Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Cupra Leon Sportstourer – Tämän enempää ei voi arkiautolta vaatia – Katso koeajovideo

Cupra Leon Sportstourer on kokenut mallikaarensa puolivälipäivityksen. Uutta on niin konepellin alla kuin ohjaamossakin.

26.3.2025 Tuulilasi

Uudistunut Sportstourer on saatavana niin bensakoneella, kevythybridinä kuin lataushybridinäkin – vieläpä kahtena eri versiona. Miedompi ladattavista plugareista liikkuu 204 hevosvoiman turvin, kun taas meillä nyt ajossa ollut ärjympi versio hönkii eteenpäin 272 pollea nielaisseena. Lataushybridit ovat aina etuvetoisia. Nelivetoinenkin löytyy, mutta se kulkee vain bensalla ilman mitään sähköhärpäkkeitä, ja on todellinen ylähyllyn versio paitsi suorituskyvyltään (333 hv) niin myös hinnaltaan (54.701 euroa).

Lähtöhintainen kevythybridi maksaa karvan alle 40 000 euroa ja ladattavat versiot asettuvat 46-52 tonnin välimaastoon.

Koeajossamme ollut VZ-maustettu Sportstourer on anteliasta sorttia: LED-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, sporttipenkit, digitaalinen mittaristo, tummennetut takaikkunat, Cupra Connect -palvelut sekä monet kiistattoman tyylikkäät yksityiskohdat, kuten alumiiniset ja valaistut kynnyslistat sekä metallipintaiset polkimet – kaikki kuuluvat vakiona VZ-pakettiin.

12,9-tuumainen näyttö hyödyntää MIB-4-käyttöjärjestelmää, ja Cupran graafinen ilme on persoonallisempi kuin saman konsernin Skodalla tai Volkswagenilla. Käyttökokemus voi kuitenkin olla alkuun totuttelua vaativa, sillä fyysisiä painikkeita ei ole edes ilmastoinnille – liukukytkimet löytyvät näytön alareunasta, mutta niiden käyttö ei ole aina täysin mutkatonta.

Cupra Leon Sportstourerin ohjaamoa on somisteltu Cupralle tyypillisesti kuparijäljitelmällä. Keskinäyttö on kallistettu kuljettajaa kohti.
Ohjaamoa on somisteltu Cupralle tyypillisesti kuparijäljitelmällä. Keskinäyttö on kallistettu kuljettajaa kohti.
Cupra Leon Sportstourerin ohjauspyörän haptiset kosketuslevyt ovat historiaa; tilalle on saatu kunnon painikkeet.
Ohjauspyörän haptiset kosketuslevyt ovat historiaa; tilalle on saatu kunnon painikkeet.
Cupra Leon Sportstourerin sähköelektroniikka leikkaa hieman tavaratilan vetoisuutta. Latausjohdon saa halutessaan piiloon välipohjan alle.
Sähköelektroniikka leikkaa hieman tavaratilan vetoisuutta. Latausjohdon saa halutessaan piiloon välipohjan alle.

Katso video ja seuraa Tuulilasia YouTubessa

Perinteistä vaihdekeppiä saattaa jäädä kaipaamaan, mutta keskikonsolin nysällä on nyt pärjättävä. Ratin taakse sijoitetut vaihtosiivekkeet tarjoavat aktiivisempaa ajotuntumaa, jos joku jaksaa moisilla leikkiä.

Cupra Leon Sporstourer on aidosti viiden hengen auto. Tavaratila on kuitenkin pieni pettymys, vain 470-litraa. Hybriditekniikka vaatii veronsa.

Jos VW-konserni jonkun asian osaa, niin se on ajettavuus. Cupra Leon Sporstourer on kaikissa olosuhteissa tunnokas, tasapainoinen, jämäkkä, yksinkertaisesti erinomainen. VZ-versiossa on vieläpä vakiona mukautuva iskunvaimennus, millä on varmasti oma osuutensa erittäin onnistuneeseen kokonaisuuteen.

Myös sähkötekniikka on päivitetty nykyaikaan. Sähköä varastoidaan 25,8 kWh (netto 19,7 kWh) akkupakettiin, jonka avulla hyvissä olosuhteissa voi ajaa yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Pikalaturilla päästään plugarille hyvään 50 kW:n lataustehoon.

Cupra Leon Sportstourerin VZ-version penkki on erittäin hyvä istua. Ajoasennosta saa esimerkillisen.
VZ-version penkki on erittäin hyvä istua. Ajoasennosta saa esimerkillisen.
Cupra Leon Sportstourerin takapenkkitilat ovat perheautolle tyypilliset. Lapsia ja varhaisnuoria menee kolmekin kyytiin.
Takapenkkitilat ovat perheautolle tyypilliset. Lapsia ja varhaisnuoria menee kolmekin kyytiin.

Cupra Leon Sportstourer VZ1.5 TSI e-Hybrid

  • Moottori R4, bensiini + sähkömoottori
  • Iskutilavuus 1498 cm3
  • Teho 200 kW (272 hv) Vääntö 400 Nm Voimansiirto 6-nop. kaksoiskytkinv.
  • 0−100 km/h 7,3 s
  • Huippunopeus 229 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 0,4-0,5 l/100 km
  • CO2-päästöt 9-11 g/km
  • Mitat Pituus 4657 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1463 mm, akseliväli 2665 mm, tavaratila 470 l
  • Omamassa 1 756 kg
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 49 587 €, Mallisto alkaen 39 214 €

Kenelle?

Salaherkku autoilusta nauttivalle perheenisälle tai -äidille. Tämän laatufarmarin hankintaa voi perustella myös järkisyillä ja arjen ekologisuudella.

Plussaa

  • Maukas ajettavuus

  • Kantama sähköllä

Miinusta

  • Vähän nafti tavaratila

  • Ilmastoinnin säätö tietoviihdenäytöstä

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt