
Superrikkaat itkevät nyt isojen polttomoottorien perään – Tähän huutoon vastaa Bugattin 8,3-litrainen V16
Kaikki eivät halua kuunnella sähköautojen vinkunaa – tai synteettisesti tuotettuja moottoriääniä.
Bugatti on esitellyt uuden V16-moottorinsa Chironin seuraajaan. Aston Martin on paljastanut uuden V12-moottorinsa. Myös Ferrari uskoo vielä V12:n voimaan, eikä Lamborghini ole sekään hylkäämässä moottoreidensa kuningasta. Revueltossa V12:n tukena on jo sähköä.
Hybriditeknologiassa on paljon mahdollisuuksia. Sekä Ferrari että McLaren ovat menestyneet tällä polulla. Mercedes puolestaan on yrittänyt tarjota C-sarjassa AMG-V8:n korvaajaksi nelisylinteristä bensaturboa ja sähkömoottoria – mutta asiakkaat eivät ole lämmenneet. Niinpä AMG:llä mietitään nyt hybridistrategiaa varmasti uudemman kerran.
Tilanne on osalle autonvalmistajista haastava. Sähköön pitäisi mennä, tai ainakin malliston CO2-päästöt pitäisi saada alas, muuten tulee sakkoja. Jos parhaan katteen tarjoavien tuotteiden ostajat ovat kuitenkin eri mieltä, se on mietinnän paikka. Raha loppupeleissä ratkaisee aina, ovat poliitikot tästä sitten mitä mieltä tahansa. Keppi ja porkkana ovat tunnetusti molemmat hyviä kannustuskeinoja, mutta ne eivät päde kaikkiin.
Toki veekuudentoista tilalle olisi voitu kelpuuttaa myös vähemmän sylintereitä, ahtamalla olisi esimerkiksi saatu riittävä teho jopa veekasista.
Bugattin kohdalla ratkaisuna on iso 8,3-litrainen ja vapaasti hengittävä (!) V16-moottori ja kolme sähkömoottoria. Ensimainittu ja Chironissa olleen vanhan W16-myllyn korvaava voimala on kehitetty yhteistyössä legendaarisen Cosworthin kanssa. Tehoa siinä on komeasti noin tuhat hevosvoimaa. Jokaisessa kolmessa sähkömoottorissa on puolestaan tehoa noin 250 kW (340–350 hv). Sähkömoottoreista kaksi sijaitsee etuakselilla ja kolmas vaihteiston yhteydessä. Voimansa sähkömoottorit saavat 28,4 kWh:n akustolta. Yhteistehoksi voimalinjaan saadaan näin asialliset 1,3 megawattia – eli lähes 1 800 heppaa. Aamen.
Toki veekuudentoista tilalle olisi voitu kelpuuttaa myös vähemmän sylintereitä, ahtamalla olisi esimerkiksi saatu riittävä teho jopa veekasista. Mutta koska kyseessä on Bugatti, asiakkaat haluavat jotain erityistä. Ja ovat myös valmiita maksamaan siitä. Chironin seuraajan lähtöhintojen on arveltu asettuvan jonnekin 3,5 miljoonan euron tietämille. Auto esitellään kesäkuussa.
Superrikkaat itkevät nyt isojen polttomoottorien perään, joten valmistajien on parasta vastata huutoon. Bugatti on tästä hyvä esimerkki siinäkin mielessä, että sitä johtaa Mate Rimac, joka tunnetaan myös sähköisen superauton Rimacin perustajana. Rimac on mukana vahvasti myös Chironin seuraajan kehittämisessä.
Rimac Nevaran myyntiluvut eivät ole olleet sillä tasolla kuin haluttaisiin. Ilmeisesti vain noin kolmasosa 150 auton tuotantomäärästä on tähän mennessä löytänyt asiakkaan, joten nyt myös Rimacilla ollaan ilmeisesti harkitsemassa polttomoottorin istuttamista Nevaran seuraajaan. Luonteva vaihtoehto olisi tietysti sama V16, joka löytää tiensä uuteen Bugattiin.