Tuulilasi

Citroen sähköistää hyötyajoneuvojaan

Saadakseen lisäpotkua sähköistymiseen, Citroën valmistautuu lanseeraamaan laajan sähköistyneen hyötyajoneuvomalliston.
Kuvat Citroën

Muutamilla markkinoilla sähköinen Berlingo Electric on jo läsnä, mutta vuoden 2020 alussa Jumper Electricin käynnistämänä Citroën laajentaa sähköisen tarjontansa kaikkien yritysasiakkaiden saataville ja tuo markkinoille malliston 100% sähköllä toimivia pakettiautoja.

Mallisto on suunniteltu kovaan ammattilaiseen käyttöön ja se tarjoaa mukavuutta, hallitut käyttökustannukset ja liikkumisen vapauden myös päästörajoitettujen kaupunkien keskustoissa. Näin yrittäjällä on mahdollisuus toimittaa tavarat tai palvelu aina perille asti ja yrityksille on tarjolla keino pysyä kehittyvien e-commerce–liiketoimintojen muutoksen mukana.

Seuraavan kahden vuoden sisällä Citroën tuo Groupe PSA:n parhaan sähköisten tuotteiden osaamisen hyötyajoneuvomallistoonsa lanseeraten täyssähköversiot niin Jumpysta (lanseeraus 2020) kuin uudesta Berlingo Vanista (vuonna 2021). Sähköistymisen strategia ei koske vain hyötyajoneuvoja, vaan sama suuntaus nähdään myös henkilöajoneuvomallistossa.

Citroën Jumpy tuli markkinoille vuonna 2016 ja on sittemmin savuttanut yli 135 000 kappaleen myynnin. Uusi 100% sähköllä toimiva Jumpy on suunniteltu tukemaan mallin monikäyttöisyyttä ja kykyä palvella moninaisia ammattilaisten tarpeita.

Groupe PSA:n EMP2 multi-energy -alustan mahdollistamana uusi täyssähköversio Citroën Jumpysta tulee saataville kahtena eri versiona ja näin tarjoten kaksi vaihtoehtoista toimintamatkaa palvelemaan erilaisia tarpeita:

- 200 km toimintamatka (WLTP) 50 kWh akulla

- 300 km toimintamatka (WLTP) 75 kWh akulla

Täyssähköinen Jumpy tarjoaa ammattilaisille lisäksi seuraavat edut:

Mukavuus: ei ajon aikaista värinää tai ääntä vaan sulava liikkuminen;

Ajettavuus: täyssähköllä maksimi vääntö on heti käytössä ja vaihteiden vaihdosta ei tarvitse huolehtia;

Liikkumisen vapaus: Mitkään CO2-päästörajoitetut keskusta-alueet eivät jää katveeseen, vaan ammattilaiset ja jakoautot pääsevät aina perille asiakkaan luo.

Matalammat käyttökustannukset

Sallitun kuorman määrä on vastaava kuin perinteisissä polttomoottoriversioissa

"Suhtaudumme vakavasti asemaamme varteen otettavana pelaajana käyttövoiman muutoksessa, lisäksi haluamme olla tarkkana ympäristöön jättämästämme hiilijalanjäljestä. Siksi Citroën julkistaa merkittävän uuden sähköllä toimivan malliston tukemaan nykyistä hyötyajoneuvomallistoaan. Tavoitteena on tuoda markkinoille sähköinen versio jokaisesta merkin kompaktista pakettiautosta vuoteen 2021 mennessä hyödyntäen näissä PSA:n parasta sähköauto-osaamista ja täydentäen näillä merkin jo olemassa olevaa mallistoa”, sanoo Citroënin tuote- ja strategiajohtaja Laurence Hanse.

Julkaistu: 2.11.2019
Kommentoi »