
Auton ostajan opas: Sähkö, lataushybridi, bensa vai diesel?
50 tonnin sähköauto ei ole koskaan eikä millään laskukaavalla halvempi kuin kolmen kympin bensavehje. Edes pitkällä sihdillä, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Auton ostaminen oli ennen helpompaa. Jos ajoi paljon, kannatti valita diesel. Vähemmän ajavalle bensakone oli järkevämpi. Nykyään neuvojen antaminen on vaikeaa, mutta yritetään.
1) Valitse sähköauto vain, jos pystyt lataamaan autoa kotona tai työpaikalla. Tämä korostuu sitä enemmän, mitä pienempi akku autossa on. Markettilatureiden varassa elämä muuttuu enemmän kuin haluaisit, vaikka joku elämäntapaintiaani voi muuta väittääkin. Huomioi, että toimintamatka saattaa puolittua talvella.
2) Lataushybridi voi olla fiksuin valinta, jos pätkäajoa tulee paljon, mutta ajat toisinaan myös pidempiä reissuja. Toimintamatkan kanssa ei tarvitse hermoilla, mikä on iso etu sähköautoon verrattuna. Koti- tai työpaikkalataus on välttämätön, ellei hankintaperusteena ole vain autoveron tai leasingmaksun alentaminen.
3) Bensakoneinen auto, perushybridinä tai ilman, on helppo ja edullinen. Jos pääomakulut ja arvonalennuksen ottaa huomioon, kuten pitäisi, 50 tonnin sähköauto ei ole koskaan eikä millään laskukaavalla halvempi kuin kolmen kympin bensavehje. Edes pitkällä sihdillä.
Ja jos kilometrejä kertyy oikein paljon, ja etäisyydet ovat pitkiä, mikään ei edelleenkään päihitä dieseliä.