
Bedford Dormobile – aamiaismajoitus englantilaisittain
Retkeily ja autoilu, kaksi hienoa harrastusta. Vielä paremmiksi ne muuttuvat yhdessä.
Retkeilyauto on hieno konsepti. Takaovet saa auki, joten tunnelma sisällä on ilmavampi kuin umpinaisissa matkailuautoissa. Pienempi koko tekee niistä myös ketterämpiä; ahtaammissa kaupungeissa liikkuminenkaan ei ole ongelma.
Ja totta kai retkeily muuttuu vielä astetta elämyksellisemmäksi, kun se tehdään nostalgisesti kohta 60-vuotiaalla klassikolla. Jokainen ajettu metri ja eletty hetki muuttuu potentiaalisesti arvokkaammaksi.
Alle neljä metriä pitkässä retkeilyautossa on yllättävän avara tunnelma.
Näppärä ja sympaattinen
Retkeilyauto on itse asiassa kuin mukava iso huvilateltta pyörillä – etenkin tämän klassikon, Bedford Dormobilen kohdalla. Tätä avoimuuden tunnetta korostaa vielä se, että ovet molemmin puolin autoa ovat liukuvaa mallia. Näin myös ohjaamoon syntyy iso avaran tuntuinen tila. Autolla voi jopa ajaa ovet auki.
Ja lisää avaruuden tunnetta saadaan nostamalla katto ylös. Se tapahtuu hetkessä, ja tilaan saa vedettyä kiskoja myöten eräänlaiset retkeilysängyt, jotka ovat jonkinlainen tavallisen sängyn ja riippumaton risteytys. Yläpediltä avautuvat kivat näkymät ympäröivään maisemaan. Nostetun katon ansiosta autossa mahtuu myös seisomaan sisällä.
Etuistuimet voi kääntää ympäri 180 astetta, jolloin sisälle syntyy oleskelutila. Penkit voidaan taittaa tarvittaessa vaakatasoon, jolloin myös alakertaan saadaan makuupaikat. Bedfordissa perheelliset voivat nukkua siis kahdessa kerroksessa. Näppärää.
Keittiö on pieni, mutta fiini. Keittolevyjä on kaksi, ja lisäksi tarjolla on uuni. Totta kai. Miten sitä muuten valmistaisi herkullisia englantilaisia lihapiirakoita tai munuaispaistosta? Keittiön varustukseen kuuluu myös pieni lavuaari. Kaasupullo on upotettu ajoneuvon lattiaan.
Keittiötä vastapäätä on kaapisto, jonne mahtuvat matkavaatteet. Pienempiä näppäriä säilytystiloja löytyy puolestaan ympäri autoa.
Ja totta kai retkeilyyn kuuluu myös ulkona oleskelu ja hienosta leiripaikasta nauttiminen. Ohjaamon päällä olevasta kattoboksista löytyvät retkeilytuolit ja -pöytä.
Ja kaikki tämä on pakattu hämmentävästi alle neljän metrin kokonaismittaan.

Ei sininen ovaali
Toisin kuin nimestä voisi luulla, Bedford ei ole Fordin vaan General Motorsin vanha brändi. Se oli aikoinaan merkittävä hyötyajoneuvojen valmistaja, mutta kuten niin monen hienon brändin kohdalla, menestys on kuolevaista. Nimensä merkki sai Bedfordshiren kreivikunnasta, jossa sijaitsi sen Lutonin tehdas. Myös Bedford CA:n tuotanto alkoi siellä vuonna 1952.
Bedford CA oli 50-luvun loppua lähestyttäessä hyvin edistyksellinen ja henkilöautomainen pakettiauto. Sen konepellin alla hyrräsi Vauxhall Wyvern EIX mallista tuttu 1,5-litrainen ja moderni moottori. Tehoa moottorista kutiteltiin 52 hevosvoimaa, mikä oli tuohon aikaan kiitettävästi. Vertailun vuoksi VW:n pakun oli tultava toimeen 25 hepalla ja Citroënin H-bussin 35 hevosvoimalla.
Auton edistykselliseen ja ehdottomasti hyviin puoliin on laskettava myös erillisjousitus edessä; takana on tyydyttävä vielä perinteisesti lehtijousilla varustettuun jäykkään akseliin.


Veronkiertoauto
Yhdistyneessä kuningaskunnassa pakut olivat toisen maailmansodan jälkeen halvempia kuin vastaavat henkilöautot, koska niissä ei ollut veroa. Tämä sai monet pienyrittäjät ostamaan pakun henkilöauton sijaan, ja sitten auto muunnettiin perheen ja/tai yrityksen tarpeita vastaavaksi. Taitettavilla istuimilla ja isoilla ikkunoilla varustettu pakettiauto toimi arkisin kuljetustyökaluna ja viikonloppuisin se muuntui kätevästi perheen vapaa-ajan tarpeisiin.
Yksi tällaisia muutostöitä tekevä yritys oli Doverin vaaleiden kallioiden lähettyvillä ja pittoreskissa Folkestonessa sijaitseva, Martin-Walter -nimeä kantava yritys. Kun erillisen ja oman alustansa päälle kasattavien ajoneuvojen rakentaminen loppui sodan jälkeen lähes kokonaan, Martin-Walter keskittyi hyötyajoneuvoasiakkaiden tarpeisiin.
Ja pakumuunnosten kysynnän kasvaessa keskityttiin näihin. Taitettavien istuinten lisäksi firman valmistusrepertuaariin kuului pian myös kalusteita, näppärät minikeittiöt sekä erikoisuutena siis avattava katto, joka toi vapaa-ajanviettoon aivan uusia ulottuvuuksia eräänlaisen kattoteltan muodossa.
Lisäksi tällaiset muunnetut retkeilyautot säilyivät yhä verovapaina, kunhan ajoneuvossa oli sängyn ja keittiön kaltaisia mukavuuksia. Tämä merkitsi sitä, että Bedford CA Dormobile ei maksanut aikoinaan enempää kuin isohko henkilöauto.
Ensimmäinen Bedfordin retkeilykäyttöön tarkoitettu Dormobile-muunnos valmistui vuonna 1957.


Ratti oikealla puolen – siis vasemmalla
Näissä kuvissa esiintyvä yksilö on vuosimallia 1966. Bedford oli vielä suosittu paku, ja CA Dormobile oli Englannin suosituin matkailuauto. Ja Dormobile rinnastetaan usein juuri CA:han, vaikka myös muut merkit tekivät vastaavia muutoksia. Jopa Volkswagen Kleinbus sekä Land Rover Defender on bongattu Dormobile-muunnoksena.
Me yhytimme näiden kuvien auton Sveitsissä. Sen historia on lyhyt mutta ytimekäs. Bedford myytiin uutena Sveitsiin, ja GM toimitti auton sinne, kunhan se oli ensin muunnettu vasemmanpuoleisella ohjauksella varustetuksi. Kyseessä on siis harvinaisuus. Auto oli kevyessä retkeilykäytössä 1990-luvun loppuun asti, jolloin se päätyi pressun alle piiloon odottamaan uutta ostajaa.
Vierähti muutama vuosi, ennen kuin auton nykyinen (eli toinen) omistaja Jean-Pierre Molliet löysi sen. Auto oli joutunut jo pienen ilkivallan kohteeksi, mutta potentiaalia oli olemassa. Entisöinti kesti noin kolme vuotta. Osia löytyi yllättävän hyvin, olihan auto ollut aikoinaan sen verran yleinen.
Liikenteessä tämä auto on ollut nyt vuodesta 2012 lähtien, mutta kilometrejä se on kerännyt varsin maltillisesti. Ja kun Bedford ei ole ollut liikenteessä, se on ollut esillä Erwin Hymerin hienossa museossa Bad Waldseessa Saksassa.