
Satu Järvisen Chevrolet Impala Sport Coupé 283 vm. 1966 – ”Tytär henkäisi heti kättelyssä auton nähdessään: Toi on sitten meidän!”
Ajaton tyylikkyys ja mahdollisimman alkuperäinen kunto ovat harrasteautoissa aina kovaa valuuttaa.
Satu Järvinen on jo toisen polven autoharrastaja. Hänen isänsä oli 60-luvulla kova Mini-harrastaja, joka ajoi Minillä ralliakin. Jenkkiautojen maailma tuli Sadulle tutuksi varsin nuorena.
– Cruisingeissa olin mukana ensimmäisen kerran teininä, tuttujen poikien Dodge Dartin kyydissä. Olisikohan ollut ihan ensimmäinen reissu Kausalaan joskus 1996. Autot ja kulttuuri niiden ympärillä oli siis monella tapaa tuttua.
Kun tuli Sadun aika saada ajokortti, pitivät hänen vanhempansa huoltoasemaa, Kuusikkotien Kesoilia Kouvolassa.
– Se oli paikallisesti aika legendaarinenkin paikka.
”Mukana oli varmasti sellaista tarvetta näyttää, että tytötkin osaavat. ”
Alkuun Satu ajeli isän autoilla, joista tuliterä Ford Focus oli ehdoton suosikki.
– Sillähän piti sitten ihan tosissaan yrittää pysyä kavereiden mukana kaupungilla. Mukana oli varmasti sellaista tarvetta näyttää, että tytötkin osaavat. Se riemu, kun öisin mentiin kylki edellä niin, että hanki pölisi!
– Olinhan minä kai siellä poikien keskellä vähän kummajainen. Tyttöjä en muista itseni lisäksi kuin yhden sieltä kaupungilta pärräämästä.
Välillä pelti vähän kolisi, vahinkovakuutuslappuja täytettiin ja isä oli olevinaan kiukkuinen.
Ajokokemus
”Ajettavuudeltaan aivan omaa luokkaansa oleva Impala vei nopeasti mukanaan. Minäkin vakuutuin lyhyen koeajon aikana. Minulle ajokokemus on autossa lopulta ulkonäköäkin tärkeämpää.”






Ylläpito
”Halusin että auto olisi mahdollisimman originaali tekniikaltaan. Lähinnä siksi, että pystyisin itse etsimään tietoa huoltoa ja korjaamista ajatellen. Budjetti kyllä ylittyi.”
Isän äkkikuolema katkaisi haaveen, mutta Triumph GT6 palasi lopulta kotiin
Sitten elämä puuttui peliin karulla tavalla.
– Isälläni oli 2000-luvun taitteessa Triumph GT6, korinvaihtoauto. Mutta isä menehtyi äkisti ja auto myytiin, koska opiskelijana minulla ei ollut varaa sitä pitää. Ei, vaikka olisin halunnut. Uudella omistajalla se jäi tosin heti seisomaan. Ja niin Triumph uinui 14 vuotta ladossa. Sitten ostin sen takaisin, hieman ulkopuolisen patistamana. Enkä kadu hetkeäkään, sillä sydämessäni auto tuli minulle kuin takaisin kotiin.
Viime vuoden elokuussa Satu kuitenkin myi rakkaan autonsa parissa viikossa.
– Kaksipaikkainen britti oli todella pieni liikenteessä suurten citymaastureiden puristuksessa. Halusin isomman auton, jotta mukaan mahtuisi enemmän kuin yksi ihminen kerrallaan ja koska isompi auto on tavallaan vähän turvallisempi pitkillä reissuilla. Kiire uuden löytämiseen oli kova, Satu kertoo.
Luotettavuus
”Tähän mennessä olen päässyt todella vähillä ongelmilla maileihin nähden, autoon on tehty lähinnä vain perushuoltoa. Venttiilikoppien tiivisteet pitäisi pian vaihtaa.”






4,6 l
Vapaasti hengittävän ”pikkulohko”-veekasin iskutilavuus on tarkalleen 4 638 cm3. Chevyn 283 kuutiotuuman moottori teki ensiesiintymisensä 1957; Impalassa RPO L32 tuottaa noin 195 hevosvoimaa – hieman mittaustavasta riippuen.
Näin Impala vei mukanaan sekä äidin että tyttären
Hakusessa oli nyt 60-luvun jenkki coupémaisin kattolinjoin, hyvin toimiva ja katsastettu yksilö, jossa olisi automaatti, sohvapenkit ja alkuperäinen iso ratti. Väritoiveena oli helmiäispastelliväri. Kauppareissulla ei tarvitsisi jäädä viivaa asfalttiin.
– Halusin että auto olisi mahdollisimman originaali tekniikaltaan. Lähinnä siksi, että pystyisin itse etsimään tietoa huoltoa ja korjaamista ajatellen. Nokkela myyjä toi auton koeajoon. Tytär henkäisi heti auton nähdessään ”Toi on meidän”! Ja niin ajettavuudeltaan omaa luokkaansa oleva Impala vei mukanaan. Minäkin vakuutuin lyhyen koeajon aikana; ajokokemus on autossa ulkonäköäkin tärkeämpää.
– Ja onhan se nyt vaan nätti auto – vaikka helmiäispastelliväri jäi saamatta. Viime kesällä autoon tehtiin hienot straippaukset, jotka maalasi Wizz-Artin Pekka Mannermaa. Hän otti asiakseen luoda juuri sellaiset maalaukset, jollaiset Impalaani kuuluvat. Etukäteen puhuttiin väreistä ja teemoista, ja Pekka onnistui täydellisesti! Uudet vanteet ja renkaat ovat vielä suunnitteilla. Impala on tuollaisenaankin hieno ja noudattelee alkuperäislookia, mutta oman näköiseksi saan sen pienin muutoksin.
Arvostus
”Luulen, että Impalan hinta tulee nousemaan pitkällä aikavälillä. Vanhoja autoja on koko ajan vähemmän, erityisesti alkuperäisessä kunnossa olevia.”


Täyden koon kaunotar
Ei ole sattumaa, että neljännen sukupolven Impalan design puree vielä 60 vuoden jälkeenkin. Auton mittasuhteet ovat hyvin sopusuhtaiset, ja Chevrolet'n vuonna 1965 esittelemä ”full size”-malli on yksi aikakauden mieleenpainuvimmista. Sport Coupén kaarevat sivulasit ja pyöränaukkojen ylitse nousevat takalokasuojan linjat loivat tunnusomaiset, legendaarisiksi kasvaneet ”coke-bottle”-muodot.
Pinnan alla oli korimallin mukaan 10:stä 14:ään pehmeää, huolellisesti suunniteltua kumipuslaa estämässä tienpinnan ja voimalinjan synnyttämien värähtelyjen sekä äänien kantautumista sisätiloihin. Järjestely oli GM:lle tyypillinen, ja sitä käytettiin laajasti monella vuosikymmenellä.
Impalan muotoilusta päävastaava oli Irvin Rybicki (1921–2001), joka johti 1960-luvulla Chevrolet-muotoilustudiota ja tunnetaan miehenä, joka korvasi Bill Mitchellin General Motorsin suunnittelujohtajana vuonna 1977. Rybickin johtamana syntyivät monet Chevyn mallit, muun muassa Camaro, Monte Carlo ja Corvette (C4) sekä Pontiac Fiero.
Chevrolet Impala Sport Coupé 283 vm. 1966
- Moottori V8 ed.pitkit.
- Iskutilavuus 4 638 cm3.
- Teho 145 kW (195 hv)/4 800 r/min.
- Vääntö 386 Nm/2 400 r/min.
- Voimansiirto Takaveto, kaksinopeuksinen automaatti.
- 0-100 km/h 11,7 s
- Huippunopeus 170 km/h.
- Kulutus 18,5 l/100 km.
- CO2-päästöt 429 g/km.
- Mitat Pituus 5 450 mm, leveys 2 022 mm, korkeus 1 410 mm.
- Akseliväli 3 023 mm.
- Tankki 76 l.
- Tavaratila 532 l.
- Omamassa 1 785 kg
- Hinta noin 30 000 €




Harjaannus
”Aluksi ajeltiin isän autolla. Välillä pelti vähän kolisi, vahinkovakuutus-lappuja täytettiin ja isä oli olevinaan kiukkuinen.”
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa Tuulilasin parhaat palat suoraan sähköpostiisi.
