Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Auton huolto Virossa

Suomalaishuoltamot jäävät jalkoihin jo työn rivakkuudessa – Testasimme paljonko auton huollossa voi säästää Tallinnassa

Laivalla tuttuun etelänaapuriin ja auto edullisemmin huoltoon Tallinnassa. Vieläkö se kannattaa, ja paljonko voisi säästää?

25.7.2025 Tuulilasi

Suomessa eletään jälleen kerran taloudellisesti haastavia aikoja. Talouden kasvu on ollut viime vuosina hyvin haurasta tai jopa negatiivista käytetyn mittarin mukaan.

Työllisyystilanteen edelleen heikentyessä tulevaisuus on sumuinen, ja moni talous miettii tarkkaan, kuinka käytettävissä olevat rahansa käyttää. Epävarma suhdanne on heijastunut vuosien ajan esimerkiksi uusien autojen rekisteröintimääriin, jotka laahaavat jo lähes pahimpien 1990-luvun lamavuosien tasolla.

Käyttövoimamurros, kiinalaismerkkien läsnäolo, keväällä alkaneen kauppasodan vaikutukset ja Euroopan geopoliittiset jännitteet ovat kaikki osaltaan ajaneet autoalaa ahtaalle.

Tiukentunut taloudellinen tilanne vaikuttaa luonnollisesti myös autonomistajien ylläpitoon käytettävän budjetin suuruuteen: voisiko huoltokustannuksissa jotenkin säästää, tinkimättä kuitenkaan laadusta?

Tuntihinnat Tallinnassa ovat noin 91 euron luokkaa.

Yksi vastaus voisi olla Tallinna. Naapurimme hintataso on tunnetusti ollut meikäläistä edullisempi ja Viron ALV-kanta on 22 prosenttia, eli suomalaista alempi, mutta viime vuosina Tallinnan hinnat ovat kohonneet kautta linjan. Autojälleenmyyjien kasvaneet kustannukset ja vuosien 2022–2024 inflaatiotaso ovat vaikuttaneet palveluhintojen nousupaineeseen.

Mutta ovatko autohuollon hinnat Tallinnassa nousseet jo Suomen tasolle? Päätimme ottaa asiasta selvää.

Auto Bassadone -konserniin kuuluva Auto-Bon Balticsin jälkimarkinointijohtaja Margo Kivilo kertoo Viron tuntivelotushintojen olevan edelleen Suomen hintoja matalammalla.

– Tuntihinnat Tallinnassa ovat noin 91 euron luokkaa. Muualla Virossa on edullisempaa, veloitukset liikkuvat 73–79 euron tuntumassa, kertoo Kivilo.

Virossa Bassadonella on edustukset muun muassa Honda-, Hyundai-, Nissan- ja Opel-merkkeille. Vertailukohdan antaa saman konsernin tuntiveloitus kotimaassamme Vantaan Petikon toimipisteessä: polttomoottoriautoille huollon hinta on 149 euroa tunnissa, sähköautoille huomattavasti korkeampi 179 euroa. Melkein tuplat verrattuna Tallinnaan siis.

Matka Auto Bassadonen valtuutettuun Opel-huoltoon Tallinnassa oli kannattava reissu, sillä säästöä kertyi satoja euroja.

Virossakin yleisenä trendinä on, että jälleenmyyjät investoivat sähköautojen mekaanikkokoulutukseen ja -laitteisiin paljon enemmän kuin polttomoottoriautojen korjauksiin, vaikka sähköautoja on edelleen vähän liikenteessä.

Jotkin jälleenmyyjät veloittavat korkeamman sähköautojen tuntihinnan kompensoidakseen investointikustannukset. Silti säästöä tuntihinnassa syntyy Bassadonen tapauksessa noin 40 prosenttia. Ja mitä suuremmasta työstä on kyse, sen enemmän on euromääräisesti mahdollista säästää.

– Tarvittavien huolto- ja varaosien hinnat ovat myös kilpailukykyiset verrattuna Suomeen ja toisiin merkkeihin. Saatavuuden osalta eroa ei ole, koska osat tulevat samasta varastosta Suomesta. Omien varaosien tuominen ei ole kuitenkaan suositeltavaa, Kivilo täsmentää.

Merkkihuollon merkitys huoltohistorian laadukkaaseen ylläpitoon ja mahdollisesti myös takuuseen on sitä suurempi, mitä uudempi auto on kyseessä. Suomessa monimerkkikorjaamot tarjoavat palvelujaan tavallisesti valtuutettuja merkkiliikkeitä edullisemmin, ja Tallinnan merkkihuolto voikin olla kilpailukykyinen vaihtoehto pienelle suomalaiselle nyrkkipajalle.

Virossa jälleenmyyjille asetettavat vaatimukset ja teknologinen valmiustaso ovat samat kuin Suomessa, täyttäen jokaisen brändin vaatimukset, eikä pienemmille markkinoille ole alempia standardeja.

Saatavuuden osalta eroa ei ole, koska osat tulevat samasta varastosta Suomesta.

Myös Inchcape Motorsilla on Virossa laaja merkkiedustus. Yrityksen sortimenttiin kuuluvat muun muassa BMW, Ford, Mazda ja Volvo, ja Jaguar. Land Roverin sekä Mazdan Brand Manager Siim Tael tuntee suomalaisasiakkaita paljon.

– Jokainen suomalainen asiakas on tervetullut mihin tahansa Viron toimipisteeseemme! Meillä on jo paljon suomalaisia ​​asiakkaita, joilla yleensä on jotakin muutakin asioitavaa Suomenlahden molemmin puolin. Usein pieni lomamatka yhdistetään autohuoltoon. Tallinnassa meillä huoltotyön hinnat ovat Mazdalle ja Fordille 85 euroa tunnilta, Jaguar Land Roverille ja BMW:lle 124 euroa tunnilta, Tael kertoo.

Suomessa Jaguar-huollon tuntiveloitus Inchcape Helsingissä on 219,90 euroa tunnilta, Mazdalla 150 euroa. Säästöä syntyy siis pyöreästi 45 prosenttia, mikä on paljon.

Inchcapella suurin osa edustetuista merkeistä hankkii varaosansa Suomen keskusvarastojen kautta, osa Ruotsin tai Keski-Euroopan kautta.

– Varaosien toimitusajoissa ei periaatteessa pitäisi olla eroja. Asiakkaat voivat tuoda myös omat osansa vapaasti, mutta takuuehdoista tulee silloin sopia etukäteen, Tael huomauttaa.

BMW:tä huoltaa Tallinnassa valtuutetusti parikin yritystä, Inchcape ja United Motors. Puitteet ovat molemmilla laadukkaat.

Yli viisivuotiaille Mazdoille myönnetään huoltojen perushinnoista vielä 25 prosentin alennus, samanikäisille BMW:lle 29 prosentin ale. Land Roverilla on oma Platinum-alennuskonseptinsa, joka alkaa kolmevuotiaasta autosta ja kasvaa iän myötä 20–30 prosentin alennukseen.

Mercedes-Benziä edustava Veho AS on viime aikoina panostanut paljon Viron toimintoihinsa.

– Olemme olleet osana Vehoa jo vuodesta 2019 ja meillä on todella hyvin toimiva yhteistyö Suomen Vehon kanssa. Olemme harmonisoineet Baltian ja Suomen toimintoja, joten asiakkaan suuntaan lähes kaikki toimii aivan samalla tavalla kuin Suomessa. Virossa on oma kuluttajalainsäädäntönsä, joka ei ole voimassa Suomessa, huomauttaa Veho Tallinnan hyötyajoneuvojen huoltopalvelupäällikkö Kristjan Kald.

Vehon henkilöautohuoltojen perustuntiveloitus on Tallinnan Järve-toimipisteessä 125 euroa tunnilta. Yli viisivuotiaille autoille myönnetään tästä 15 prosentin alennus. Suomessa ohjearvona voidaan todeta, että Vehon henkilöautojen tuntiveloitukset vaihtelevat tavallisimmin 150–300 euron välillä.

Kyllä tuntihintaveloitus on suhteessa halvempi Suomen Vehoon verrattuna.

Mercedes-Benziltä tulee Veholle huoltotöihin aina oma ohjeaikansa, ja työlle määräytyy tietty hinta sen mukaan. Tehdas määrittää eri ohjeajat töille, mutta niillä ei ole vaikutusta tuntihintaan.

Tuntihinnat määräytyvät Veholla työn vaativuuden, mallikohtaisten erityisvaativuuksien ja ajoneuvon iän perusteella. Vaihteluväli on melko suuri, vaihdellen noin 50 eurosta (esim. ilmastointihuolto) aina reiluun 300 euroon saakka (erityistä koulutusta tai erikoisosaamista vaativat työt). Vanhempaan kalustoon on olemassa erityinen ECO-huoltohinnoittelu, jossa hinnoittelu koostuu kiinteähinnoitelluista paketeista sisältäen työn ja varaosat.

– Kyllä tuntihintaveloitus on suhteessa halvempi Suomen Vehoon verrattuna, Kald vahvistaa.

Veho avasi Tallinnassa viime vuoden lopussa uuden hyötyajoneuvokeskuksen. Toimitilat ja valmiudet ovat huippuluokkaa.

Suomessa Vehon edullisempi ECO-merkkihuolto kuusivuotiaille autoille voi olla halvempi kuin Tallinnassa. Varaosien hintatasossa ei Kaldin mukaan ole huomattavaa eroa, mutta eroja saattaa syntyä esimerkiksi alemmasta ALV-kannasta.

– Osien saatavuus on hyvällä mallilla. Mercedes-Benz alkuperäisvaraosien varaosatakuu on kaksi vuotta, Kald muistuttaa.

Halusimme testata huoltotoimintojen todellisen toimimisen Tallinnassa myös itse.

Huoltokohteeksi valikoitui kalustossa palveleva vanhempi Opel Vectra C, jonka 3,2-litraisen V6-moottorin jakopään hihnan, vesipumpun, kiristimen ja moniurahihnan vaihtotyö oli odotetusti työläs: kaikkineen työajaksi kerrottiin Suomessa eri toimijoilla seitsemästä kahdeksaan tuntia.

Yllättävää sen sijaan oli, että joistakin valtuutetuista Opel-huoltoliikkeistä emme saaneet tarjousta lainkaan, sillä niistä kerrottiin, ettei talosta löytynyt työhön tarvittavaa työkalua! Kyseessä kun on ihan tavanomainen lukitustyökalu, jollainen olisi nyt erikseen pitänyt ostaa – asiakkaan kustannuksella – hinnaksi arvioitiin reilut 100 euroa.

Suomesta saamamme tarjoukset asettuivat 1 100–1 400 euron välille varaosineen. Kallein tarjous tuli monimerkkikorjaamosta. Hommaan kerrottiin kaikissa liikkeissä poikkeuksetta kuluvan pyöreästi yksi päivä. Tallinnassa parhaaksi kohteeksi valikoitui Opel-merkkihuolto Auto Bassadone Rocca al Mare -keskuksen läheisyydessä. Tallinnan suunnalla myös kaikki tarvittavat työkalut olivat vielä hyllyllä tallessa.

Matkakulut Tallinnaan nostavat luonnollisesti kokonaiskustannuksia, mutta jos Viroon on muutakin asiaa, muuttuu tilanne oleellisesti.

Matka Tallinnaan kannatti laivamatkakulutkin huomioiden, sillä työn hinnaksi varaosineen muodostui Bassadonella kaikkiaan 663 euroa. Tästä varaosien osuus oli 388 euroa.

Toinen miellyttävä yllätys oli työn rivakkuus: hommaan kuluikin aikaa vain 3,5 tuntia, eli vain noin puolet siitä ajasta, joka Suomessa työhön olisi varattu. Vaikka suomalaisen työn kannattaminen on etusijalla, jossakin tulee raja vastaan. Miksi suomalainen asentaja olisi niin paljon hitaampi?

Tätä jäimme miettimään, kun matkasimme Opelilla takaisin Suomeen, merkkiliikkeen huoltoleima huoltokirjaa koristamassa. Rahaa säästyi iso kasa. Sille kyllä löytyi muuta mukavaa käyttöä, rakkaassa mutta ah niin kalliissa Suomessa.

Tallinnan merkkihuolto voi olla kilpailukykyinen vaihtoehto pienelle suomalaiselle nyrkki- pajalle.

Merkkiedustuksia Tallinnassa

Auto Bassadone

  • Citroën
  • Fiat
  • Honda
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Suzuki

Inchcape

  • BMW
  • Ford
  • Jaguar
  • Land Rover
  • Mazda
  • Mini
  • Volvo
  • Range Rover

United Motors

  • Alfa Romeo
  • BMW
  • Citroën
  • Fiat
  • Jeep
  • Kia

VAG Meister

  • Audi
  • Volkswagen
  • Seat
  • Skoda

Veho

  • Mercedes-Benz

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt