Tuulilasi

Tee se itse: Nokat auki – BMW:n Vanos-järjestelmä säätää nokka-akselien ajoitusta – paitsi silloin, jos siihen tulee jokin vika

Tee se itse: Nokat auki – BMW:n Vanos-järjestelmä säätää nokka-akselien ajoitusta – paitsi silloin, jos siihen tulee jokin vika
Likainen moottoriöljy on yksi mahdollinen vian aiheuttaja, mutta myös solenoidit saattavat hajota. Puhdistus ei maksa mitään ja selvittää, vaatiiko vika rahankäyttöä.
Julkaistu: 20.1.2022

Vanos – vuodesta 2001 Valvetronic – on BMW:n käyttämä nokka-akselien ja sitä kautta venttiilien ajoituksen säätöjärjestelmä. Vuonna 1992 M50-sarjan moottoreissa esitelty järjestelmä sääti aluksi vain imunokkaa, tuplaversio esiteltiin vuonna 1996, jolloin se pystyi operoimaan myös pakonokkia. Ensimmäistä kertaa tupla-Vanos esiintyi 3,2-litraiseksi kasvaneessa BMW M3:ssa.

Valvetronic perustuu sylinterikannen etuosassa sijaitseviin aktuaattoreihin sekä niitä operoiviin säätöventtiileihin, solenoideihin. Näiden solenoidien läpi virtaa moottorin öljy, jonka paineella sähköohjatut solenoidit säätävät nokkia. Järjestelmä on yleisesti kohtalaisen luotettava, joskin se saattaa joskus kärsiä öljyvuodoista.

Yksi vika voi olla myös solenoidien tukkeutuminen. Tämä voi johtua moottoriöljyn sekaan joutuneen lian tukkimista hienojakoisista sihdeistä, jonka jälkeen solenoidit eivät toimi enää. Tämä aiheuttaa hyvin epätasaista tyhjäkäyntiä auton yrittäessä korjailla väärin ajoittuiden nokkien aiheuttamaa rykimistä.

Meillä ongelma ilmeni periaatteessa samasta syystä: öljynvaihtoa lähestyvään moottorin kaadettiin käsittely, jolla sakkaa ja muuta likaa pitäisi saada liikkeelle ennen öljyjen vaihtoa. Onneksi korjaus on hyvin helppoa: perustyökalujen lisäksi tarvitset vain halvan OBD-vikakoodien lukulaitteen.

Tee näin

1. Siinä se on - BMW:n nokkia säätävä solenoidi. Irrotus vie ensikertalaiselta ihmettelyjen kanssa vartin verran.
2. Solenoidit sijaitsevat BMW:n kuusisylinterisessä N52-moottorissa aivan kannen etuosassa. Ne ovat identtiset: sähköliitin otetaan irti vapauttamalla ensin rautalankalukitus, jonka jälkeen 10-millinen pultti irti ja solenoidi lähtee ulos vetämällä.
3. Dieselissä (tai bensiinissä) liottaminen toimii hyvin, jos ei omista moottorinosien pesuun tarkoitettua konetta. Vartin mittainen liuotus ja solenoidin huljuttelu irrottaa valtavasti likaa. Lopuksi puhdistus esimerkiksi Bräkleenillä ja rätillä.

Kymppimillin hylsy ja skanneri

BMW aloitti rykimisen pienen ajon jälkeen: kauppareissulla pistäytyminen meinasi venähtää, kun tyhjäkäynnistä tuli hyvin rynkyttävää. Auto saatiin ajettua lyhyt matka kotiin nilkutusmoodissa, ja vikakoodit kertoivat, mistä on kyse.

PS. Vikakoodin lukulaite maksaa noin satasen – silläkin lukee jo yleisimmät koodit.

Ensin näytölle ilmestyi koodi P0015, joka kertoo pakonokkien ajoituksen olevan pielessä ja säätöalueen ulkopuolella.
Sen kaveriksi saatiin koodi P1553 joka tarkemmin osoitti vian olevan nimenomaan Valvetronicin solenoidissa.
Kun ylempänä sijainnut pakonokan solenoidi irrotettiin ja puhdistettiin, siirtyi ongelma alempaan imunokan solenoidiin koodilla P0012. Se on kuitenkin identtinen ja yhtä helposti irrotetavissa. Varttia myöhemmin oli alempikin solenoidi irrotettu, puhdistettu ja koodit nollattu.
1 kommentti