
DS 3 E-Tense – Kelpo sähköauto, joka toimii parhaiten taajamassa
DS 3 E-Tense 156 Performance Line+ on persoonallisen näköinen, mutta loppujen lopuksi aika tavanomainen täyssähköauto.
Vahvasti Citroën-sukuiseen DS 3 E-Tenseen on tehty paljon muutoksia, jotka nostavat sen sähköautojen kategoriassa yhä ylemmäs. Akusto on kasvanut 50:stä 54 kilowattituntiin ja nettokapasiteetti on nyt 51 kWh. Autoa on madallettu 10 milliä ja etupuskuri on muotoiltu siten, että kulutus olisi pienempää. Myös moottorista on tehty säästeliäämpi, ja WLTP-toimintamatka onkin nyt saatu hilattua yli 400 kilometriin.
Kesäkeleillä tämä auto ei reaalimaailmassakaan kuluta erityisen paljon ja sillä pääsee varsin helposti ainakin yli 350 kilometriä. Toki pitää muistaa, että kaupunkisompailulla ja moottoritieajolla on iso ero kulutuksen kannalta, kuten kaikilla sähköautoilla.


Mutta kaupungissa DS 3:lla pääsee helposti alle 20 kilowattitunnin kulutuslukemiin. Maltillisella ajolla 15 kilowattitunnin lukema alkaa olla lähellä, joten DS 3 on hyvällä tasolla energiatehokkuuden suhteen.
Ainakin kesäisissä optimilämpötiloissa 100 kilowatin pikalataus toimii ja puolen tunnin kauppareissun aikana auton lataa 20 prosentista 80 prosenttiin. Akun esilämmitystoimintoa autossa ei valitettavasti ole, joten talvella pikalataus saattaa sujua hieman vähemmän pikaisesti. Ilmalämpöpumppu sentään löytyy, ja tämähän tunnetusti pidentää auton toimintamatkaa.


DS 3 E-Tensen ajettavuus on kaikin puolin kunnossa. Auto on pienikokoinen, näppärä käsiteltävä ja käyttäytyy kuljettajan toivomalla tavalla. Ohjaus on hiukan tunnoton, mutta tässä kokonaisuudessa se on pieni paha. Alusta toimii mallikkaasti ja jarrut tuntuvat tehokkailta.
Regenerointi, eli vaihdevalitsimen B-asento, tarjoaa kaupunkiajossa mukavaa hidastusta, mutta yhden polkimen taktiikkaan tällä ei suoranaisesti pääse, sillä auton pysäyttämiseksi täytyy aina painaa jarrupoljinta.
Sähköinen voimalinja tarjoaa hyvin tasaiset kyydit ja ajaminen on mukavaa, mutta pienen tehottomuuden huomaa. Jos sähköautot normaalisti kiihtyvät järjettömän nopeasti, DS 3 on kohtuullisen rauhallinen peli. Sataseen auto kiihtyy yhdeksässä sekunnissa. Tämähän ei ole nykystandardeilla erityisen mairea suoritus, mutta annos realismia on silti paikallaan. Kiihdytyskisoihin tavataan joka tapauksessa osallistua aivan erilaisilla laitteilla. Arkiajossa näilläkin voimavaroilla pärjää kyllä.

Tilaa autossa on varsin niukasti, ainakin jos hintaluokkaa ajatellaan. Lähes 50 000 euron hinnalla voisi saada enemmänkin väljyyttä. Varustelutasoja on neljä ja halvinkin taso on riittävä. Korkeimmalle tasolle saavuttaessa olennaisin bonus on mukautuva vakionopeudensäädin.
DS 3 E-tense 156 Performance Line+
- Moottori Sähkö
- Teho/vääntö 115 kW (156 hv) / 260 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 1-nop. alennusvaihde
- 0−100 km/h 9,0 s
- Huippunopeus 150 km/h
- Akkukapasiteetti 54 kWh (51 kWh netto)
- Lataus ac/dc 11 kW / 100 kW
- Yhd. EU-kulutus 15,5 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 403 km
- Mitat: pituus 4 118 mm, leveys 1 791 mm, korkeus 1 534 mm, akseliväli 2 558 mm, tavaratila 350 l
- Omamassa 1 550 kg
- Plussaa: muotoilukieli, toimintamatka
- Miinusta: kiihtyvyys, tilat
- Hinta: koeajettu auto vakiovarustein 47 390 €, mallisto alkaen 45 390 €
Kenelle?
Kuljettajalle, joka nauttii vähän erikoisemmasta muotoilusta, mutta haluaa ennen muuta ekologisen menopelin. DS 3 E-Tense on taloudellinen ajaa, mutta ostohinta on aika kova.
