
Penkinlämmittimestä saa pian pulittaa kuukausimaksua – Suomalaiseen ajatteluun tämä istuu huonosti
Tietoviihdenäyttöjen ja etänä hallittavien ohjelmistojen myötä peli on muuttunut. Kuukausimaksulliset palvelut ovat autonvalmistajien kannalta houkutteleva ratkaisu ja hyvää lisäbisnestä, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Yhä useampi autonvalmistaja pohtii mallia, jossa lisävarusteet eivät ole enää kertaluonteisia hankintoja, vaan kuukausimaksulla avattavia palveluita. Esimerkiksi BMW alkoi jo kolme vuotta sitten myydä tilausmaksullista penkinlämmitystä eräillä markkinoilla, kuten Saksassa ja Iso-Britanniassa. Kuukausitilauksen hinta oli noin 18 dollaria.
Suurin osa lisävarusteista lukuisine komponentteineen asennetaan kaikkiin myytäviin autoihin valmiiksi jo tehtaalla. Näin on ollut aina. Ominaisuuden aktivointi on tähän asti vain tapahtunut asentamalla vaikkapa juuri peffagrillin kytkin autoon sen jälkeen, kun asiakas on kyseisen lisävarusteen tilannut.
Tietoviihdenäyttöjen ja etänä hallittavien ohjelmistojen myötä peli on muuttunut. Kuukausimaksulliset palvelut ovat autonvalmistajien kannalta houkutteleva ratkaisu. Jo kertaalleen myydyn tuotteen kuukausilaskutus on hyvää lisäbisnestä. Toisaalta asiakkaalle tarjotaan joustavuutta: ominaisuuden voi ottaa käyttöön vaikkapa vain talvikuukausiksi.
Autonostajiakin on monenlaisia. Leasing-kuskille lienee aivan sama, kuinka monesta rivistä kuukausierän loppusumma koostuu. Moni suomalainen pitää kuitenkin tärkeänä sitä, että auto on oma ja velaton. Tähän perinteeseen lisävarusteiden kuukausimaksut sopivat harvinaisen huonosti.