Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Auto voi olla hyvä sijoitus

Autosijoittaminen ei ole vain miljonäärien leikkiä – Asiantuntija kertoo kolme tapaa, miten tavallinenkin harrastaja voi tehdä autolla tuottoa

Tavallinen uusi käyttöauto on rahassa mitattuna todennäköisesti maailman huonoin sijoitus, mutta voiko auto olla myös arvoaan kasvattava investointi?

21.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 20.53

Itse asiassa autosijoittaminen on hyvin samankaltaista kuin sijoittaminen mihin tahansa muuhun kohteeseen.

Turkulainen Autofabrik on tehnyt ja konsultoinut autosijoittamista yli 30 vuoden ajan. Autosijoittamisessa on erityisen tärkeää valita kohde oikein. Sijoituskohteina ovat pääasiassa klassikkoautot, niin sanotut youngtimerit sekä harvinaiset super- ja hyperautot. Sijoituksen koko on yleensä muutamista kymmenistä tuhansista useisiin miljooniin euroihin.

Kyse ei ole silti pelkästään ökyrikkaiden pelikentästä, vaikka asia helposti niin nähdään. Harrasteauton hankkiminenkin voi olla ihan hyvää sijoitustoimintaa, kunhan kohteen valitsee huolellisesti ja juuri sopivaksi itselleen. Teemu Selänteellä on ollut parhaimmillaan liki 50 autoa, joista kalleimmat miljoonaluokan Ferrareita. Matti Möttösellä voi olla sijoituskohteena vaikkapa yksi vanha Ford Cosworth.

– Tämä ei ole missään nimessä vain ökyrikkaiden hommaa, toki autosijoittaminen Suomessa ja ulkomailla, etenkin Yhdysvalloissa ja Aasiassa, on hiukan erityyppistä. Kaikenlainen sijoitustoiminta vaatii aina jonkin verran varallisuutta, mutta ei autosijoittaminen ole pelkästään upporikkaiden oikeus, kertoo Autofabrikin autosijoittamisesta vastaava johtaja Tim Olin.

Auto voi olla tuottava sijoitus. Näin teet autolla voittoa. Asiantuntija neuvoo.

Kolme tapaa sijoittaa autoon – harrasteajosta yhteisomistuksiin

Autosijoittaminen onkin kolmen erilaisen tason sijoitustoimintaa.

– Voi sijoittaa harrasteautoon, jolloin sijoitus lähtökohtaisesti pitää arvonsa, mutta arvo ei todennäköisesti kovin paljon nouse. Sellaisella autolla voi myös ajella ja nautiskella itse. Tällaisia harraste- ja keräilyautojahan on Suomessa aivan pilvin pimein.

Toisella autosijoittamisen tasolla tilanne on erilainen.

– Sellaiset autot ovat yleensä jossakin säilytyksessä, eikä niillä ajeta. Sitä kautta maksimoidaan niiden arvonnousu. Kolmas taso on osasijoittaminen, eli sijoitetaan vaikkapa isommassa porukassa yhteen autoon tai yritykseen tai rahastoon, joka niihin sijoittaa. Silloin voi omistaa tietyllä rahasummalla pienen siivun vaikkapa 50 eri autosta, Olin selventää pelin henkeä.

Sijoittamiseen on nykyisin lukemattomia eri kohteita. Joku sijoittaa asuntoihin, joku taiteeseen, toiset viineihin tai vaikkapa kelloihin. Ja arvopaperimarkkinoilla vain taivas on sijoitusten kattona, vaikkapa kryptovaluutat ovat yleinen kohde. Miksi juuri auto voi olla hyvä sijoitus?

– Omien kokemuksieni perusteella monet asiakkaamme tykkäävät siitä, että sijoitus on jollakin tavalla käsinkosketeltavaa. Jos omistat vaikkapa neljä bitcoinia, silloin sinulla on tietokoneruudulla neljä bitcoinia. Jos omistat taidetta, se on sinulla seinällä ja voit nauttia siitä. Jos olet sijoittanut autoon, sillä voi parhaimmillaan vähän ajaa, mutta ainakin sitä voi hypistellä. Siinä mielessä auto on monelle miellyttävä sijoituskohde. Ja sen arvo voi hyvinkin nousta, jopa paljon.

Oikean auton valinta ratkaisee tuoton – dokumentit ja kunto ovat kaikki kaikessa

Autosijoittamisen A ja O on, että valitaan oikeanlainen auto ja siitä pidetään hyvää huolta. Ja toki myös auto, josta myös edelliset omistajat ovat pitäneet huolta.

– Auton pitää olla suht harvinainen ja jollakin tavalla erityinen. Tietysti myös hyväkuntoinen. Auton historia tulee olla hyvin tiedossa ja dokumentoitu. Lisäksi maltilliset käyttökilometrit kasvattavat arvoa. Kaikkein paras on alle 10 000 kilometriä ajettu vanhempi ”aikakapseliauto”. Sellaisia maailmalla halutaan.

Tim Olin muistaa yhden hyvin kuvaavan tapauksen.

– Se oli vanha Ford Sierra RS Coshworth, missä oli jäätävän kokoinen takasiipi. Se meni Englannissa ihan järjettömällä summalla, olisiko ollut noin puoli miljoonaa. Sillä oli ajettu joku reilu 1000 kilometriä. Juuri tällaiset ovat autosijoittajan Graalin maljoja. Löydät automallin, jonka haluat, ja sitten tulee tuollainen yksilö, joka on melkein kuin uusi, ehjä ja hyvin säilytetty. Ja vielä harvinainen.

Pelkkä hyvä kunto ja vähät kilometrit mittarissa eivät toki arvoautoksi riitä, myös merkillä ja mallilla on väliä.

– Hyvän sijoitusauton tulee olla myös haluttu. Jos vaikka Lada Samarasta olisi tehty joku 100 kappaleen erikoiserä, se ei ole kaikille keräilyauto. Joillekin Ladan ystäville toki on. Minä ja moni muukin on keskittynyt italialaisiin kuten Ferrariin. Porschetkin ovat tuttuja, mutta emme edes yritä ymmärtää kaikkia merkkejä ja malleja, koska niitä on niin valtava määrä. Kukaan ei osaa kaikkea.

Auto sijoituskohteena: Asiantuntija kertoo, miten huolellisesti valittu harrasteauto säilyttää tai kasvattaa arvoaan | Autosijoittaminen.

Keltaisesta Volvosta maailmanennätys – myös arkipäiväiset autot voivat yllättää

Hintavat urheiluautot ja superautot ovat keräilijöiden keskuudessa halutuimpia. Silti myös harvinaisemmat ja vähän valmistetut ”tavisautot” voivat kokea yllättävääkin arvon nousua.

– Myimme noin vuosi sitten keltaisen Volvo 850:n maailmanennätyshintaan. Se oli hyvä keissi, arvo tuplaantui muutamassa vuodessa. Pointti on juuri se, ettei keltaisia farkku-Volvoja ole kovin monta tehty. Mutta toki joku urheiluauto tai superauto on herkemmin keräilyesine kuin arkinen auto. Vaikkapa Mersun AMG-malleista esimerkiksi 500E:n hinta on noussut ihan järkyttävästi. Ei ole niin pitkään, kun sellaisia sai melkein jäätelörahalla. Nyt puhutaan 50 000 – 100 000 euron autosta. Kyllä tietyt farkut ja sedanitkin voivat olla keräilyharvinaisuuksia.

Globaalilla tasolla autosijoittamisen markkina kasvaa noin 10 % vuodessa. Suomessa ollaan aika paljon perässä.

– Meillä on ehkä kymmenkunta sellaista autoharrastajaa, jotka ovat keränneet itselleen valtavan hienon autokokoelman ja ovat vasta nyt hieman myöhemmin alkaneet kohdella autojaan enemmän sijoituksena kuin harrastuksena. Helposti ajatusmalli on se, että autoja keräillään, muttei ehkä ajatella niitä sijoituksena, Olin sanoo.

Youngtimerit nostavat päätään – nostalgia ja harvinaisuus ajavat hintoja ylös

Jos urheiluautoihin tai superautoihin ei ole varaa, niin sanotut youngtimer-autot ovat hyvä vaihtoehto. Ne tarjoavat sitä paitsi monelle valtavaa nostalgiaa.

– Youngtimerit ovat erittäin hyvä sijoituskohde. Niissä on kyse myös sukupolvien vaihtumisesta. Kun itse olin nuori, Miami Vice pyöri telkkarissa. Minulla oli oman huoneen seinällä juliste, jossa oli valkoinen Testarossa. Se oli silloin mun juttu. Kun mennään 20 vuotta vanhempiin tai nuorempiin ihmisiin, niillä on ihan eri autot. Youngtimerit ovat juuri niitä autoja, mitä on nuorena ihailtu. Kun varallisuutta alkaa tulla, ihmiset ostavat näitä autoja ja siksi niiden hinnat ovat lähteneet nousuun. Sama tulee toistumaan tulevaisuudessa. Tällä hetkellä eräät 5–10 vuotta vanhat autot tulevat joskus olemaan oman aikansa youngtimereita.

Pelkkä nostalgia-arvo ei toki lisää auton arvoa senttiäkään. Youngtimereihinkin pätevät tutut lainalaisuudet.

– Auton pitää olla tietenkin harvinainen tai erittäin hyvin säilynyt. Arvonnousu tulee siitä, että yhä useampi henkilö haluaa omistaa sellaisen auton, se on puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki. Ja kun niitä ei enää tehdä lisää, niiden määrä on rajallinen ja siksi niitä halutaan. Sama pätee myös klassikkoautoihin.

Mitkä youngtimerit ovat nyt haluttuja?

– Esimerkiksi Ford Sierra ja Escort Cosworhtit. Ensimmäisen sukupolven Toyota Supra, ja Celica, josta nousevat lamput ylös, ovat myös haluttuja. Mersun AMG-mallit C30 ja C36, ja toki jo mainittu 500E. Erittäin hyväkuntoiset vanhat Mersun taksit kuten 123 ja 190 ovat nekin suosittuja. Kyllä niitä löytyy. Kyse on toki myös rahasta. Mersun 190 perusmalli voi olla 10 000 euron auto, mutta EVO2 siitä voi olla äkkiä 300 000 euron auto. Erikoisversiot ovat halutuimpia, ja hinnat nousevat äkkiä valtavasti.

Kuten kaikessa sijoittamisessa, myös autojen kohdalla tulee huteja. Usein ne johtuvat pitkälti siitä, ettei todellista arvoa tunnisteta. Monesti ostaja tunnistaa sen paremmin kuin myyjä.

– Lähes päivittäin tulee tilanteita, että esimerkiksi kuolinpesän mielestä isän tai isoisän autokokoelma olisi valtavan arvokas tai hieno. Mutta valitettavasti joku Talbot Horizon ei ole se halutuin auto. Myös vähän ruosteinen 300 000 kilometriä ajettu auto ei ole kiinnostava, ellei se nyt ole aivan superharvinainen. Jonkin verran tulee myös jenkkiautoja, joiden kuvitellaan olevan 35 000 euron arvoisia. Sitten kun asiaa selvitetään, sellaisen saakin jenkeissä 5000 eurolla, Olin kertoo.

Klassikkoautot ja youngtimerit nousevat sijoittajien suosioon – nostalgia kiihdyttää arvoa

Entisöinti voi romuttaa arvon – vain aidosti alkuperäinen kiinnostaa keräilijöitä

Myös auton entistäminen ja tuunaaminen voi pudottaa sen arvoa, vaikka omistaja saattaa ajatella täysin toisin.

– Jos auton kori tai moottori on vaihdettu, se pudottaa arvon. Autojen entisöinti on myös oma juttunsa. Joku sanoo, että auto on täysin entisöity, kun siihen on käytetty 200 tuntia. Joku muu on käyttänyt 2 000 tuntia. Silloin se kuulostaakin jo hyvin entisöidyltä. Niissä on valtavasti eroja.

Myös auton historia on tunnettava tarkkaan – vääriä legendoja on paljon liikkeellä.

– Moni voi sanoa, että minulla on Sylvester Stallonen vanha Corvette, mutta se ei ole sitä, jos siitä ei ole dokumenttia olemassa. Tarinoita autokaupassa tulee aina olemaan. Vain varmennettu paperi kertoo totuuden.

Autojen sähköistyminen tulee varmasti muuttamaan myös sijoituskohteita tulevaisuudessa. Tosin kun polttomoottoriautojen valmistus joskus kielletään, nousevat niiden arvot todennäköisesti entistä enemmän.

– Jos nyt pitäisi sanoa joku sähköinen sijoitus- tai keräilyauto, joutuu miettimään aika pitkään. Ainoa mikä tulee mieleen, on Teslan ykkössarjan roadster. Se on jonkinlaisessa kulttiasemassa. Mahdotonta tulevaisuudesta on sanoa, kun ei ole kristallipalloa. Polttomoottoriautoissa ja hybrideissä on kyllä enemmän potentiaalisia autoja kuin sähköautoissa.

Sähköautovalmistajia on noussut ja tuhoutunut viime vuosina useitakin, voisiko joku tällaisten valmistajien autoista olla aikanaan arvokohde?

– Deloreanhan oli aikanaan epäonnistunut automerkki, mutta Paluu tulevaisuuteen -elokuvan myötä siitä tuli keräilykohde. Ehkä jollekin Fiskerille voisi käydä tulevaisuudessa samoin. On se mahdollista, Olin ennustaa. Globaalilla tasolla auto-sijoittamisen markkina kasvaa noin 10 % vuodessa.”

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt