BMW iX xDrive50 – Huippuunsa viritetty täyssähköinen mörssäri
Koeajo
BMW iX xDrive50 – Huippuunsa viritetty täyssähköinen mörssäri
BMW iX xDrive50 on kuin huippuunsa viritetty jenkkifutari. Elopainoa on runsaasti, mutta ketteryys ja suorituskyky ovat huipputasolla.
Julkaistu 1.5.2023
Tuulilasi

Jenkkifutisjoukkue Georgia Bulldogsin puolustuksen sisempi linjamies Jordan Davis kohautti yleisöä juoksemalla 40 jaardia (36, 6 metriä) 4,78 sekuntiin. Lähes parimetrinen Davis painoi yli 150 kiloa, mutta hän liikkui pelikentällä kuin pikajuoksija. Suuri koko ei estänyt ketterää liikkumista.

BMW iX xDrive50 kuuluu heittämällä samaan kategoriaan. Todella suuri auto, joka kuitenkin liikkuu ketterästi. Talvisissa olosuhteissa tämä nelivetoinen tonnikeiju on suorastaan uskomattoman helppo käsitellä. Ainoa negatiivinen asia on mukavuusistuin, josta ei reippaammassa menossa saa mitään tukea. Se on mukavuudeltaan täyden kympin arvoinen, mutta sporttisemmassa menossa siitä ei juurikaan iloa ole.

Etupenkki on täynnä mukavuuksia ja erilaisia hieronta­ominaisuuksia. Sivuttaistuki on varsin olematon.
Takapenkillä riittää tilaa ja matkustusmukavuus on hyvällä tasolla isompikokoisillekin henkilöille.

BMW IX on rakennettu sähköautoksi ja siltä se todellakin näyttää. Olemus on futuristinen, eikä perinteistä Bemaria löydä kovinkaan helposti. Tämä jakaa varmasti mielipiteitä, sillä jos haluaisi sähköisellä voimalinjalla varustetun perus-Bemarin, tämä auto ei ole sellainen. Pieniä yksityiskohtia toki löytyy, mutta pääasiallisesti iX on tehty siten, että jokainen osa-alue huutaa sen olevan uuden ajan sähköauto.

Suorituskykyä tästä reilut 2500 kiloa painavasta autosta löytyy. Sähköinen voimalinja tarjoaa 523 hevosvoimaa tehoa ja 765 newtonia vääntöä. Sataseen iX kiihtyy 4,6 sekunnissa, mikä on tämänkokoiselle autolle kunnioitettava suoritus.

Vaikka suorituskykyä riittää, se ei missään nimessä ole tämän auton keskiössä. IX on auto, jota on helppo ajaa, vaikka olosuhteet olisivat haastavat. Lumisella kelillä auto etenee kuin juna, kunhan muistaa käyttää nelivedon voimaa hyödyksi. Alusta toimii jämäkästi ja samaa linjaa noudattavat sekä ohjaus että jarrut. Kuljettajan penkki on sohvamainen ja se pitää sisällään kaikenlaisia hierontaominaisuuksia, joten kuljettaja on tarkoitus pitää tyytyväisenä ja rentona.

Suuri näyttö toimii ohjauskeskuksena lukuisille toiminnoille, mutta etäisyytensä takia sitä on vaikea käyttää ajon aikana.

Ohjaamo on sähköautoille tutun futuristinen ja sitä hallitsee leveä panoraamanäyttö, joka on jaettu kahteen osaan. Kaikki toiminnot kulkevat näytön kautta. Kosketusnäytön käyttäminen vaatii paneutumista ja varsin pitkiä käsiä, jos mielii säätää asioita ajon aikana. Toki toisena vaihtoehtona on keskikonsolissa sijaitseva, BMW-kuljettajille tuttu rulla.

Tehdas ilmoittaa toimintamatkaksi 587–633 kilometriä, mikä on varsin optimistinen lukema. Käytännössä kulutus nousee normaaliajossa lähelle 30 kilowattituntia satasella, jolloin toimintamatka painuu väkisinkin nelosella alkaviin lukemiin. Luonnollisesti sähköautoissa kulutus on hyvin paljon kiinni siitä, miten ajaa ja kuinka paljon kilometrejä kertyy moottoritiellä. Jos vauhti pidetään alle satasessa, kulutus on huomattavasti pienempää. Iso plusmerkki tulee nopeasta latausmahdollisuudesta.

Ajettavuus on tämän kokoiseksi autoksi huippuluokkaa. IX etenee kuin juna, oli keli mikä tahansa. Toimintamatkaa on käytännön elämässäkin riittävästi (400-500 km), vaikka WLTP-toimintamatka toki jää haaveeksi.

Ovien kristallipainikkeet tuntuvat hiukan ylitseampuvilta, vaikka kyseessä onkin ylemmän premiumluokan auto.
Tavaratila ei ole mitenkään jättimäinen.

BMW iX xDrive50

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 385 kW (523 hv) / 765 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti 0−100 km/h 4,6 s Huippunopeus 200 km/h
  • Akkukapasiteetti 105,2 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 22 kW / 195 kW
  • Yhd. EU-kulutus 19,5-21,3 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 587-633 km
  • Mitat Pituus 4 953 mm, leveys 1 967 mm, korkeus 1 695 mm, akseliväli 3 000 mm, tavaratila 500 l
  • Omamassa 2 585 kg
  • Plussaa Matkustamon tilat, ajettavuus
  • Miinusta Bonimutkainen käyttöliittymä
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 107 420 €, mallisto alkaen: 88 330 €

Kenelle?

Jos toiveena on saada iso katumaasturi sähköisellä voimalinjalla, eikä hinta ole esteenä, niin BMW iX xDrive50 on paketti, jossa yhdistyvät suorituskyky ja matkustusmukavuus.

Kommentoi »