
Harvojen herkkua: BMW M2 CS Suomeen vain erikoiseränä – tehopäivitys vie nollasta sataan 3,8 sekunnissa ja kuulostaa tuomiopäivältä
M2 CS ei ole jokamiehen unelma – se on valikoidun joukon taidenautinto, joka kiihtyy superautojen tahtiin. 530 hevosvoimaa, 302 km/h huippunopeus ja kilpa-automainen suorituskyky tekevät siitä radan todellisen valtiaan.
CS on BMW-maailmassa taikasana: Competition Sport -mallit ovat kevennettyjä ja tehostettuja versioita jo perusversionakin vaikuttavista M-sarjan autoista. Tuore M2 CS alleviivaa tätä.
Hevosia CS:ssä on 50 enemmän kuin perus-M2:ssa. Siis 530. Kone on tietysti BMW:n jumalainen kolmilitrainen rivikuutonen – ja tietysti nykymaailmassa ahdettuna. Huipputeho löytyy 6 250 kierroksen kohdalta. Voimaa on 650 Nm.
Kiloja auton vyötäröltä on puolestaan lähtenyt 30. Kaikki urheilua harrastavat tietävät, että sillä on merkitystä.

Vaihteisto on 8-lovinen M Steptronic, jonka toimintaa voi räätälöidä oman ajotyylin mukaan; hieman rauhallisemmaksi arkiajoihin ja sarvet päähän kasvattavaksi radalle. Aktiivisimmat vaihtavat vaihteita itse ratin lavoilta. Taitava kuski ennättää satasen vauhtiin 3,8 sekunnissa. Taitamaton lähes yhtä nopeasti; niin hienoa tekniikka nykypäivänä on. Mitä sitten tapahtuu, se on eri asia. Huippunopeus on 302 km/h. Emme suosittele sitä oikeastaan kenellekään.
Räväkkää kiihtyvyyttä seuraa räväkkä ääni. Taikaläpät aukeavat ja neljä urkuputkea soittaa tuomiopäivän marssia, kun auto taittuu taitavissa käsissä kauniiseen valssiin. Nykymaailman tyyliin ääniä on myös tehostettu. Se jakanee mielipiteitä.
Ajettavuuteen on vaikutusta kahdeksalla millillä madalletulla alustalla. Iskareita ja ohjausta on luonnollisesti säädetty. Älykäs elektroniikka antaa pitää hauskaa radalla mutta puuttuu peliin, jos anturit ovat sitä mieltä, että kohta ei hyvä seuraa. Mutta keskivertokuskikin voi laittaa autoa vähän vinksin vonksin. Tämähän on tekniikan tehtävä. Tehdä ihmisistä taitavampia kuin he ovatkaan.
M2 CS:iä valmistetaan rajoitettu erikoiserä, ja ensimmäiset autot valmistuvat loppukesästä. Suomeen ei eri mallisarjojen CS-versioita ole viime vuosina liikaa tullut – kiitos autoveromme. Painon pudotus on tietysti päästöjen kannalta plussaa, mutta tehokas polttomoottori tarkoittaa 226 gramman hiilidioksidipäästöjä sadalla kilometrillä. CS:n hinnat alkavat 181 300 eurosta.
