Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Bentley Flying Spur Hybrid S – Jos hintaa täytyy tiedustella, on tämä auto liian kallis

Bentley Flying Spur Hybrid tasoittaa brittimerkin tietä sähköiseen tulevaisuuteen.

31.10.2023 Tuulilasi

Bentley Flying Spur Hybrid S

  • Mittarilukema: 8 734 km
  • Testimatka: 675 km
  • Renkaat: 315/30/R22
  • Mittauspäivä: 19.7.2023
  • Sää: Pilvipouta, aurinko
  • Lämpötila: + 23°C
  • Tien pinta: Kuiva asvaltti
  • Hinta Testiauton hinta 324 590 euroa, Mallin perushinta 282 900 euroa, Mallisto alkaen 254 900 €
  • Testiauton lisävarusteet Hyvin runsaat
  • Takuu 3 vuotta
  • Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
  • Maahantuoja K Auto Retail Oy
  • Valmistaja Bentley Motors Limited
  • Valmistuspaikka Crewe, Englanti

Englantilainen Bentley on Suomessa sen verran harvinainen auto, että ennen koeajoon pureutumista pieni katsaus merkin taustoihin on paikallaan. Uusia Bentley-logolla varustettuja autoja rekisteröidään maassamme maahantuojan mukaan noin reilun kahdenkymmenen kappaleen tahtia – ja tämä siis hyvänä vuonna.

Maailmanhistorian ensimmäisen Bentleyn, vuonna 1921 rekisteröidyn 3-Litre-mallin, tilasi eräs äveriäs ja intohimoisesti kilpa-autoihin suhtautunut lontoolainen herrasmies nimeltään Noel van Raalte. Välittömästi ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen W.O. Bentleyn (1888–1971) Lontooseen perustaman yrityksen historia on voimakkaan uljaasti kiinni juuri automallien poikkeuksellisessa suorituskyvyssä ja autourheilussa.

Bentleyn 3-Litre-mallilla voitettiin arvostetun Le Mansin 24 tunnin kisa jo verrattain pian yrityksen perustamisen jälkeen, vuosina 1924 ja 1927. Brittimerkin ensimmäisestä Le Mans -voitosta tulee kuluneeksi ensi kesänä siis täydet 100 vuotta. Samalla se oli alku Bentleyn kaikkiaan viidelle voitolle kahdeksassa vuodessa, kun legendaarinen, 19 varakkaan brittikuljettajan Bentley Boys -nimellä tunnettu ryhmä hallitsi autourheilun orastavia kilparatoja 1920-luvulla.

Mainitun van Raalten 3-Litre-mallilla kilpailtiin viimeisen kerran Ranskassa vuonna 1931. Samana vuonna suurten lamavuosien pyörteissä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen Bentleyn uudeksi omistajaksi oli noussut toinen brittiläinen suurnimi, Rolls-Royce.

Koeajossa Bentley Flying Spur Hybrid S jonka alustan säädöistä osa nousee oikeuksiinsa vasta nopeuksissa joita Suomessa ei saa ajaa.
Ajettavuus: Merkittävä osa tämän auton alustan säädöistä nousee oikeuksiinsa vasta nopeuksissa, joihin ei Suomen tieliikenteessä ole mitään asiaa. Bentley nauttisi suuremmista vauhdeista, joissa se pääsisi käyttämään muskeleitaan

Aikakautensa huippumalli Bentley 3-Litre oli avainasemassa brändin luomisessa. Sitä seurasivat 6½-, 4 ½-, 8- ja 4-Litre, jotka olivat maailmansotaa edeltävän ajan huomionarvoisia autoja. 1960-luvulla lanseerattiin uutta aikaa edustava, itsekantavalle korirakenteelle perustuva Bentleyn T-sarja, joka oli Rolls-Royce Silver Shadow'n sisarmalli. Sen pitkään tuotannossa ollut V8-moottori uudistettiin 1970-luvulla, jolloin iskutilavuus nousi 6,75 litraan.

Volkswagen-konserni osti Bentleyn 1998, ja yhtiön suuri investointisuunnitelma aloitti merkin uuden aikakauden. Skandaalinkäryisen kaupan erikoinen käänne oli se, että Volkswagen ei saanutkaan kaupan yhteydessä oikeuksia käyttää autoissa Rolls-Royce -brändin nimeä, joka sisältyi alkuperäiseen tavoitteeseen, vaan sen nappasi lopulta itselleen toinen tarjoajista, BMW. Volkswagen sai kaupassa kuitenkin lähes kaiken muun Crewen tehdasta myöden, ja myös oikeudet Bentley-brändiin. Eikä 102-vuotiaan merkin intohimoinen suhtautuminen suorituskykyisten luksusautojen valmistamiseen ole mihinkään kadonnut, vaan se on edelleen Bentleyn ydinosaamista, vaikka nykyinen omistaja onkin ollut saksalainen jo neljännesvuosisadan ajan.

Ohjaamo

Bentley Flying Spur Hybridin ohjaamo on hyvällä tavalla konservatiivinen.
Ohjaamo on hyvällä tavalla konservatiivinen. Paksukehäinen ohjaus­pyörä, sopiva määrä fyysisiä painikkeita ja selkeä mittaristo. Hybrid S -mallin ohjaamoilme on sporttisempi tarkoin valittujen kontrastivärien ansiosta. Ne saa asiakas tietenkin valita itse.
Bentley Flying Spur Hybridin korkeaan keskikonsoliin on koottu paljon eri käyttimiä, joissa kiiltävää kromipintaa riittää.
Korkeaan keskikonsoliin on koottu paljon eri käyttimiä, joissa kiiltävää kromipintaa riittää.

Bentleyn mallistossa on tällä hetkellä neljä eri autoa: Bentayga-SUV, kaksiovinen Continental GT Coupe- ja Cabrio-versioina sekä koeajomme Flying Spur, joka on Continental GT:n neliovinen versio. Arvattavaa on, etteivät nämä laitteet halvalla liikahda myyntihallista omalle kotipihalle. Tutkaillessa esimerkiksi uuden Bentley Flying Spurin hintalappuja jysähtää jo alkaen-hintojen reilun neljännesmiljoonan euron todellisuus tavan tallaajan tajuntaan kuin leuka aamiaispöydän pintaan. Ja kun tämän brittiläisen luksusauton hintahaitari ulottuu aina kalleimman W12-moottorisen Mulliner-version 625 000 euron tuntumaan, ei voi kuin kunnioittaa heitä, jotka maksavat huippuversiossa pelkästään suomalaista autoveroa liki 300 000 euroa! Lisäksi autossa maksetaan tietenkin arvonlisäveroa oma osansa. Tällä kertaa voi todellakin todeta, että jos hintaa täytyy tiedustella, on tämä auto liian kallis.

Bentley on aina auto, joka erottuu – ja lähes aina edukseen. Flying Spurin muotoilu on traditioihin tukeutuvaa klassista herkkyyttä, jossa keula ja akseliväli ovat pitkät. Yli 5,3-metrinen sedan edustaa Bentleyn mallistossa konservatiivista three-box -muotoilua, jollaisessa moni edustusautoa harkitseva näkee edelleen sen ainoan oikean vaihtoehdon. Muotoihin on loihdittu linjoja, jotka saavat auton näyttämään kuvissa todellista kokoaan pienemmältä ja todennäköisesti myös kestävät aikaa. Flying Spur näyttää paikallaan ollessaankin kiitävän englantilaisessa maalaismaisemassa ja samalla tyylikkään ryhdikkäältä.

Tilat

Bentley Flying Spur Hybridin kuljettajan paikalla on erinomaiset oltavat ja ohjaamoergonomia toimivaa kaikin puolin. Tilaa riittää pitkällekin kuljettajalle.
Kuljettajan paikalla on erinomaiset oltavat ja ohjaamoergonomia toimivaa kaikin puolin. Tilaa riittää pitkällekin kuljettajalle.
Bentley Flying Spur Hybridin sisustuksen voi rakentaa 15 erilaisen nahkavaihtoehdon ja kahdeksan eri puuviilutyypin ympärille.
Kuva ei hämää: tilaa ja ylellisyyttä on. Flying Spurin sisustuksen voi rakentaa 15 erilaisen nahkavaihtoehdon ja kahdeksan eri puuviilutyypin ympärille.
Bentley Flying Spur Hybridin tavaratila on kauttaaltaan verhoiltu, mutta matala ja tilavuudeltaan vain 351-litrainen.
Tavaratila on kauttaaltaan verhoiltu, mutta matala ja tilavuudeltaan vain 351-litrainen. Tila avautuu kuitenkin kohtalaisen laajalti, eikä tavaratilan koko ole muutenkaan edustusautoissa kovinkaan merkittävässä roolissa.

Luksusmaailmaan kuuluu, että asiakas pääsee räätälöimään autoaan mittavasti. Niinpä esimerkiksi laajennetussa ulkovärivalikoimassa on tarjolla yli 60 eri vaihtoehtoa. Sisätiloissa materiaalivalinnat ovat erittäin laadukkaalla tasolla ja yksityiskohdat viimeisteltyjä. Ylellisyys on omaa luokkaansa ja valinnanvaraa on valtavasti, kun on varaa maksaa: asiakkaat voivat valita viidestätoista (viisi vakio- ja kymmenen valinnaista) nahkaverhoilun väristä ja kahdeksasta eri puuviilusta yksilöllisen kokonaisuuden. Tikkaukset ja kuvioinnit voidaan toteuttaa piilotikein tai kontrastivärein, ja istuinverhoiluun on tarjolla myös kontrastiväriset tereet, jotka muistuttavat 1950-luvun Flying Spurista. Uutuuksiin kuuluvat nahkaiset 3D-oviverhoukset ja istuinten timanttitikkaukset. What’s your choise, sir?

Ei ole kovin montaa vuotta siitä, kun Bentley vielä vannoi vankasti perinteiden ja uljaiden polttomoottoreidensa nimeen. Sähköistymisestä puhuttaessa olisi Bentley-leirissä tuolloin varmasti naurahdeltu ylenkatsovasti ja muistutettu lehmienkin sitten varmaan lentävän. Esimerkiksi Bentleyn huikeata, kuusilitraista W12-moottoria on valmistettu käsityönä jo yli satatuhatta kappaletta Englannin Crewessa.

Tämä voimanlähde on ollut Bentleylle erityinen ylpeydenaihe. Ensimmäinen W12-moottori esiteltiin vuonna 2003, minkä jälkeen Crewen suunnittelutiimi on jatkuvasti parantanut moottorin suorituskykyä niin tehon, väännön, päästöjen kuin myös muiden hienosäätöjen osalta. 20 vuoden aikana moottorin teho on lisääntynyt 37 prosenttia ja vääntö peräti 54 prosenttia. Päästöjä puolestaan on onnistuttu vähentämään 25 prosenttia. Kun Bentley Bentayga esiteltiin vuonna 2015, W12-moottori suunniteltiin kokonaan uudelleen öljypohjasta lähtien, ja juuri tämä versio on edelleen tuotannossa. Sen ominaisuuksiin kuuluvat sylinterien deaktivointi, harvinainen suora- ja monipisteruiskutuksen yhdistelmä sekä ilmaa ahnaasti puskevat kaksivaiheiset twin-scroll-turbot.

Yksityiskohdat

Bentleyn sähköistymisen aloittamisessa apuun on saatu koeteltua konserniosaamista Porschen suunnalta, sillä auton MSB-perusrakenne ja tekniikka ovat perustaltaan samaa tavaraa kuin Porsche Panamera -hybridissä.

Bentley Flying Spur Hybridin digimittaristo on selkeä, mutta ei aivan uusimpien trendien mukainen.
Digimittaristo on selkeä, mutta ei aivan uusimpien trendien mukainen – ja ehkä hyvä juuri niin.
Bentley Flying Spur Hybridin leveä 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on integroitu tyylikkäästi kojelautaan.
Leveä 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on integroitu tyylikkäästi kojelautaan. Näyttö on jaettavissa.
Bentley Flying Spur Hybridin kello käy. Bentley muuttuu täyssähkömerkiksi reilussa kuudessa vuodessa.
Kello käy. Bentley muuttuu täyssähkömerkiksi reilussa kuudessa vuodessa.
Bentley Flying Spur Hybridin kromi saattaa hämätä, mutta monen kytkimen sukujuuret ovat todellisuudessa VW-leirissä.
Kromi saattaa hämätä, mutta monen kytkimen sukujuuret ovat todellisuudessa VW-leirissä.
Bentley Flying Spur Hybridin etuistuimilla matkustavia hemmotellaan todella monipuolisin istuinsäädöin. Kaikki toimii sähköisesti, luonnollisesti.
Etuistuimilla matkustavia hemmotellaan todella monipuolisin istuinsäädöin. Kaikki toimii sähköisesti, luonnollisesti.

Mutta tänään kellossa on toinen ääni. On tullut aika päästää perinteistä irti. Bentley on ilmoittanut lopettavansa 12-pyttyisen valmistuksen ensi vuoden huhtikuussa, ja tämä malliston huikein voimanlähde pääsee siis ansaitulle eläkkeelle. Päätös liittyy Bentleyn rohkeaan tavoitteeseen muuttaa koko mallistonsa täyssähköiseksi seuraavan vuosikymmenen alkuun mennessä. Ja aika lentää, kun on kiire. Ensimmäisen täyssähköauton tuotanto alkaa vuonna 2025, ja jatkossa Bentley lupaa viisi uutta sähköautoa viidessä vuodessa. Elämme todellakin muutosten aikakautta.

Tällä hetkellä jo 20 prosenttia Bentleyn kaikesta myynnistä arvioidaan olevan hybridikauppaa. Suosituimmat mallit ovat Bentayga ja Flying Spur – eikä varmasti ole sattumaa, että juuri niistä on saatavilla myös hybridiversiot. Käynnissä on siis nopea muutos, ja sen keihäänkärkenä toimii koeajamamme kolmannen sukupolven Flying Spur Hybrid S, eli ladattava hybridi. Flying Spur Hybrid on samalla Suomessa selkeästi edullisin Bentley, koska autoveroa on matalien WLTP-lukujen vuoksi huomattavasti niukemmin kuin vaikkapa W12- ja V8-moottorisissa versiossa. Nyt on otettu huomioon myös taloudellisuus ja päästöt.

Bentleyn sähköistymisen aloittamisessa apuun on saatu konserniosaamista Porschen suunnalta, sillä auton MSB-perusrakenne ja tekniikka ovat perustaltaan samaa tavaraa kuin Porsche Panamera -hybridissä. Auton 136 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin sähkömoottori sekä alun perin Audi-sukuinen, 2,9-litrainen V6-bensakone tuottavat yhdessä roimat 544 hevosvoimaa sekä 750 newtonmetrin väännön. Sähkömoottori sijaitsee voimansiirron ja moottorin välissä, ja vaihteisto on Panamera 4S E-hybridin ansiokasta PDK-sukua.

Mitattu kulutus

Bentley Flying Spur Hybrid S mitattu kulutus

Suorituskyvyn suhteen ollaan aidosti merkin osaamisalueella, sillä kestomagnetisoidun sähkömoottorin vankka 400 newtonmetrin vääntö on sähköautojen tapaan käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. Hybridimalli häviää kiihtyvyydessä vain pari sekunnin kymmenystä Flying Spur V8:lle, mikä ei ole käytännössä mitään. Vaikka tekniikka ei ehkä olekaan ikiomaa osaamista, on lopputulos onnistunut.

Liikkuminen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä on tässä tapauksessa hienostuneen levollista riippumatta ajotilasta tai -tyylistä, eikä päästötön ajaminen ole tällä kertaa ensisijainen tavoite. Hybridi-Bentley tarjoaa samaa joustavuutta ja käytännöllisyyttä kuin W12- ja V8-voimalinjat. Painoa autossa ei ole kuin 50 kiloa enemmän polttomoottoriversioon verrattuna, mutta silti se painaa lähes 2,6 tonnia. Suuresta omamassasta huolimatta ajokokemus on herkästi reagoiva ja äärimmäisen hienostunut, kuten merkiltä odottaa saattaa. Sähköisen ajamisen ajotiloja on kolme: EV, Hybrid ja Hold.

Poimintoja varusteista

Bentley Flying Spur Hybridin varusteet, kaikki tiedot tästä taulukosta.
Bentley Flying Spur Hybrid S:n hybriditekniikan äänetön toiminta ja nopea vaste kompensoivat turboahtimeen usein yhdistetyt viiveet.
Hybriditekniikan äänetön toiminta ja nopea vaste kompensoivat turboahtimeen usein yhdistetyt viiveet. Hybridi-Bentleyn 2,9-litrainen V6 on tässä tapauksessa alkujaan Audi-sukuinen, ja vaihteisto puolestaan on napattu Porschen pätevistä palikoista.

Flying Spur Hybridin sähkömoottori saa energiansa nettokapasiteetiltaan 14,1 kWh:n akusta. Se latautuu täyteen nopeimmillaan kahdessa ja puolessa tunnissa, mutta sähköinen toimintamatka on enimmillään vain 41 kilometriä – ei siis mitenkään erityisen paljon parhaimpiin verrokkeihin nähden, päinvastoin. Koeajolla EV-kilometreistä konkretisoitui noin kolme neljäsosaa, eli kovin kauaksi ei pelkän sähkön voimin tällä plugarilla edetä.

Entäpä ajokokemus? Ratin takana avautuu hiljainen, ylellinen ja hienostunut maailma. Moottorin ääntä tuskin kuulee nahalla, puulla ja kromilla höystettyihin sisätiloihin. Flying Spurin ohjaustuntuma on hieman etäinen jo auton painonkin vuoksi, mutta ohjauksen palautus on silti asiallisen reipas, ja auto menee hallitun nöyrästi juuri sinne minne käsketään. Ajotiloista löytyy kuhunkin tilanteeseen sopiva menomoodi, ja aidoilla nahkaistuimilla voi kesähelteillä nauttia luonnollisesti myös istuinten viilennyksestä.

Auton ilmajousitus tasoittaa teitä onnistuneesti, mutta isommat muhkurat lyövät läpi suomalaisteiden arkitodellisuuteen. On syytä muistaa, että merkittävä osa tämän auton alustan säädöistä nousee oikeuksiinsa vasta nopeuksissa, joihin ei Suomen tieliikenteessä ole mitään asiaa. Bentley nauttisi kyllä suuremmista vauhdeista, joissa se pääsisi käyttämään sivistyneitä muskeleitaan. Mutta kun ei niin ei.

Ja huusiko joku jostain perävaunun? Juu ei, tähän autoon ei todellakaan saa vetokoukkua, eikä edes kattokuorma ole sallittu.

Bentley on yksi niistä automerkeistä, joille 2020-luku merkitsee siirtymistä sähköiseen aikakauteen. Yhä useammalla automerkillä suunta on sama, kun parhaimmistakin polttomoottoreista on hiljalleen aika päästää irti. Luksusmerkkien asiakkailla on varaa maksaa valtavien tuotekehityskustannusten hedelmistä, eikä autovalmistajilla ole varaa epäonnistumisiin. Bentleyn täyssähköistymistä odotellessa Flying Spur Hybridin kaltaiset tuotteet tasoittavat tietä tulevaisuuteen.

Bentley Flying Spur Hybrid S

  • Moottori V6, kaksi turboa, lataushybridi
  • Iskutilavuus 2 894 cm3
  • Teho 400 kW (544 hv) / 5 500 r/min
  • Vääntö 750 Nm / 2 000–5 000 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,3 s
  • Huippunopeus 285 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 3,2 l/100 km
  • CO2-päästöt 73 g/km
  • Mitat Pituus 5 316 mm, leveys 1 978 mm, korkeus 1 483 mm, akseliväli 3 194 mm, tavaratila 351 l, tankki 80 l
  • Omamassa 2 580 kg
  • Hinta Testiauton hinta 324 590 euroa, Mallin perushinta 282 900 euroa, Mallisto alkaen 254 900 €

Kenelle?

Superylellistä neliovista lataushybridiä tarvitsevalle ostajalle, jolle hankintahinta on aidosti aivan sivuseikka. Bentley on syystäkin suosittu edustusauto.

Bentley Flying Spur Hybrid S koeajon tulokset tässä taulukossa
Bentley Flying Spur Hybrid S eroaa ulkoisesti perusversiosta vain etulokasuojan alaosan Hybrid-merkistä, neljästä ovaalin muotoisesta pakoputkesta ja takalokasuojan latausluukusta.
Ulkoisesti Flying Spur Hybridin erottaa perusversiosta vain etulokasuojan alaosan Hybrid-merkistä, neljästä ovaalin muotoisesta pakoputkesta ja takalokasuojan latausluukusta.

Kommentti

Luksusautovalmistajat ovat huomanneet sähköistymisessä haasteen lisäksi mahdollisuuden. Rolls-Roycen ensimmäinen täyssähköauto Spectre on jo valmis, ja pian Bentley seuraa perässä. Sumujen saarten kolmikon täydentää 2025 täyssähköistyvä Jaguar.

– Harry Kuurio –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt