Tuulilasi

Dieselillä yhä valoisa tulevaisuus - päästöt entistäkin alhaisemmat


Mercedes-Benz on kehittänyt määrätietoisesti nelisylinteristen OM 654- ja OM 654q- sekä kuusisylinterisen OM 656-dieselmoottoriensa suorituskykyä ja puhtautta, ja tulokset näkyvät riippumattomissa testeissä.
Kuvat Mercedes-Benz

Saksalaisen Auto, Motor und Sportin mittauksessa oli mukana 12 testiautoa eri valmistajilta, ja Mercedes-Benz C 300 d -farmarimalli saavutti tuloksen ”lähes NOx-vapaa”.

”Vaivaisella 13 milligramman NOx-mittaustuloksella auto nousee suoraan huipulle Mr Clean -listallamme. Tähän mennessä on näyttänyt mahdottomalta, että dieselmoottorit voisivat saavuttaa tällaisia tuloksia lainkaan”, lehti summasi.

Yhtä selkeä oli saksalaisen ADAC:in testi viime helmikuussa, josta Mercedes-Benz C 220 d suoriutui poikkeuksellisen hyvin.

”Auton NOx-lukema oli tuskin mitattava, nollan ja yhden milligramman välillä”, ADAC raportoi.

Tällä hetkellä myynnissä olevat uudet dieselmoottoriset Mercedes-Benzit täyttävät vähintään Euro 6d-TEMP -päästöstandardin ja monet malleista vielä sitäkin tiukemman Euro 6d -normin. Se tulee pakolliseksi uusille malleille 1.1.2020 ja muille autoille vuotta myöhemmin.

Mercedes-mallien testeissä saavuttamat tulokset ovat tässäkin valossa erinomaisia, sillä Euro 6d -normin määrittelemä NOx-raja-arvo on 80 milligrammaa kilometrillä – myös auton normaalikulutusta simuloivan RDE-testin aikana.

Typpioksidipäästöjen suhteen uusimman sukupolven dieselmoottorit ovatkin omassa luokassaan: ADACin mukaan Euro 6d-TEMP -dieselien NOx-päästöt ovat keskimäärin 76 prosenttia pienemmät kuin Euro 6b-dieseleillä ja 85 prosenttia pienemmät kuin Euro 5 -tason dieselmoottoreilla.

”Tien päällä tehdyt satunnaismittaukset ovat osoittaneet, että hyvä Euro 6d TEMP -moottori aiheuttaa jopa 95–99 prosenttia pienemmät päästöt kuin Euro 5 -dieselit keskimäärin”, ADAC kertoo.

Julkaistu: 2.7.2019