
Vanos – vuodesta 2001 Valvetronic – on BMW:n käyttämä nokka-akselien ja sitä kautta venttiilien ajoituksen säätöjärjestelmä. Vuonna 1992 M50-sarjan moottoreissa esitelty järjestelmä sääti aluksi vain imunokkaa, tuplaversio esiteltiin vuonna 1996, jolloin se pystyi operoimaan myös pakonokkia. Ensimmäistä kertaa tupla-Vanos esiintyi 3,2-litraiseksi kasvaneessa BMW M3:ssa.
Valvetronic perustuu sylinterikannen etuosassa sijaitseviin aktuaattoreihin sekä niitä operoiviin säätöventtiileihin, solenoideihin. Näiden solenoidien läpi virtaa moottorin öljy, jonka paineella sähköohjatut solenoidit säätävät nokkia. Järjestelmä on yleisesti kohtalaisen luotettava, joskin se saattaa joskus kärsiä öljyvuodoista.
Yksi vika voi olla myös solenoidien tukkeutuminen. Tämä voi johtua moottoriöljyn sekaan joutuneen lian tukkimista hienojakoisista sihdeistä, jonka jälkeen solenoidit eivät toimi enää. Tämä aiheuttaa hyvin epätasaista tyhjäkäyntiä auton yrittäessä korjailla väärin ajoittuiden nokkien aiheuttamaa rykimistä.
Meillä ongelma ilmeni periaatteessa samasta syystä: öljynvaihtoa lähestyvään moottorin kaadettiin käsittely, jolla sakkaa ja muuta likaa pitäisi saada liikkeelle ennen öljyjen vaihtoa. Onneksi korjaus on hyvin helppoa: perustyökalujen lisäksi tarvitset vain halvan OBD-vikakoodien lukulaitteen.
Tee näin
Kymppimillin hylsy ja skanneri
BMW aloitti rykimisen pienen ajon jälkeen: kauppareissulla pistäytyminen meinasi venähtää, kun tyhjäkäynnistä tuli hyvin rynkyttävää. Auto saatiin ajettua lyhyt matka kotiin nilkutusmoodissa, ja vikakoodit kertoivat, mistä on kyse.
PS. Vikakoodin lukulaite maksaa noin satasen – silläkin lukee jo yleisimmät koodit.