Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Jännän äärellä

Parkkiruudut käyvät pieniksi – Autot kasvavat lisää leveyttä puoli senttiä joka vuosi

Miksei auto tunnu mahtuvan millään parkkiruutuun? Apu360 on Jännän äärellä ja vastaa tähänkin kysymykseen.

23.5.2024 | Päivitetty 24.5.2024 | Apu
Kuuntele artikkeli tästä

Parkkeeraaminen on nykyään hankalaa. Parkkihallien ruudut ovat nimittäin turhan pieniä. Näin olen kuullut autollisilta työkavereilta. Sateissako parkkiruudut ovat kutistuneet?

Peltikolareita sattuu paljon pihoilla ja parkkipaikoilla. Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston mukaan toissa vuonna korvauksia maksettiin noin 41 000 parkkialueella, pihalla, huoltoasemalla tai vastaavalla sattuneesta törmäyksestä. Tämä oli vajaa puolet kaikista vakuutusyhtiöiden tietoon tulleista vahingoista.

Osansa rymistelyyn voi olla sillä, että parkkiruutujen suhteellinen koko pienenee koko ajan. Toisin sanoen parkkiruutujen koko pysyy samana, mutta autojen koko kasvaa.

Suurin piirtein kaikki henkilöautomallit ovat leventyneet ja pidentyneet tällä vuosituhannella. Päästötöntä liikennettä ajava Transport and environment -järjestö julkaisi vuoden alussa selvityksen, jonka mukaan autojen leveys on kasvanut sentillä jokaisen kahden vuoden aikana vuosituhannen alusta lähtien.

Kun vuonna 2001 EU:ssa rekisteröityjen uusien autojen leveys oli keskimäärin 170,5 senttiä, viime vuoden alkupuolella ne olivat keskimäärin jo yli 180-senttisiä. Kun keskimääräinen kadunvarsiparkkipaikka on unionissa 180 senttiä leveä, ongelma paisuu silmiinpistäväksi.

Suomesta ei samanlaista tilastoa ole. Mutta esimerkiksi viime vuoden suosituin uusi automalli, Tesla Y, on peileineen 213 senttiä leveä. Suosittu katumaasturi, Volvo X60, on 212 senttinen ja BMW:n järeä lippulaiva XM peräti 224 senttiä leveä.

Toki kapeampiakin autoja otetaan vielä liikennekäyttöön. Edelleen hyvin suosittu Toyota Corolla -farmari on himpun alle 180 senttiä leveä.

Tuollainenkin auto olisi ollut hämmentävän leveä takavuosikymmeninä. Parkkipaikkoja suunnittelevan Sitowisen liikenneosaston palvelupäällikkö Aleksi Hakanpää nimittäin arvioi Ylelle maaliskuussa, että vielä 1990-luvulla autojen keskimääräinen leveys oli 160 sentin luokkaa.

Leventymisen lisäksi autot ovat venyneet pituutta. Ja mitä suuremmalla lotjalla joutuu sompailemaan, sitä hankalampaa parkkeeraaminen on.

Parkkiruutujen koko ei nimittäin ole kasvanut. Esimerkiksi Helsingissä kadunvarsipysäköinnissä parkkitila on kaksi kertaa kuusi metriä per auto. Parkkipaikalla ruudun leveys taas on kaksi ja puoli metriä ja pituus viisi metriä.

Kun tuollaisiin ruutuihin lykkää nykyisiä katumaasturinjytkyjä parikin rinnakkain, tilaa ovien avaamiselle ei juurikaan jää.

Miksi autoista on tullut niin hillittömiä möhkäleitä? Yksi selvä syy on se, että ihmiset ovat halunneet suurempia autoja. Esimerkiksi katumaasturit ovat tulleet teille ja parkkipaikoille vastaamaan ihmisten kysyntään.

Mitä isompi auto, sitä mukavammat ja väljemmät sisätilat ja sitä enemmän tavaraa mahtuu sisään. Ainakin periaatteessa. Osittain autojen paisuminen johtuu myös siitä, että niistä on rakennettu entistä turvallisempia. Turvatyynyt ja kolareissa taittumattomat korirakenteet pitää saada mahtumaan johonkin.

Isommat autot ovat siis turvallisempia. Ainakin kuljettajalle ja matkustajille. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille suuremman auton alle jääminen taas johtaa helpommin vakaviin vammoihin tai jopa kuolemaan.

Kuinka paljon autot voivat vielä kasvaa? Lain puolesta lisäleveyttä voi tulla vielä kymmeniä senttejä. EU:ssa ajoneuvon enimmäisleveys on 255 senttiä. Toki lainsäätäjät ajattelivat tätä pykälää muokatessaan aikanaan linja-autoja ja kuormureita.

Rajat voivat tulla vastaan toista kautta. Esimerkiksi Pariisissa katumaastureiden kuskeilta on alettu perimään kolminkertaista parkkimaksua. Kaupunkitilan ahnehtimisesta voi siis joutua maksamaan.

Lähteet: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2022, Cars are getting 1 cm wider every two years – research, Liian leveät autot

Mikä sinua askarruttaa? Mihin jännään kysymykseen tarvitset vastauksen? Laita sähköpostia osoitteeseen sammeli.heikkinen@a-lehdet.fi ja yritämme auttaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt