Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Corvetten hurja muotonmuutos – General Motorsin radikaali konsepti on askel kohti hyperautoa – Keskimoottori on vasta alkua

Corvetten konsepti C10 rikkoo perinteitä. Yllätyksiin kuuluvat hyperauton mitat ja siivet. C10 on esimakua siitä, miltä saattaa näyttää tulevaisuuden Corvette.

10.9.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.04

Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai tekstin lopussa olevalla lomakkeella.

General Motorsilla mietitään selvästikin, mitä tehdä tulevien Corvette-sukupolvien kanssa. Nykyinen vuonna 2020 esitelty C8 on täysin eri maata kuin edelliset sukupolvet. Uutuus on myös jakanut vahvasti mielipiteitä. Etenkin keskimoottori oli kova pala monelle.

Nyt GM on paljastanut itse asiassa kaksikin konseptia siitä, mihin suuntaan tämä amerikkalainen ikoni voisi seuraavaksi suunnistaa. Näissä kuvissa esiintyy GM:n Kalifornian Pasadenassa sijaitsevan ja tulevaisuuden tuotteita suunnittelevan Advanced Design Studion näkemys. Toisen version teki GM:n Englannissa sijaitseva vastaava studio. Ja kolmas muotoilututkielma on vielä tuloillaan.

Jos muotoilijat saisivat päättää, Vetten tyyli muuttuisi nykyistäkin radikaalimmaksi. Ohjaamo työnnettäisiin vielä edemmäs, ja autosta tehtäisiin vieläkin tietä nuolevamman näköinen.

Konsepti on 4,67 metriä pitkä, eli nelisen senttiä C8:aa pidempi. Leveyttä sillä on kuitenkin huomattavasti enemmän, peräti 2,18 metriä – mikä on 25 senttiä nykyistä enemmän. Korkeutta konseptilla on vain 1,05 metriä, eli siitä on puolestaan viilattu pois hieman vajaat 20 senttiä. Pyöräkoko on edessä 21 ja takana 22 tuumaa. Akseliväli on selvästi perinteistä Vetteä pidempi.

Lopputulos on melkoinen rataohjus, jonka olemus on lähempänä nykyisiä hyperautoja kuin perinteistä amerikkalaista Coca-Cola-pullon muotoa.

Korissa näkyy selvästi myös aerodynamiikan merkitys; ilmaa käytetään aktiivisesti hyväksi pitämään auto paremmin tiessä kovissa nopeuksissa. Perästä nousee myös esiin iso takasiipi niin tarvittaessa.

GM:n mukaan konsepti on vain konsepti ilman suoraa kytköstä mihinkään tuloillaan olevaan malliin. Auton helmaan on kuitenkin kirjailtu etupyörän taakse selkeästi C10. Siis ei seuraava vaan sitä seuraava sukupolvi. Vihje vai pilaa?

Me heitämme vielä kovemman veikkauksen. Cadillac astuu ensi vuonna F1-areenoille, ja siltä puuttuu tähän maailmaan istuva tuote. Ehkäpä kyse onkin tästä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt