Tuulilasi

Bentley tyri prosessinsa WLTP-standardin alla – isot taloudelliset tappiot?


Isobritannialainen luksusautojen valmistaja Bentley on yksi monista autonvalmistajista, joille tunnusomaista on ollut erittäin tehokkaiden ja paljon polttoainetta kuluttavien moottorien käyttäminen. Juuri näille automerkeille autoteollisuuden parhaillaan meneillään oleva valtava muutos päästörajoituksineen on iso haaste.
Kuvat Bentley

Mikäli päästönormeja ei pysty täyttämään, sillä on jatkossa isoja taloudellisia vaikutuksia. Bentley ja moni muu alkoikin toimia sen mukaisesti, mutta Automotive Newsin mukaan Bentleyn liikkeet olivat liian hitaita ja se ei ole saanut sertifioitua autojaan eurooppalaisen WLTP-standardin mukaisiksi. Bentleyn pääjohtaja Adrian Hallmark on myöntänyt, että tilanne oli lähellä riistäytyä täydeksi katastrofiksi.

Bentleyn tulevat autot juuttuivatkin WLTP-testauksissa jonon hännille. WLTP tuli voimaan 1. syyskuuta.

”Me emme olleet tarpeeksi nopeita toimintojemme organisoinnissa tietyissä prosesseissa, että olisimme saaneet sertifioitua automme ajoissa”, Hallmark myöntää.

Useiden Bentleyn mallien julkistamista on viivästetty. Yksi niistä on Bentaygan lataushybridi. Nyt se tulee myyntiin tällä tietoa maaliskuussa 2019. Viivästyksen vuosi arviolta 300-400 autoa jäi myymättä. Myös uuden Continental GT coupen lanseeraus viivästyi samasta syystä. Tämä yhdistettynä valuuttakurssiongelmiin aiheutti Bentleylle melkoiset taloudelliset tappiot tänä vuonna.

Bentley käyttää autoissaan paljon osia, jotka ovat peräisin EU-alueilta. Ne ovat nyt suhteessa paljon aiempaa kalliimpia, kun punnan arvo on heikentynyt selvästi euroon verrattuna. Hallmarkin mukaan korvaamatonta vahinkoa ei kuitenkaan ehtinyt syntyä.

”On jopa mahdollista, että saamme tuloksemme voitolliseksi vuoden viimeisellä neljänneksellä. Tämä vuosi on ollut meille muuntautumisen aikaa, kun olemme pyrkineet luomaan vahvemman bisnesmallin. Ensi vuonna tulemme näkemään selkeää kasvua ja paluun normaaliin tilanteeseen taloudellisten tuottojen osalta”, Hallmark sanoo.

Julkaistu: 24.11.2018