Tuulilasi

Citroen esitteli ensimmäisen sähköautonsa


Citroënin sähkömalliston ensimmäisenä tulokkaana nähdään nyt esiteltävä uusi C5 Aircross SUV Hybrid, ë-Comfort -luokan hiljainen lataushybridi SUV.
Kuvat Citroën

C5 Aircross on varustettu Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksella, Advanced Comfort -mukavuusistuimilla ja 20 eri ajoavustinjärjestelmällä. Uusi C5 Aircross SUV Hybrid on:

• TINKIMÄTÖN: asiakkaiden tarpeet huomioiden C5 Aircross tarjoaa CO2-päästötöntä arkiajoa täyssähkötilassa (toimintamatka sähköllä 50 km). Bensiinimoottorin ansiosta toimintamatka on rajaton ja sopiva myös pitkille ajomatkoille.

• HILJAINEN: äänettömällä katumaasturilla ajaminen sähkökäyttötilassa on rentoa ja rauhallista ilman melua ja värinää.

• LAADUKAS AJOKOKEMUS: sähköistä suorituskykyä 180 hv:n PureTech -bensiinimoottorin, 80 kW:n sähkömoottorin ja ë-EAT8-automaattivaihteiston tuottaessa yhdessä 225 hevosvoiman tehon ja välittömästi käytettävissä olevan 320 Nm:n väännön.

• INTUITIIVINEN: kattava intuitiivinen ja käyttäjäystävällinen ekosysteemi sisältää ajotilojen automaattisen ohjauksen, helppokäyttöisen latauksen ja oman älypuhelimella ohjattavan portaalin

Uusi C5 Aircross SUV Hybrid on moneen taipuva SUV, sillä siinä on kolme erillistä liu’utettavaa, kallistettavaa ja kokoontaitettavaa takaistuinta sekä luokkansa suurikokoisin tavaratila.

Uuden C5 Aircross SUV Hybridin toimintamatka täyssähköllä ajettaessa on 50 km, CO2-päästöt 39 g/kmi ja polttoaineenkulutus 1,7 l/100 kmi WLTP-mitattuna. C5 Aircross Hybrid edustaa uutta vaihetta Citroënin sähköistymisen strategiassa lataushybridin tarjotessa niin uusinta teknologiaa kuin kilpailukykyiset käyttökustannukset.

”Olen erittäin ylpeä voidessani paljastaa uuden C5 Aircross SUV Hybridin, joka edustaa sähköistämisstrategiamme ensimmäistä vaihetta. Citroënin teknologian lippulaivana se tarjoaa todella monipuoliset käyttömahdollisuudet: sähkökäyttö arkiajossa, bensiinimoottori pidemmille matkoille ja kaikin puolin erinomainen mukavuus joka tilanteessa,” sanoo Citroenin toimitusjohtaja Linda Jackson.

Uusi C5 Aircross SUV Hybrid on ensiaskel Citroënin sähköistymisessä. Tavoitteena on tarjota sähköinen versio koko mallistosta vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2020 Citroën siirtyy laajennettuun valikoimaan, jossa tehokkaiden polttomoottorimallien rinnalle tulevat täyssähköiset versiot ja lataushybridit. Uusi C5 Aircross SUV Hybrid toimii edelläkävijänä, mutta jatkossa aina, kun esittelyssä on uusi malli, tulee Citroën esittelemään myös sähköisellä voimalinjalla toimivan version. Tällä Citroën haluaa käytännössä osoittaa sitoutumistaan vastuulliseen uusien energiamuotojen käyttöönottoon, ja samalla asiakkaiden käyttötarpeiden pohjalta syntynyt mallisto pyritään tuomaan mahdollisimman monien käyttäjien saavutettaville niin ydinmarkkinassa, eri segmenteissä kuin eri markkina-alueella.

• MONIKÄYTTÖISYYS

Uusi C5 Aircross SUV Hybrid tarjoaa laajemmat liikkuvuusratkaisut ja käyttömahdollisuudet. Miellyttävä täyssähkötila soveltuu erinomaisesti arkiajoon 50 km:ni toimintamatkan ansiosta (WLTP), mikä helpottaa pääsyä rajoitetuille suurkaupunkialueille. Rinnalla milloin tahansa käytettävissä oleva bensiinimoottori lisää ajamisen vapautta pidemmillekin matkoille.

• MATKUSTAMINEN Ë-COMFORT-LUOKASSA

o Uusi C5 Aircross SUV Hybrid on hiljainen katumaasturi, joka pystyy kulkemaan arkiajossa äänettä ja tasaisesti ja tarjoaa matkustusmukavuutta, kiitos akustisesti laminoitujen etuikkunoiden tarjoaman äänieristyksen, Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksen ja Advanced Comfort -mukavuusistuinten.

o Sähköllä ajamisen mukavuus yhdistettynä välittömästi käytettävissä olevaan 320 Nm:n vääntöön ja ë-EAT8-automaattivaihteiston lineaariseen kiihtyvyyteen. 225 hv:n erinomaisen suorituskyky muodostuu yhdistetystä 180 hv bensiinimoottorista ja 80 kW sähkömoottorista.

o C5 Aircross SUV:n lataushybridiversio pitää sisällään yhä luokkansa parhaan muunneltavuuden korkeajänniteakun nerokkaan, takaistuinten alle sijoittuvan säilytysratkaisun ansiosta. Myös C5 Aircross Hybridissä on 3 erillistä liu’utettavaa, taitettavaa ja irrotettavaa takaistuinta sekä kokoluokassaan ennätyksellisen tilava tavaratila, joka muuntuu tarpeen mukaan 460 litrasta 600 litraan.

TEKNISET TIEDOT

• Hybrid 225 ë-EAT8

• Bensiinimoottori: PureTech 180 S&S 180 hv (132 kW)

• Sähkömoottori: 110 hv (80 kW), asennettu bensiinimoottorin ja vaihteiston väliin

• Yhdistetty teho: 225 hv (165 kW)

• Akku: Korkeajännitteinen 200 V litiumioni 13,2 kWh

• Etuveto

• Sähkömoottorin vääntö: 320 Nm

• Sähköinen ë-EAT8-automaattivaihteisto

• Toimintamatka ZEV-tilassa: 50 kmi (jopa ajonopeudella 135 km/h) – (WLTP)

• CO2-päästöt: 39 g/kmi – (WLTP)

• Yhdistetty kulutus: 1,7 l / 100 kmi – (WLTP)

• Latausaika:

o Alle 2 h 32 ampeerin Wall Box -latauslaitteella, kun käytössä on valinnainen 7,4 kW:n laturi

o 4 h Green’up™ Legrand 14 ampeerin pistokkeella ja 3,7 kW:n laturilla

o 7 h tavallisella 8 ampeerin kotitalouspistokkeella ja 3,7 kW:n laturilla

Katso video autosta jutun alta.

Julkaistu: 7.11.2019