
Video: BMW 330e xDrive Touring kulkee suoralla tiellä kuin juna – mutkaisemmalla osuudella on tarjolla aktiivisen kuljettajan arvostamaa täsmällisyyttä
Bemarin kolmossarja täyttää 50 vuotta ja juhlan kunniaksi sille on tehty maltillinen päivitys. 91-kilometrin WLTP-lukema jäänee käytännössä haaveeksi, mutta kyllä tällä normiajossa 60-70 kilometriä sähköajoa siunaantuu.
Katso video: BMW 330e Touring xDrive A
Kyseessä on jo toinen facelift kolmossarjan nykyiselle, seitsemännelle mallisukupolvelle, joka tuli markkinoille 2019. Ja se ensimmäinen kasvojenkohotushan tehtiin 2022.
Suomen tuontimallisto on pidetty varsin napakkana, mutta sekä farkkua että sedania maahantuojan valikoimista löytyy. Bensamoottorisen lähtömallin lisäksi tarjolla on myös lataushybridiä ja dieseliä. Kirsikkana kakun päällä perinteiseen tapaan huipputehokkaat ja hinnaltaan suolaiset M-versiot.
Nyt koeajamme auto oli nelivetoinen ja farmarikorinen lataushybridi, jonka merkittävin päivitys on entistä isompi ajoakku. Se on nyt nettoenergiasisällöltään 19,5-kilowattituntinen, ja BMW lupailee sille optimioloissa ja kevyellä kaasujalalla jopa 91 kilometrin sähköistä toimintamatkaa.
Kolmossarja oli syntyessään BMW:n pienin automalli, mutta nyt farmari on venähtänyt jo 4,7-metriseksi, eli täysikasvuisen perheauton mittoihin.
Sisällä onkin mukavasti tilaa. Ohjaamo on laadukas ja penkit erinomaiset. Takapenkki on tilavampi kuin miltä näyttää. Istuimen muotoilu on onnistunut niin hyvin, että kaksi 180-senttistä aikuista matkustaa kakkosriville ihan mielellään. Vain keskipaikka on vähän ikävämpi; lapikkaitakin saa sovitella oikein huolella, kun kookas kardaanitunneli kutistaa jalkatiloja.


Isoin käytännön ero kookkaampaan 5-sarjalaiseen löytyy tavaratilasta: se on matala ja vain 410-litrainen. Lastenvaunujen kanssa tekee taatusti tiukkaa, vaikka miten pyöriä irroittelisi. Ovelana yksityiskohtana mainittakoon se, että takaluukun lasin voi avata avaamatta koko takaluukkua.
Ajettavuudeltaan 330e on takuuvarmaa Bemaria. Auto kulkee suoralla tiellä paimentamatta kuin juna, ja mutkaisemmalla osuudella on tarjolla aktiivisen kuljettajan arvostamaa johdonmukaisuutta ja täsmällisyyttä. Näin, vaikka koeajoautossa olivatkin alla kitkarenkaat, jotka aina hieman laimentavat kokemusta.
Kolmossarjan jousitusta on päivityksen myötä viritetty uusiksi, mutta tietyissä tilanteissa auto päästää hieman ylimääräistä tutinaa läpi. Koeajoyksilön säätyvä iskunvaimennus on hinnaltaan sen verran maltillinen (1205 euroa), että sitä voi ilman muuta suositella.
Lähes 300-hevosvoiman tehoistaan huolimatta tämän BMW:n suorituskyky ei tee suurta vaikutusta. Meno on sivistynyttä, mutta ei urheilullista.



BMW 330e Touring xDrive A
- Moottori R4, bensiini, turbo, sähköm.
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho/vääntö 200 kW(292hv)/420 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 8-nop. autom.
- 0−100 km/h 6,0 s
- Huippunopeus 225 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,1 l/100 km
- CO2-päästöt 23 g/km
- Mitat Pituus 4 713 mm, leveys 1 827 mm, korkeus 1 448 mm, akseliväli 2 815 mm, tavaratila 410 l
- Omamassa 2 025 kg
- Koeajettu auto vakiovarustein 64 794 €, Mallisto alkaen 56 622 €
Kenelle?
Jos täyssähköautoon siirtyminen vielä arveluttaa, uuden sukupolven lataushybridit ovat hyvä vaihtoehto. 3-sarjan BMW on tehty aikuiseen makuun.
Plussaa
Laadun tuntu
Ajomukavuus
Miinusta
Turhan pieni tavaratila
Pikalatauksen puute
