoavat vain kohtalaisesti tukea ja manuaaliset perussäädöt kuljettajalle.
Etuistuimet tarjoavat vain kohtalaisesti tukea ja manuaaliset perussäädöt kuljettajalle.
Hyundai Insterin takatilat ovat vain kahdelle, mutta jalka- ja pääntilaa on tähän kokoluokkaan hämmästyttävän paljon.
Takatilat ovat vain kahdelle, mutta jalka- ja pääntilaa on tähän kokoluokkaan hämmästyttävän paljon.

Hyundai Inster 49 kWh 115 hv In

  • Moottori Sähkömoottori edessä
  • Teho/vääntö 85 kW (115 hv) / 147 Nm
  • Voimansiirto Etuveto
  • 0−100 km/h 10,6 s
  • Huippunopeus 150 km/h
  • Akkukapasiteetti 49,0 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/85 kW
  • Yhd. EU-kulutus 14,9 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 370 km
  • Mitat Pituus 3 825 mm, leveys 1 610 mm, korkeus 1 575 mm, akseliväli 2 580 mm, tavarat. 238/351 l
  • Omamassa 1 423 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 29 990 €, Mallisto alkaen 25 990 €

Kenelle?

Pientä ja kohtuuhintaista sähköistä kauppakassia tarvitsevalle Inster voi olla ihan nappivalinta, jos neljä istuinpaikkaa riittää omiin tarpeisiin.

Plussaa

  • Huomattavan pieni kulutus

  • Luokassaan erinomaiset tilat

Miinusta

  • Kapea ohjaamo

  • Vain neljä istuinpaikkaa

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt