Tuulilasi

Brand Finance: Toyota nousi maailman arvokkaimmaksi autobrändiksi - Tesla vasta kuudentena

Brand Finance: Toyota nousi maailman arvokkaimmaksi autobrändiksi - Tesla vasta kuudentena
Toyota on noussut Mercedes-Benzin ohi maailman arvokkaimmaksi autobrändiksi. Lontoolaisen Brand Financen mukaan Toyotan arvo nousi edellisvuodesta 2,4 % ja on nyt 64,6 miljardia euroa.
Julkaistu: 19.3.2021
Raportti arvioi autonvalmistajia useilla eri parametreillä, ei vain niiden osakekurssien perusteella.
”Toyota on noussut 75 vuoden aikana pienestä tekijästä yhdeksi kaikkein arvostetuimmaksi ja luotettavimmaksi autobrändiksi maailmassa. Menestys ei ole syntynyt vahingossa. Laadukas työ, periksiantamaton luovuus ja isot innovaatiot ovat yhdessä vaikuttaneet Toyotan kasvuun”, sanoo Brand Financen Alex Haigh CarAdvicen mukaan.
Vaikka Tesla on osakekurssilla mitattuna lähes kolme kertaa Toyotaa arvokkaampi, tässä raportissa se on vasta sijalla kuusi 35,1 miljardin euron laskennallisella arvolla. Tesla oli kuitenkin tässä vertailussa eniten arvoaan kasvattanut yritys, sillä sen arvo nousi edellisvuodesta peräti 157,6 %.
Suurin laskija oli Mercedes-Benz, jonka arvo laski 10,5 % noin 63,1 miljardiin euroon. Mercedes oli listauksen kakkonen, Teslaa arvokkaammaksi listattiin myös Volkswagen, BMW ja Porsche.
Mielenkiintoista on, että Hyundai mahtunut lainkaan kymmenen parhaan joukkoon, vaikka lokakuussa Interbrandin vastaavassa raportissa se oli sijalla viisi. Interbrandin kärkikymmenikkö oli Toyota, Mercedes, BMW, Honda, Hyundai, Tesla, Ford, Audi, Volkswagen ja Porsche.
Brand Financen raportin tulokset:
1 Toyota 64,6 miljardia euroa +2.4 %
2 Mercedes-Benz 63,1 miljardia euroa -10.5 %
3 Volkswagen 50,9 miljardia euroa +4.7 %
4 BMW 43,9 miljardia euroa -0.1 %
5 Porsche 37,1 miljardia euroa +1.2 %
6 Tesla 35,1 miljardia euroa +157.6 %
7 Honda 34 miljardia euroa -5.2 %
8 Ford 24,6 miljardia euroa +22.5 %
9 Volvo 19,2 miljardia euroa +4.9 %
10 Audi 18,6 miljardia euroa +1.3 %
Kommentoi »