
BMW XM – Lataushybridistä huolimatta 4,4-litrainen bensasyöppö V8 on asunnon hintainen ripaus vanhan liiton toksista maskuliinisuutta
BMW XM on iso, lataushybriditekniikalla varustettu perheauto, joka lunastaa vaativammankin kuljettajan toiveet. Hinta on vain todella suolainen.
Parkkipaikalla esitetty kysymys, että miksi näin suureen autoon pitää edes yrittää saada rata-auton suorituskyky, on toki hyvä, mutta siihen on yksinkertainen vastaus.
BMW XM ei missään nimessä ole yhtä maukas ajaa radalla kuin pienemmät ja matalammat versiot, mutta sitähän tässä ei haetakaan. Kun on viehättynyt katumaastureihin tai yksinkertaisesti tarvitsee tilaa, mutta ei kuitenkaan halua luopua urheilullisesta menosta, juuri tällainen auto tuntuu joka tavalla täydelliseltä.
Vaikka BMW XM painaa miehekkäät 2 785 kiloa, nollasta sataseen mennään 4,3 sekunnissa. 480 kilowatin teho ja 800 newtonmetrin vääntö takaavat sen, että kun 4,4-litraisen V8-moottorin valjastaa täyteen menoon, alkaa asioita tapahtua.


Ajettavuus on ensiluokkaista kaikin puolin. Kuljettajan istuin antaa massiivisen tuen sekä jaloille että kyljille. Ohjauspyörän säätöliike on todella reilu, joten ajoasento on helppo saada kohdalleen.
Ohjauspyörästä nousee kaikkien säätimien keskeltä esiin kaksi pientä punaista nappia, joissa lukee: M1 ja M2. Näille napeille on ohjelmoitu valmiiksi ajotilat, joista toinen maksimoi tehot ja poistaa luistoneston. Tällä ohjelmalla ajaminen on puhdasta nautintoa, sillä meno on todella reipasta. Kokoonsa nähden XM on äärimmäisen helppo ajettava, eikä se tee mitään ylimääräistä.
BMW XM on hyvin tasapainoinen auto, jolla on helppo lipua hiljalleen kaupungin sykkeessä, kruisailla pidempää matkaa tai huristella reippaammin mutkaisella tieosuudella. Ohjaamo on täynnä ominaisuuksia, mutta se on silti minimalistinen, eikä millään lailla yliampuva. Kaikki ominaisuudet keskittyvät M-sarjan tyyliin ajo-ominaisuuksiin, eivät niinkään mukavuuteen. Hierova penkki toki löytyy, mutta se ei yllä samalle tasolle muiden tämän hintaluokan autojen kanssa.



Kun konepellin alta löytyy yli neljälitrainen V8-bensiinimoottori, niin kulutuslukemat eivät ole kovinkaan kauniita. XM on kuitenkin ladattava hybridi, jonka myötä kulutuslukemat kaunistuvat huomattavasti.
Akustosta irtoaa nettona 25,7 kilowattituntia, mikä takaa lähes 80 kilometrin sähköisen matkan. Hybridiasetuksella kulutus on viiden litran luokkaa satasella, mikä on hämmästyttävän matala lukema.
Ilman sähköä nopeusrajoitusten mukaan ajettuna kulutus nousi pahimmillaan reilusti yli 15 litran satasella.
BMW XM:stä löytyy vaativallekin kuluttajalle kaikki mahdollinen. Hinta on toki hyvin suolainen, sillä koeajoauton hintalapussa luki 191 568,79 euroa. Jos omaa tällaisen summan autorahaa, niin XM on hintaluokassaan erinomainen peli.
BMW XM
- Moottori V8, bensiini, lataushybridi
- Iskutilavuus 4 395 cm3
- Teho 480 kW (653 hv)
- Vääntö 800 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 8-nop. automaatti
- 0−100 km/h 4,3 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,6 l/100 km
- CO2-päästöt 36 g/km
- Mitat Pituus 5 110 mm, leveys 2 005 mm, korkeus 1 755 mm, akseliväli 3 105 mm, tavaratila 527 l
- Omamassa 2 785 kg
- Plussaa Alusta, suorituskyky
- Miinusta Hinta, kulutus ajoakun tyhjennyttyä
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 183 023 €, mallisto alkaen: 183 023 €
Kenelle?
Hänelle, joka on valmis sijoittamaan keskihintaisen asunnon verran rahaa autoonsa. Vastineeksi saa äärimmäistä suorituskykyä yhdistettynä perheauton tiloihin.
