Tuulilasi

Dieseleiden alasajo alkamassa − VW keskeytti uuden pikkudieselin kehitystyön

Dieseleiden alasajo alkamassa − VW keskeytti uuden pikkudieselin kehitystyön

VW on keskeyttänyt uuden 1,5-litraisen dieselmoottorin kehitystyön, mikä tarkoittaa myös, että tulevassa seuravan sukupolven Polossa ei ole tarjolla dieselmoottoria lainkaan.
Teksti Max Lange
Kuvat VW
Mainos

Uusi dieselmoottori olisi tullut äskettäin esitellyn 1,5 TSI-moottorin rinnalle VW:n mallistossa. Kuitenkin suuret kehitystyökulut yhdistettynä tiukentuviin CO2- sekä NOx-päästöihin tarkoittavat sitä, että moottorin rakentaminen tulisi turhan kalliiksi VW:lle.

Päätöksen taustalla on myös päästöskandaalista nousseet paineet dieselmoottoreita kohtaan sekä pienten dieselautojen kysynnän lasku viime vuosina. Tilalle VW tuo kevythybridin, joka on suhteessa halvempi ratkaisu kuin dieselmoottori ja samalla tuo kulutussäästöjä pelkään bensiinimoottoriin verrattuna.

VW:n r&d-pomo Frank Welsch kertoi asiasta Autocarille VW Golfin koeajotilaisuudessa.

VW ei aio myöskään lisätä nykyiseen 1,6 TDI -moottoriin kalliita päästökäsittelylaitteita, koska niiden hinta on lähes yhtä korkea kuin koko muun moottorin. Tämä nostaisi Polon kokoisen auton hintaa peräti 25 prosentilla, jatka Welsch.

Sen sijaan nykyisen EA288-tunnuksen omaavan 2,0 TDI:n kohtalo ei ole uhattuna. Kaksilitraisesta dieselistä on tulossa myös uusi kehitysversio noin puolentoista vuoden sisällä, paljastaa Welsch.  

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Julkaistu: 8.2.2017